Kursplan
Arbetsterapi, Förebyggande och hälsofrämjande arbete, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy, Preventive and Health Promotion, 7,5 Credits
Kurskod: | AT014G | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Arbetsterapi | Fördjupning: | G2F |
Senast ändrad: | 2023-09-12 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2017-11-14 | Litteraturlista fastställd: | 2023-09-12 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2024 | Revision: | 5 |
Mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för och beskriva relevanta begrepp inom hälsofrämjande arbete i relation till arbetsterapi
- redogöra för aktuell forskning med relevans för förebyggande och hälsofrämjande arbete och aktivitetsrättvisa inom arbetsterapi
- redogöra för relevanta hälsoekonomiska begrepp och deras relation till arbetsterapi.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- planera och kommunicera, skriftligt och muntligt, hälsofrämjande arbete kopplat till arbetsterapeutens arbetsområden
- identifiera och använda kunskap om interprofessionell samverkan
- beskriva och diskutera kring hälsans ojämlika fördelning och relatera till aktivitetsrättvisa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- värdera folkhälsomålområden och deras tillämpning inom arbetsterapi såsom hälsofrämjande arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Innehåll
- Nationellt folkhälsoarbete, politik och mål
- Teorier och begrepp inom folkhälsoområdet
- Hälsans bestämningsfaktorer samt hälsans ojämlika fördelning
- Hälsofrämjande arbete inom arbetsterapi
- Forskning med relevans för området inom arbetsterapi
- Interprofessionell samverkan
- Hälsoekonomi
- Aktivitetsrättvisa
Examinationer och betyg
Hälsofrämjande projekt – skriftlig rapport, 5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Individuell presentation av hälsofrämjande projekt, 1 högskolepoäng (Provkod: A008)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Individuell reflektion, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Workshop i aktivitetsrättvisa, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A009)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kommentar till betyg
För betyget Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs betyget Väl godkänd (VG) på examinationen Hälsofrämjande projekt – skriftlig rapport och betyget Godkänd (G) på övriga examinationer.
Examinationsformer
Hälsofrämjande projekt, 5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Skriftlig inlämningsuppgift. Genomförs i par. Parindelning beslutas av kursansvarig. Vid betyget U har studenterna möjlighet att göra en komplettering för att uppnå betyget G. Kompletteringen skall vara inlämnad inom 10 arbetsdagar efter det att betyget U har delgivits de studerande. Inom ramen för kursen ges två kompletteringstillfällen. Därefter gäller nästa kurstillfälles inlämningstider. Inlämning av slutversion av A005 förutsätter godkänt betyg på provkod A006. När en av studenterna i skrivparet inte närvarar/får underkänt betyg på provkod A006, ska studenterna i skrivparet lämna in slutversionen av Hälsofrämjande projekt individuellt.
Individuell presentation av hälsofrämjande projekt, 1 högskolepoäng (Provkod: A008)
Muntlig examination. Presenteras individuellt och med enskild opposition. Deltagande i A006 förutsätter inlämnad seminarieversion av Hälsofrämjande projekt. Vid underkänt/ej genomförd muntlig examination erbjuds ett omexaminationstillfälle inom fem veckor efter ordinarie tillfälle. Därefter gäller nästa kurstillfälles examinationstillfällen.
Individuell reflektion, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig inlämningsuppgift. Genomförs individuellt. Vid betyget U har studenten möjlighet att göra en komplettering för att uppnå betyget G. Inom ramen för kursen ges två möjlighet att göra en komplettering för att uppnå betyget G. Inom ramen för kursen ges två kompletteringstillfällen. Därefter gäller nästa kurstillfälles inlämningstider.
Workshop i aktivitetsrättvisa, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A009)
Muntlig examination. Muntlig presentation i grupp. Presentationen förutsätter förberedelser och aktivt deltagande med närvaro genom hela tillfället för att uppnå betyget G. Frånvaro eller inaktiv närvaro innebär omexamination vid nästa kurstillfälle.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
60 högskolepoäng i arbetsterapi.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Övriga föreskrifter
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Övergångsbestämmelser
Studenter som påbörjat men inte avslutat kursen i enlighet med den version av kursplan som gällde vid registreringen på kursen, har rätt att erbjudas examination enligt den versionen vid sammanlagt minst fem tillfällen. Detta inbegriper ordinarie examinations- och omexaminationstillfälle.
Litteratur och övriga lärresurser
Obligatorisk litteratur
Bringsén, Åsa och Nilsson Lindström, Petra (senaste upplagan)
Hälsopromotion i teori och praktik : olika arenor och målgrupper
Stockholm: Liber
Ewles, Linda & Simnet, Ina (senaste upplagan)
Hälsoarbete
Lund: Studentlitteratur
Schell, Barbara (red.) (senaste upplagan)
Willard & Spackman's Occupational Therapy
Lippincott Williams & Wilkins
Socialstyrelsen (senaste upplagan)
Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor. Stöd för styrning och ledning
Stockholm: socialstyrelsen, www.socialstyrelsen.se
Svensson, Mikael
Hälsoekonomisk utvärdering: Metod och tillämpningar
Lund: Studentlitteratur
Wagman, Petra (red.) (senaste upplagan)
Hälsa och aktivitet i vardagen - ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv
Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter
Referenslitteratur
Axelsson, Runo & Bihari Axelsson Susanna (red) (senaste upplagan)
Folkhälsa i samverkan mellan professioner, organisationer och samhällssektorer
Lund: Studentlitteratur
Engström, Åsa, Juuso, Päivi, Liljegren Madeleine & Lundmark Alfredsson, Lotta (red.) (senaste upplagan) Vård, omsorg och rehabilitering utomhus – teori, praktik och nya perspektiv. Lund: Studentlitteratur
Haglund, Lena. (senaste upplagan) Levnadsvanearbete i en MOHO-kontext. Tillämpning av Model of Human Occupation. Lund: Studentlitteratur
Hallberg, Lillemor (red.) (senaste upplagan)
Hälsa och livsstil: forskning och praktiska tillämpningar
Lund: Studentlitteratur
Pellmer, Kristina; Wramner, Bengt & Wramner, Håkan (senaste upplagan)
Grundläggande folkhälsovetenskap
Stockholm: Liber
Scandinavian Journal of Occupational Therapy Foundation (2020)Occupational Therapy and Health Economics. A short introduction to health economics and economic evidence for Occupational Therapy in the field of mental health during working life and health of older people.https://www.arbetsterapeuterna.se/rapportarbetsterapihalsoekonomi2020
Svanström, Leif (senaste upplagan)
En introduktion till Folkhälsovetenskap
Lund: Studentlitteratur
Taylor, Renée (senaste upplagan)
Kielhofner's Model of Human Occupation: Theory and Application
Philadelphia: Wolters Kluwer (valda delar)
Townsend, E.A. & Polatajko, H.J. (2013 och framåt)
Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being & Justice through Occupation
Ontario: CAOT
Wilcock, Ann (senaste upplagan)
An Occupational Perspective of Health
Thorofare, NJ: Slack
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.