Kursplan
Arbetsterapi, Förebyggande och hälsofrämjande arbete, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy, Preventive and Health Promotion, 7,5 Credits
Kurskod: | AT014G | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Arbetsterapi | Fördjupning: | G2F |
Senast ändrad: | 2021-09-10 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2017-11-14 | Litteraturlista fastställd: | 2021-09-10 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2022 | Revision: | 3 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för och beskriva relevanta begrepp inom hälsofrämjande arbete i relation till arbetsterapi
- redogöra för aktuell forskning med relevans för förebyggande och hälsofrämjande arbete inom arbetsterapi
- redogöra för relevanta hälsoekonomiska begrepp och dess relation till arbetsterapi
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- planera och kommunicera, skriftligt och muntligt, hälsofrämjande arbete kopplat till arbetsterapeutens arbetsområden
- identifiera och använda kunskap om interprofessionell samverkan
- beskriva och diskutera kring hälsans ojämlika fördelning och relatera till aktivitetsrättvisa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- värdera folkhälsomålområden och dess tillämpning inom arbetsterapi såsom hälsofrämjande arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå
Kursens huvudsakliga innehåll
- Nationellt folkhälsoarbete, politik och mål
- Teorier och begrepp inom folkhälsoområdet
- Hälsans bestämningsfaktorer samt hälsans ojämlika fördelning
- Hälsofrämjande arbete inom arbetsterapi
- Forskning med relevans för området inom arbetsterapi
- Interprofessionell samverkan
- Hälsoekonomi
- Aktivitetsrättvisa
Studieformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och eget arbete individuellt samt i grupp.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Inlämningsuppgift, 5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Inlämningsuppgift genomförd i par. Parindelning beslutas av kursansvarig. Vid betyget U på inlämningsuppgift kan examinator besluta att studenten får göra en komplettering för att uppnå betyget G. Kompletteringen skall vara inlämnad inom 10 arbetsdagar efter det att betyget underkänd har delgivits den studerande. Inlämningsuppgift som lämnas in efter utsatt sluttid examineras i samband med att underkända examinationers kompletteringar rättas. Inom ramen för kursen ges två kompletteringstillfällen därefter gäller nästa kurstillfälles inlämningstider.
Seminarium, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Genomfört seminarium med enskild opposition. Deltagande i seminarium förutsätter inlämnad inlämningsuppgift. Vid underkänt/ej genomfört seminarium erbjuds omexaminationstillfälle inom fem veckor efter ordinarie tillfälle. Inom ramen för kursen ges utrymme för två omexaminationer därefter gäller nästa kurstillfälles examinationstillfällen.
Individuell reflektion, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuellt skriven reflektion. Vid betyget U på individuell reflektion kan examinator besluta att studenten får göra en komplettering för att uppnå betyget G. Inom ramen för kursen ges två kompletteringstillfällen därefter gäller nästa kurstillfälles inlämningstider.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Inlämningsuppgift
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Seminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Individuell reflektion
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För betyget Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs betyget Väl godkänd (VG) på examination Inlämningsuppgift och betyget Godkänd (G) på övriga examinationer.
Särskild behörighet och andra villkor
60 högskolepoäng i arbetsterapi.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Bringsén, Åsa och Nilsson Lindström, Petra (senaste upplagan)
Hälsopromotion i teori och praktik : olika arenor och målgrupper
Stockholm: Liber
Ewles, Linda & Simnet, Ina (senaste upplagan)
Hälsoarbete
Lund: Studentlitteratur
Kroksmark, Ulla (red.) (senaste upplagan)
Hälsa och aktivitet i vardagen - ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv
Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter
Schell, Barbara (red.) (senaste upplagan)
Willard & Spackman's Occupational Therapy
Lippincott Williams & Wilkins
Socialstyrelsen (senaste upplagan)
Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor. Stöd för styrning och ledning
Stockholm: socialstyrelsen, www.socialstyrelsen.se
Svensson, Mikael
Hälsoekonomisk utvärdering: Metod och tillämpningar
Lund: Studentlitteratur
Taylor, Renée (senaste upplagan)
Kielhofner's model of human occupation: theory and application
Philadelphia: Wolters Kluwer (valda delar)
Referenslitteratur
Axelsson, Runo & Bihari Axelsson Susanna (red) (senaste upplagan)
Folkhälsa i samverkan mellan professioner, organisationer och samhällssektorer
Lund: Studentlitteratur
Hallberg, Lillemor (red.) (senaste upplagan)
Hälsa och livsstil: forskning och praktiska tillämpningar
Lund: Studentlitteratur
Pellmer, Kristina; Wramner, Bengt & Wramner, Håkan (senaste upplagan)
Grundläggande folkhälsovetenskap
Stockholm: Liber
Svanström, Leif (senaste upplagan)
En introduktion till Folkhälsovetenskap
Lund: Studentlitteratur
Townsend, E.A. & Polatajko, H.J. (2013 och framåt)
Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being & Justice through Occupation
Ontario: CAOT
Wilcock, Ann (senaste upplagan)
An Occupational Perspective of Health
Thorofare, NJ: Slack
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.