Kursplan

Arbetsterapi, avancerad nivå, Hjälpmedel och välfärdsteknik - behov, användning och nytta, 7,5 högskolepoäng

Occupational therapy, Second Cycle, Assistive Technology and Welfare Technology - Needs, Usability and Utility, 7,5 Credits

Kurskod: AT010A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Arbetsterapi Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-09-10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-08-24 Litteraturlista fastställd: 2021-09-10
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • Diskutera begreppen hjälpmedel och välfärdsteknik utifrån aktivitets- och delaktighetsperspektiv
  • Utifrån olika arbetsterapeutiska teorier/modeller diskutera begreppen hjälpmedel och välfärdsteknik
  • Kritiskt reflektera över- och värdera behov, användning och nytta av hjälpmedel och välfärdsteknik i relation till olika funktionsnedsättningar och verksamhetsområden
  • Kritiskt reflektera över- och värdera etiska dilemman och ställningstagande vid förskrivning av hjälpmedel och implementering av välfärdsteknik utifrån aktivitets- och delaktighetsperspektiv i relation till individen och dess omgivning

Kursens huvudsakliga innehåll

  • Aktivitet och delaktighet
  • Hjälpmedel och välfärdsteknik ur ett nordiskt, respektive internationellt, perspektiv
  • Arbetsterapeutiska teorier/modeller i relation till hjälpmedel och värdfärdsteknik
  • Förskrivningens betydelse och roll i yrkesutövandet
  • Etiska dilemman vid förskrivning och användning av hjälpmedel samt implementering av välfärdteknik

Studieformer

Föreläsningar, seminarier och egna studier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Begrepp, teorier och modeller, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Seminarium. Vid frånvaro från ordinarie seminarietillfälle erbjuds extra tillfälle inom ramen för kurstiden.

Behov, användning och nytta I (Provkod: A002)
Seminarium. Vid frånvaro från ordinarie seminarietillfället erbjuds ett extra tillfälle inom ramen för kurstiden.

Behov, användning och nytta II, 6 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig hemtentamen. För att få lämna in denna hemtentamen krävs deltagande i det obligatoriska seminariet (Behov, använding och nytta, I). I händelse av betyg U får den ordinarie uppgiften revideras för att uppnå betyg G. Revideringen räknas då som omprov. Tiden för revideringen beslutas av momentansvarig i samråd med examinator.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Begrepp, teorier och modeller
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Behov, användning och nytta I
Som betyg används Deltagit (DT).

Behov, användning och nytta II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg: För att uppnå betyg G på kursen krävs betyg DT på Behov, användning och nytta I, samt betyg G på övriga examinationer. För att uppnå betyg VG på kursen krävs betyg DT på Behov, användning och nytta I, betyg G på Begrepp, teorier och modeller samt betyg VG på Behov, användning och nytta II.

Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i arbetsterapi där ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsmoment kan komma att spelas in och användas under pågående kurstillfälle.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Albert M., Polgar, Janice Miller & Encarnação, Pedro. Assistive Technologies. Principles and Practice (senaste upplagan).

Brandt, Å & Jensen (2014). Grundbog om hjaelpemidler -definition och avgränsningar.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.

Viss litteratur används ej i sin helhet.