Kursplan

Arbetsterapi, avancerad nivå, Metoder för utvärdering inom hälso- och sjukvård, 7,5 högskolepoäng

Occupational Therapy, Second Cycle, Methods for Evaluating Health Care, 7,5 Credits

Kurskod: AT009A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Arbetsterapi Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-09-10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-08-24 Litteraturlista fastställd: 2021-09-10
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Vid avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva användningsområde för olika typer av instrument
  • Beskriva och förklara psykometriska begrepp och metoder för utvärdering av instrument
  • Analysera och värdera psykometriska egenskaper hos instrument utifrån vetenskaplig litteratur
  • Diskutera och värdera relevant tillämpning av metoder för bedömning och utvärdering
  • Visa medvetenhet om och reflektera över etiska aspekter av bedömning och utvärdering
  • Identifiera behov och strategier för fortsatt kunskapsinhämtande om metoder för bedömning

Kursens huvudsakliga innehåll

  • Utvärderingens roll inom kvalitetsutveckling
  • Bedömningens betydelse och roll i yrkesutövandet
  • Psykometriska begrepp
  • Metoder för psykometrisk utvärdering av instrument

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, eget arbete, litteraturdiskussioner och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Instrumentinventering (Provkod: A005)
Seminarium. Muntlig presentation av befintliga instrument inom den egna verksamheten.

Artikelgranskning (Provkod: A002)
Seminarium. Granskning och diskussion av två vetenskapliga artiklar innehållande validitets- och reliabilitetsprövning av instrument.

Instrumentgranskning I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Hemtentamen. I händelse av betyg U får den ordinarie uppgiften revideras för att uppnå betyg G. Revideringen räknas då som omprov.

Instrumentgranskning II (Provkod: A004)
Seminarium. För att få delta i detta seminarium krävs inlämnad seminarieversion av hemtentamen (Instrumentgranskning I). Vid frånvaro från ordinarie seminarietillfället erbjuds ett extra tillfälle inom ramen för kurstiden.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Instrumentinventering
Som betyg används Deltagit (DT).

Artikelgranskning
Som betyg används Deltagit (DT).

Instrumentgranskning I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Instrumentgranskning II
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kritierier för sammanvägningsbetyg: För betyg G på hela kursen krävs betyg DT på examinationerna Instrumentinventering, Artikelgranskning och Instrumentgranskning II samt betyg G på examinationen Instrumentgranskning I. För betyg VG på hela kursen krävs betyg DT på examinationerna Instrumentinventering, Artikelgranskning och Instrumentgranskning II samt betyg VG på examinationen Instrumentgranskning I.

Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i arbetsterapi, hörselvetenskap, omvårdnadsvetenskap eller medicin där ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsmoment kan komma att spelas in och användas under pågående kurstillfälle.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bowling, Ann. Measuring Health: A Review of Quality of Life Measurement Scales Buckingham (senaste upplagan). 211 sidor. Buckingham:
Open University Press.

De Vet, Henrica, Terwee, Caroline, Mokkink, Lidwine & Knol, Dirk. Measurement in Medicine (senaste upplagan). 338 sidor. Cambridge:
Cambridge University Press.

Referenslitteratur

American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Mesurement in Education (senaste upplagan). Standards for educational and psychological testing. Washington:
American Educational Research Association

Bowling, Ann. Research Methods in Health. Investigating Health and Health Service (senaste upplagan, 496 sidor). Maidenhead:
Open University Press

Law, Mary, Baum, Carolyn & Dunn, Winnie. Measuring Occupational Performance, Supporting Best Practice in Occupational Therapy (senaste upplagan, 419 sidor). Thorofare NJ:
Slack Inc.

Streiner, David & Norman, Geoffrey. Health Measurement Scales, a practical guide to their development and use (senaste upplagan, 431 sidor). Oxford:
Oxford University Press.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

  • Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
  • Ytterligare litteratur i samband med examinationsuppgift väljs av studenten.