Kursplan

Arbetsterapi, avancerad nivå, Metoder för utvärdering inom hälso- och sjukvård, 7,5 högskolepoäng

Occupational Therapy, Second Cycle, Methods for Evaluating Health Care, 7,5 Credits

Kurskod: AT009A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Arbetsterapi Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-08-24 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 2

Mål

Vid avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva användningsområde för olika typer av instrument
  • Beskriva och förklara psykometriska begrepp och metoder för utvärdering av instrument
  • Analysera och värdera psykometriska egenskaper hos instrument utifrån vetenskaplig litteratur
  • Diskutera och värdera relevant tillämpning av metoder för bedömning och utvärdering
  • Visa medvetenhet om och reflektera över etiska aspekter av bedömning och utvärdering
  • Identifiera behov och strategier för fortsatt kunskapsinhämtande om metoder för bedömning

Innehåll

  • Utvärderingens roll inom kvalitetsutveckling
  • Bedömningens betydelse och roll i yrkesutövandet
  • Psykometriska begrepp
  • Metoder för psykometrisk utvärdering av instrument

Examinationer och betyg

Instrumentinventering (Provkod: A005)
Som betyg används Deltagit (DT).

Artikelgranskning, 1 högskolepoäng (Provkod: A006)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Instrumentgranskning I, 6,5 högskolepoäng (Provkod: A007)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Instrumentgranskning II (Provkod: A004)
Som betyg används Deltagit (DT).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på alla examinationsmoment och DT på obligatoriska moment. För att erhålla betyget Väl Godkänt på hel kurs krävs Väl Godkänt på examinationsmomentet Instrumentgranskning I, betyget Godkänt på Artikelgranskning och DT på obligatoriska moment.

Examinationsformer

Instrumentinventering (Provkod: A005)
Muntlig examination.

Artikelgranskning, 1 högskolepoäng (Provkod: A006)
Muntlig examination.

Instrumentgranskning I, 6,5 högskolepoäng (Provkod: A007)
Skriftlig inlämningsuppgift. Om den skriftliga inlämningsuppgiften underkänns ges möjlighet till komplettering. Kompletteringen gäller som omprov. Tiden för komplettering bestäms av kursansvarig.

Instrumentgranskning II (Provkod: A004)
Muntlig examination. För att få delta i detta examinationstillfälle krävs inlämnad version av den skriftliga inlämningsuppgiften (Instrumentgranskning I). Vid frånvaro från ordinarie examinationstillfället erbjuds ett extra tillfälle inom ramen för kurstiden.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i arbetsterapi där ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisningsmoment kan komma att spelas in och användas under pågående kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Övergångsbestämmelser

Studenter som påbörjat men inte avslutat kursen i enlighet med den version av kursplan som gällde vid registreringen på kursen, har rätt att erbjudas examination enligt den versionen vid sammanlagt minst fem tillfällen. Detta inbegriper ordinarie examinations- och omexaminationstillfälle.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Bowling, Ann. Measuring Health: A Review of Quality of Life Measurement Scales Buckingham (senaste upplagan). 211 sidor. Buckingham:
Open University Press.

De Vet, Henrica, Terwee, Caroline, Mokkink, Lidwine & Knol, Dirk. Measurement in Medicine (senaste upplagan). 338 sidor. Cambridge:
Cambridge University Press.

Referenslitteratur

American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Mesurement in Education (senaste upplagan). Standards for educational and psychological testing. Washington:
American Educational Research Association

Bowling, Ann. Research Methods in Health. Investigating Health and Health Service (senaste upplagan, 496 sidor). Maidenhead:
Open University Press

Law, Mary, Baum, Carolyn & Dunn, Winnie. Measuring Occupational Performance, Supporting Best Practice in Occupational Therapy (senaste upplagan, 419 sidor). Thorofare NJ:
Slack Inc.

Streiner, David & Norman, Geoffrey. Health Measurement Scales, a practical guide to their development and use (senaste upplagan, 431 sidor). Oxford:
Oxford University Press.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

  • Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
  • Ytterligare litteratur i samband med examinationsuppgift väljs av studenten.