Kursplan

Arbetsterapi, Examensarbete, 15 högskolepoäng

Occupational Therapy, Degree Project, 15 Credits

Kurskod: AT002G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Arbetsterapi Fördjupning: G2E
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-11-28 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 3

Mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall vid avslutad kurs kunna

  • identifiera ett område inom arbetsterapi med behov av ytterligare kunskap samt söka, värdera och bearbeta litteratur och vetenskapliga studier med relevans för det valda området
  • välja relevant vetenskaplig metod samt motivera val av metod för att studera det valda området
  • på ett fördjupat sätt, redogöra för samt problematisera det valda området för det självständigaarbetet
  • beskriva och motivera betydelsen av att studera det valda området för arbetsterapi

Färdighet och förmåga
Den studerande skall vid avslutad kurs kunna

  • planera, genomföra och presentera ett självständigt arbete i arbetsterapi, i form av en litteraturstudie eller en empirisk studie inom givna tidsramar
  • genomföra en systematisk insamling och relevant analys av data, samt sammanställa och syntetisera insamlad data
  • kritiskt diskutera och värdera styrkor och svagheter i metod och resultat samt relatera till tidigare forskning
  • skriftligt presentera ett självständigt arbete med en sammanhängande logisk struktur och akribi
  • självständigt muntligen diskutera och försvara det egna självständiga arbetet vid ett seminarium

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall vid avslutad kurs kunna

  • sammanfatta och diskutera ett annat självständigt arbete så att relevanta vetenskapliga aspekter belyses
  • diskutera och värdera resultatet av eget och andras självständiga arbete i relation till teori och forskning inom arbetsterapi samt implikationer för praxis
  • identifiera, tillämpa och diskutera grundläggande forskningsetiska principer i det egna självständiga arbetet
  • identifiera och diskutera behov av vidare forskning inom området för det egna självständiga arbetet

Innehåll

  • Introduktion till kursen Examensarbete
  • Författande av PM
  • Tillämpning av forskningsprocessen genom författande av ett självständigt arbete
  • Muntligt försvar av eget självständigt arbete
  • Opposition på ett annat självständigt arbete

Examinationer och betyg

Examensarbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

Betyg på helkurs:
För att få betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs betyget Godkänd (G) på kursens examination.
För att få betyget Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs betyget Väl godkänd (VG) på kursens examination.

Examinationsformer

Examensarbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A003)
Självständigt arbete som skrivs i par om två personer. Om särskilda skäl föreligger kan examinator besluta om att studenter får skriva enskilt.

Delmoment 1: Skriftligt PM över plan för självständigt arbete
Vid betyget Underkänd (U) ges studenten möjlighet att genomföra skriftlig komplettering av PM. Kompletteringen inlämnas inom 10 arbetsdagar efter att beslut om betyg meddelats.

Delmoment 2: Skriftligt självständigt arbete
Det självständiga arbetet presenteras skriftligt och muntligt vid ett seminarium. Det skriftliga arbetet lämnas till seminarieledaren före seminariet. Efter seminariet ges studenten möjlighet att göra förändringar i det skriftliga arbetet. Det reviderade arbetet, en slutversion, ska lämnas till seminarieledaren inom fem arbetsdagar efter seminarietillfället. Om det självständiga arbetet underkänns kan examinator besluta om möjlighet till komplettering. Kompletteringen görs efter anvisningar av examinator och inlämnas inom den tid som examinator anger, dock senast 25 arbetsdagar efter att studenten erhållit betyg. Vid omfattande kompletteringar - vilket bedöms av examinator - kan tiden för inlämnande utökas. Självständigt arbete som inte lämnas in inom angivna tidsramar bedöms som underkänt.

Delmoment 3: Muntligt försvar
Vid frånvaro eller underkänt som författare/respondent i samband med slutseminarium sker muntligt försvar av arbetet vid nytt seminarietillfälle.

Delmoment 4: Opposition
Vid frånvaro eller underkänt som opponent i samband med slutseminarium deltar studenten som opponent vid nytt seminarietillfälle. Det självständiga arbetet samt godkänt respondentskap och opponentskap utgör underlag för betygsättning.

Delmoment 5: Åhörare vid fem seminarier
Obligatorisk närvaro vid fem olika slutseminarier förutom vid eget försvar och opposition. När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT). Vid frånvaro som åhörare vid slutseminarier ska närvaro genomföras vid nästkommande slutseminarier till dess att studenten uppnått deltagande som åhörare vid fem slutseminarier. förutom vid eget försvar och opposition.
För godkänt på delkursen krävs Godkänt (G) på delmoment 1 – 4 och Deltagit (DT) på delmoment 5.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

60 högskolepoäng i arbetsterapi.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Övergångsbestämmelser

Studenter som påbörjat men inte avslutat kursen i enlighet med den version av kursplan som gällde vid registreringen på kursen, har rätt att erbjudas examination enligt den versionen vid sammanlagt minst fem tillfällen. Detta inbegriper ordinarie examinations- och omexaminationstillfälle.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Polit, Denise F & Beck, Cheryl T (senaste upplagan)
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
Philadelphia: Wolters Kluwer Health / Lippincott Williams & Wilkins

Vetenskapsrådet (senaste upplagan)
Codex-regler och riktlinjer för forskning
Vetenskapsrådet: Stockholm, http://www.codex.vr.se

Referenslitteratur

Ejlertsson, Göran (senaste upplagan)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur

Forsberg, Yvonne & Wengström, Christina (senaste upplagan)
Att göra systematiska litteraturstudier
Stockholm: Natur & Kultur

Friberg Febe, (red) (senaste upplagan)
Dags för uppsats - vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Lund: Studentlitteratur

Kristensson Jimmie (senaste upplagan)
Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap
Stockholm: Natur och Kultur

Olsson, Henny & Sörensen, Stefan (senaste upplagan)
Forskningsprocessen
Stockholm: Liber, Kap 11, Att redovisa forskningsresultat.

Språkrådet (senaste upplagan)
Språkrådets skrifter 8. Svenska skrivregler
Stockholm: Språkrådet och Liber

Willman, Aina, Bahtsevani, Christel, Nilsson, Roland & Sandström, Boel (senaste upplagan)
Evidensbaserad omvårdnad - En bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

  • Viss litteratur används inte i sin helhet.
  • Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
  • Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns läses denna.

Litteratur väljes av studenten i samråd med handledare i anslutning till skriftligt självständigt arbete. Förteckning av litteraturen upprättas av studenten och godkänns av examinator.