Kursplan

Arbetsterapi, avancerad nivå, Hjälpmedel och välfärdsteknik - behov, användning och nytta, 7,5 högskolepoäng

Occupational therapy, Second Cycle, Assistive Technology and Welfare Technology - Needs, Usability and Utility, 7,5 Credits

Kurskod: AT010A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Arbetsterapi Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-08-24 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 2.1

Mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • Diskutera begreppen hjälpmedel och välfärdsteknik utifrån aktivitets- och delaktighetsperspektiv
  • Utifrån olika arbetsterapeutiska teorier/modeller diskutera begreppen hjälpmedel och välfärdsteknik
  • Kritiskt reflektera över- och värdera behov, användning och nytta av hjälpmedel och välfärdsteknik i relation till olika funktionsnedsättningar och verksamhetsområden
  • Kritiskt reflektera över- och värdera etiska dilemman och ställningstagande vid förskrivning av hjälpmedel och implementering av välfärdsteknik utifrån aktivitets- och delaktighetsperspektiv i relation till individen och dess omgivning

Innehåll

  • Aktivitet och delaktighet
  • Hjälpmedel och välfärdsteknik ur ett nordiskt, respektive internationellt, perspektiv
  • Arbetsterapeutiska teorier/modeller i relation till hjälpmedel och värdfärdsteknik
  • Förskrivningens betydelse och roll i yrkesutövandet
  • Etiska dilemman vid förskrivning och användning av hjälpmedel samt implementering av välfärdteknik

Examinationer och betyg

Begrepp, teorier och modeller, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Behov, användning och nytta I (Provkod: A002)
Som betyg används Deltagit (DT).

Behov, användning och nytta II, 6 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg: För att uppnå betyg G på kursen krävs betyg DT på Behov, användning och nytta I, samt betyg G på övriga examinationer. För att uppnå betyg VG på kursen krävs betyg DT på Behov, användning och nytta I, betyg G på Begrepp, teorier och modeller samt betyg VG på Behov, användning och nytta II.

Examinationsformer

Begrepp, teorier och modeller, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig examination. Vid frånvaro från ordinarie examinationstillfälle erbjuds extra tillfälle inom ramen för kurstiden.

Behov, användning och nytta I (Provkod: A002)
Muntlig examination. Vid frånvaro från ordinarie examinationstillfället erbjuds ett extra tillfälle inom ramen för kurstiden.

Behov, anvädning och nytta II, 6 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig hemtentamen. För att få lämna in denna hemtentamen krävs deltagande i den muntliga examinationen (Behov, användning och nytta I). I händelse av betyg U får den ordinarie uppgiften revideras för att uppnå betyg G. Revideringen räknas då som omprov. Tiden för revideringen beslutas av momentansvarig i samråd med examinator.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i arbetsterapi där ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisningsmoment kan komma att spelas in och användas under pågående kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Albert M., Polgar, Janice Miller & Encarnação, Pedro. Assistive Technologies. Principles and Practice (senaste upplagan).

Brandt, Å & Jensen (2014). Grundbog om hjaelpemidler -definition och avgränsningar.

Referenslitteratur

Larsson Ranada, Åsa (2015) Vardagsteknik och äldre personer. Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.

Viss litteratur används ej i sin helhet.