Kursplan

Arbetsterapi, avancerad nivå, Rehabiliterande och hälsofrämjande arbete för äldre, 7,5 högskolepoäng

Occupational Therapy, Second Cycle, Rehabilitation and Health Promotion for Older Adults, 7,5 Credits

Kurskod: AT012A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Arbetsterapi Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2022-03-08
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-12-07 Litteraturlista fastställd: 2022-03-08
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

• Diskutera relevanta begrepp, riktlinjer och mål på samhällsnivå som kan relateras till rehabilitering och hälsofrämjande arbete inom arbetsterapi för äldre.
• Diskutera aktuell forskning och utvecklingsarbete med relevans för rehabiliterande och hälsofrämjande arbetsterapi för äldre.
• Visa förmåga att muntligt och skriftligt reflektera över arbetsterapeutens och arbetsterapins roll och praktik i relation till samhällsutmaningar där riktlinjer och målområden för rehabiliterande och hälsofrämjande arbete för äldre på global-, nationell- och regional- / kommunal nivå relateras till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
• Diskutera arbetsterapeuters specifika kompetenser och kritiskt resonera om hur de kan användas för att stärka interprofessionell samverkan för äldres hälsa.

Kursens huvudsakliga innehåll

• Rätten till aktivitet och delaktighet
• Utmaningar och svårigheter för arbetsterapi i arbete med äldre personer
• Identifiera arbetsterapeuters specifika kompetens och hur den kan användas i samverkan för att stärka aktivitetsperspektivet på olika nivåer
• Rehabiliterande och hälsofrämjande teori och metod i arbetet med äldre personer

Studieformer

Föreläsningar, seminarier och egna studier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Hälsans ojämlika fördelning med särskilt fokus på äldre, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Seminarium. Vid frånvaro från ordinarie seminarietillfälle erbjuds ett extra tillfälle inom ramen för kurstiden.

Arbetsterapeuters roll och praktik i relation till samhällsutmaningar I, 1 högskolepoäng (Provkod: A005)
Seminarium. Vid frånvaro från ordinarie seminarietillfälle erbjuds ett extra tillfälle inom ramen för kurstiden.

Arbetsterapeuters roll och praktik i relation till samhällsutmaningar II, 1 högskolepoäng (Provkod: A006)
Seminarium. Vid frånvaro från ordinarie seminarietillfälle erbjuds ett extra tillfälle inom ramen för kurstiden.

Arbetsterapeuters roll och praktik i relation till samhällsutmaningar III, 4 högskolepoäng (Provkod: A007)
Individuell skriftlig hemtentamen. För att få genomföra denna examination krävs godkänt betyg på examinationerna Arbetsterapeuters roll och praktik i relation tillsamhällsutmaningar I och II. I händelse av betyg U på ordinarie tillfälle erbjuds kompletteringsmöjligheter för att uppnå betyg G. Kompletteringen räknas då som omprov. Tiden för kompletteringen bestäms av momentansvarig lärare i samråd med examinator.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Hälsans ojämlika fördelning med särskilt fokus på äldre
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Arbetsterapeuters roll och praktik i relation till samhällsutmaningar I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Arbetsterapeuters roll och praktik i relation till samhällsutmaningar II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Arbetsterapeuters roll och praktik i relation till samhällsutmaningar III
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kriterier för sammvägningsbetyg: För det sammanvägda betyget väl godkänd (VG) krävs betyget VG på examinationen Arbetsterapeuters roll och praktik i relation till samhällsutmaningar III.

Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i arbetsterapi där ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsmoment kan komma att spelas in och användas under pågående kurstillfälle.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Atwal, A., & McIntyre, A. (2013). (Eds). Occupational therapy and Older People. Blackwell
Publishing. Tillgänglig via www-dawsonera-com.proxy.library.ju.se/abstract/9781118556139

L. Letts, P. Rigby & D. Stewart (Red.), Using environments to enable occupational performance (pp. 71-80). Thorafare: SLACK Incorporated.

Vetenskapliga artiklar och andra publikationer