Kursplan

Arbetsterapi, Examensarbete, 15 högskolepoäng

Occupational Therapy, Degree Project, 15 Credits

Kurskod: AT002G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Arbetsterapi Fördjupning: G2E
    Senast ändrad: 2019-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-11-28 Litteraturlista fastställd: 2019-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall vid avslutad kurs kunna

  • identifiera ett område inom arbetsterapi med behov av ytterligare kunskap samt söka, värdera och bearbeta litteratur och vetenskapliga studier med relevans för det valda området
  • välja relevant vetenskaplig metod samt motivera val av metod för att studera det valda området
  • på ett fördjupat sätt, redogöra för samt problematisera det valda området för det självständigaarbetet
  • beskriva och motivera betydelsen av att studera det valda området för arbetsterapi

Färdighet och förmåga
Den studerande skall vid avslutad kurs kunna

  • planera, genomföra och presentera ett självständigt arbete i arbetsterapi, i form av en litteraturstudie eller en empirisk studie inom givna tidsramar
  • genomföra en systematisk insamling och relevant analys av data, samt sammanställa och syntetisera insamlad data
  • kritiskt diskutera och värdera styrkor och svagheter i metod och resultat samt relatera till tidigare forskning
  • skriftligt presentera ett självständigt arbete med en sammanhängande logisk struktur och akribi
  • självständigt muntligen diskutera och försvara det egna självständiga arbetet vid ett seminarium

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall vid avslutad kurs kunna

  • sammanfatta och diskutera ett annat självständigt arbete så att relevanta vetenskapliga aspekter belyses
  • diskutera och värdera resultatet av eget och andras självständiga arbete i relation till teori och forskning inom arbetsterapi samt implikationer för praxis
  • identifiera, tillämpa och diskutera grundläggande forskningsetiska principer i det egna självständiga arbetet
  • identifiera och diskutera behov av vidare forskning inom området för det egna självständiga arbetet

Kursens huvudsakliga innehåll

  • Introduktion till kursen Examensarbete
  • Författande av PM
  • Tillämpning av forskningsprocessen genom författande av ett självständigt arbete
  • Muntligt försvar av eget självständigt arbete
  • Opposition på ett annat självständigt arbete

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, handledning och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examensarbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A001)
- Delmoment 1: Skriftligt PM över plan för självständigt arbete.
PM:et genomförs parvis, indelningen görs av studenterna. Om särskilda skäl föreligger kan, efter beslut av kursansvarig, individuellt genomförande förekomma. Bedömning av skriftligt PM sker enligt betygen godkänd eller underkänd.Vid betyget underkänd (U) ges studenten möjlighet att genomföra skriftlig komplettering för att uppnå betyget godkänd (G). Kompletteringen inlämnas inom 10 arbetsdagar efter beslut om betyg meddelats.
- Delmoment 2: Skriftligt självständigt arbete.
Det skriftliga självständiga arbetet genomförs parvis, indelningen görs av studenterna. Om särskilda skäl föreligger kan, efter beslut av kursansvarig, individuellt genomförande förekomma. Bedömning av skriftligt självständigt arbete sker enlig betygen väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).Vid betyget underkänd (U) ges studenten möjlighet att genomföra skriftlig komplettering för att uppnå betyget godkänd (G). Kompletteringen görs efter anvisningar av examinator och inlämnas inom den tid som examinator anger, dock senast 25 arbetsdagar efter att studenten erhållit betyg.Vid omfattande kompletteringar vilket bedöms av examinator kan tiden för inlämnande utökas. Vid inlämning av slutversionen för betygssättning efter angivet slutdatum betygssätts seminarieversionen.
- Delmoment 3: Muntligt försvar
Individuellt muntligt försvar av eget examensarbete. Bedömning av individuellt försvar sker enlig betygen godkänd eller underkänd. Vid betyget underkänd (U) eller frånvaro som författare vid slutseminariet ska muntligt försvar av det egna examensarbetet genomföras vid tillfälle som anvisats av kursansvarig för att uppnå betyget godkänd (G).
- Delmoment 4: Opposition
Individuell skriftlig och muntlig opposition på annan students examensarbete. Bedömning av opposition sker enlig betygen godkänd eller underkänd.Vid betyget underkänd (U) eller frånvaro som opponent vid slutseminariet ska skriftlig och muntlig opposition på annan students examensarbete genomföras vid tillfälle som anvisats av kursansvarig för att uppnå betyget godkänd (G).
- Delmoment 5: Åhörare vid fem seminarier
Obligatorisk närvaro vid fem olika slutseminarier förutom vid eget försvar och opposition. När det obligatoriska momentet är fullgjort anges deltagit (D). Vid frånvaro som åhörare vid slutseminare/slutseminarier ska närvaro genomföras vid nästkommande slutseminarer till dess att studenten uppnått deltagande som åhörare vid fem
slutseminarier förutom vid eget försvar och opposition.
För godkänt på momentet krävs godkänt (G) på delmoment 1 - 4 samt deltagit (D) på delmoment 5. För väl godkänt på momentet krävs väl godkänt (VG) på delmoment 2 (skriftligt självständigt arbete), godkänt (G) på delmoment 1, 3 och 4 samt deltagit (D) på delmoment 5.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examensarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på helkurs:
För att få betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs godkänt på samtliga examinationsmoment. För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på examensarbetet. För att få betyg på hel kurs skall kursens obligatoriska moment vara fullgjorda.

Särskild behörighet och andra villkor

60 högskolepoäng i arbetsterapi.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Polit, Denise F & Beck, Cheryl T (senaste upplagan)
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
Philadelphia: Wolters Kluwer Health / Lippincott Williams & Wilkins

Vetenskapsrådet (senaste upplagan)
Codex-regler och riktlinjer för forskning
Vetenskapsrådet: Stockholm, http://www.codex.vr.se

Referenslitteratur

Ejlertsson, Göran (senaste upplagan)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur

Forsberg, Yvonne & Wengström, Christina (senaste upplagan)
Att göra systematiska litteraturstudier
Stockholm: Natur & Kultur

Friberg Febe, (red) (senaste upplagan)
Dags för uppsats - vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Lund: Studentlitteratur

Kristensson Jimmie (senaste upplagan)
Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap
Stockholm: Natur och Kultur

Olsson, Henny & Sörensen, Stefan (senaste upplagan)
Forskningsprocessen
Stockholm: Liber, Kap 11, Att redovisa forskningsresultat.

Språkrådet (senaste upplagan)
Språkrådets skrifter 8. Svenska skrivregler
Stockholm: Språkrådet och Liber

Willman, Aina , Bahtsevani, Christel & Stoltz, Peter (senaste upplagan)
Evidensbaserad omvårdnad
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

  • Viss litteratur används inte i sin helhet.
  • Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
  • Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns läses denna.

Litteratur väljes av studenten i samråd med handledare i anslutning till skriftligt självständigt
arbete. Förteckning av litteraturen upprättas av studenten och godkänns av examinator.