Kursplan

Arbetsterapi, Handledning och bedömning i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng

Occupational Therapy, Supervision and Evaluation in Workplace Education, 7,5 Credits

Kurskod: AT001G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Arbetsterapi Fördjupning: G2F
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-11-27 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Handledning i verksamhetsförlagd utbildning, 3 högskolepoäng

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • beskriva och diskutera olika modeller för handledning i verksamhetsförlagd utbildning i relation till möjlighet för lärande och kunskapsutveckling
  • beskriva och diskutera organisatoriska ramar, lagar och styrdokument som reglerar verksamhetsförlagd utbildning
  • beskriva och diskutera handledarens roll i verksamhetsförlagd utbildning
  • beskriva och diskutera olika sätt att bedöma kunskaper och färdigheter i verksamhetsförlagd utbildning.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • genomföra och utvärdera olika handledningssituationer
  • tillämpa systematisk reflektion

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • granska och reflektera kritiskt över handledarens roll i olika handledningssituationer i relation till möjligheter för lärande och kunskapsutveckling
  • reflektera över interprofessionellt perspektiv för lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning

Lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning, 2,5 högskolepoäng

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • beskriva och diskutera olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • tillämpa teoretiskt perspektiv i en undervisningssituation

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • granska och reflektera kritiskt över betydelsen av handledarens kunskapssyn

Kommunikation och återkoppling, 2 högskolepoäng

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • beskriva och diskutera olika teoretiska perspektiv på kommunikation

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • analysera samtal med fokus på återkoppling

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • granska och kritiskt reflektera över betydelsen av förhållningssätt och attityder i samband med återkoppling i verksamhetsförlagd utbildning
  • granska och kritiskt reflektera över betydelsen av makt, genus och kulturella aspekter vid kommunikation vid handledande möten

Kursens huvudsakliga innehåll

Handledning i verksamhetsförlagd utbildning, 3 högskolepoäng

  • olika modeller för handledning
  • rollen som handledare
  • reflektionsmetodik
  • lagar och styrdokument för verksamhetsförlagd utbildning
  • interprofessionellt lärande
  • bedömning i Verksamhetsförlagd utbildning

Lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning, 2,5 högskolepoäng

  • teoretiska perspektiv på begreppen kunskap och lärande
  • lärstilar

Kommunikation, 2 högskolepoäng

teorier om kommunikation och samtal

  • förhållningsätt och attityder
  • formativ bedömning och återkoppling
  • makt- och genusaspekter i samtalssituationer

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av litteraturstudier, grupparbeten, föreläsningar, seminarier och inlämningsuppgifter.
Kursen är webbaserad. I kursen ingår två heldagar på campus. Seminarierna är webbaserade och sker i realtid. Skriftliga inlämningsuppgifter, grupparbete och seminarier ingår i examinationer som obligatoriska moment

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Analys av handledningssituationen, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig examinationsuppgift med seminarium. Examinationsuppgift lämnas in före seminarium samt granskning av medstudents uppgift genomförs före seminariet. Examinationsuppgift som ej lämnas inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Vid underkänd examinationsuppgift ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt. Kompletteringen ska vara inlämnad inom tio arbetsdagar från det att betyget underkänd meddelats den studerande. Vid frånvaro från seminariet ges studenten möjlighet till ett ersättningstillfälle därefter tillfälle till examination när kursen ges på nytt.

Organisatoriska ramar, styrdokument och bedömning i VFU (Provkod: A002)
Campusförlagd utbildning. Vid frånvaro i samband med Campusförlagdutbildning deltar studenten vid ett ersättningstillfälle.

Interprofessionellt lärande i verksamhetsförlagd utbildning (Provkod: A003)
Campusförlagd utbildning. Vid frånvaro i samband med Campusförlagd utbildning deltar studenten vid ett ersättningstillfälle

Teoretiska utgångspunkter för verksamhetsförlagd utbildning, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Individuell skriftlig examinationsuppgift. Examinationsuppgift som ej lämnas inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Examinationsuppgift som ges betyget Underkänd, har möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt. Kompletteringen ska vara inlämnad inom tio arbetsdagar från det att betyget underkänd meddelats den studerande.

Analys av återkopplande samtal,, 2 högskolepoäng (Provkod: A005)
Individuell skriftlig examinationsuppgift med seminarium. Examinationsuppgift som ej lämnas inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Vid underkänd examinationsuppgift ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt. Kompletteringen ska vara inlämnad inom tio arbetsdagar från det att betyget underkänd meddelats den studerande. Vid frånvaro från seminariet ges studenten möjlighet till ett ersättningstillfälle därefter tillfälle till examination när kursen ges på nytt.

Kommunikation och återkoppling (Provkod: A006)
Campusförlagd utbildning. Vid frånvaro ifrån Campusförlagd utbildning deltar studenten vid ett ersättningstillfälle.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Analys av handledningssituationen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Organisatoriska ramar, styrdokument och bedömning i VFU
Som betyg används Deltagit (DT).

Interprofessionellt lärande i verksamhetsförlagd utbildning
Som betyg används Deltagit (DT).

Teoretiska utgångspunkter för verksamhetsförlagd utbildning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Analys av återkopplande samtal,
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommunikation och återkoppling
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Yrkesexamen/generell examen med inriktning mot arbetsterapi eller fysioterapi.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Övergångsbestämmelser

För samtliga examinationer gäller följande: examination med betyget Underkänd ges två tillfällen till komplettering inom kursen samt tillfälle att examineras vid ett uppsamlingstillfälle efter kursen.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litterarur

Franke, Anita (2011)
Praktikhandledning - att låta lära och att lära ut
Lund: Studentlitteratur, 76 sidor

Löw, Ole (2011)
Pedagogisk handledning
Lund: Studentlitteratur, 230 sidor

Nilsson, Björn & Waldemarsson, Anna-Karin (2007)
Kommunikation - samspel mellan människor
Lund: Studentlitteratur, 169 sidor

Pilhammar, Ewa (2011)
Erfarenhetsbaserad kunskap & lärande inom vård och medicin
Lund: Studentlitteratur, 94 sidor

Silén, Charlott & Bolander Laksov, Klara (2013)
Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård
Lund: Studentlitteratur, 315 sidor

Säljö, Roger (2014)
Lärande - en introduktion till perspektiv och metaforer
Gleerups Utbildning AB, 176 sidor

Litteratur tillkommer främst i form av artiklar.

Referenslitteratur

Sjuksköterskan som handledare. Innehåll och förutsättningar för sjuksköterskors handledande funktion i verksamhetsförlagd utbildning - en etnografisk studie
Malmö Högskola: Fakulteten för Hälsa och samhälle, Doktorsavhandling 201:2, Valda delar

Lidskog, Marie (2008)
Learning with, from and about each other: interprofessional education on a training ward in municipal care for older persons
Örebro: Örebro University, Serie: Örebro Studies in Caring Sciences, 1652-1153; 20. (Avhandling)., 82 sidor, Valda delar

Ohlsson, Ulla (2009)
Vägen in i ett yrke: en studie av lärande och kunskapsutveckling hos nyutbildade sjuksköterskor
Örebro: Örebro Universitet, Serie: Örebro Studies in Education, 26. Serie: Örebro Studies in Conditions of Democracy. (Avhandling)., 328 sidor, Valda delar