Kursplan

Arbetsterapi, avancerad nivå, Rehabiliterande och hälsofrämjande arbete för äldre, 7,5 högskolepoäng

Occupational Therapy, Second Cycle, Rehabilitation and Health Promotion for Older Adults, 7,5 Credits

Kurskod: AT012A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Arbetsterapi Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2024-03-12    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-12-07 Litteraturlista fastställd: 2024-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 2

Mål

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
• diskutera relevanta begrepp, riktlinjer och mål på samhällsnivå som kan relateras till rehabilitering och hälsofrämjande arbete inom arbetsterapi för äldre.
• diskutera aktuell forskning och utvecklingsarbete med relevans för rehabiliterande och hälsofrämjande arbetsterapi för äldre.
• reflektera, både muntligt och skriftligt, över arbetsterapeutens och arbetsterapins roll och praktik i relation till samhällsutmaningar där riktlinjer och målområden för rehabiliterande och hälsofrämjande arbete för äldre på global-, nationell- och regional- / kommunal nivå relateras till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
• diskutera arbetsterapeuters specifika kompetenser och kritiskt resonera om hur de kan användas för att stärka interprofessionell samverkan för äldres hälsa.

Innehåll

• Rätten till aktivitet och delaktighet
• Utmaningar och svårigheter för arbetsterapi i arbete med äldre personer
• Arbetsterapeuters specifika kompetens och hur den kan användas i samverkan för att stärka aktivitetsperspektivet på olika nivåer
• Rehabiliterande och hälsofrämjande teori och metod i arbetet med äldre personer

Examinationer och betyg

Hälsans ojämlika fördelning med särskilt fokus på äldre, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Arbetsterapeuters roll och praktik i relation till samhällsutmaningar, 6 högskolepoäng (Provkod: A008)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg: För det sammanvägda betyget godkänd (G) krävs betyget G på examinationen Hälsans ojämlika fördelning med särskilt fokus på äldre samt G på examinationen Arbetsterapeuters roll och praktik i relation till samhällsutmaningar. För betyget väl godkänd (VG) krävs betyget G på examinationen Hälsans ojämlika fördelning med särskilt fokus på äldre samt VG på examinationen Arbetsterapeuters roll och praktik i relation till samhällsutmaningar.

Examinationsformer

Hälsans ojämlika fördelning med särskilt fokus på äldre, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig examination

Arbetsterapeuters roll och praktik i relation till samhällsutmaningar, 6 högskolepoäng (Provkod: A008)
Muntlig och skriftlig examination. För att få genomföra den skriftiga delen krävs att de muntliga examinationerna genomförts med godkänt resultat. Om den skriftliga delen underkänns kan examinator besluta om möjlighet till komplettering. Sådan komplettering ska genomföras inom 10 arbetsdagar.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i arbetsterapi där ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisningsmoment kan komma att spelas in och användas under pågående kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Atwal, A., & McIntyre, A. (senaste upplagan). (Eds). Occupational therapy and Older People. Wiley-Blackwell.

Letts, L., Rigby, P., & Stewart, D. (2003). Using environments to enable occupational performance. Slack. (pp.71–80)

Vetenskapliga artiklar och andra publikationer