Kursplan

Arbetsterapi, Arbetsinriktad rehabilitering, 7,5 högskolepoäng

Occupational Therapy, Vocational Rehabilitation, 7,5 Credits

Kurskod: AT015G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Arbetsterapi Fördjupning: G2F
    Senast ändrad: 2020-03-10
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-11-14 Litteraturlista fastställd: 2020-03-10
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för arbetets betydelse ur hälsoperspektiv
  • definiera och förklara centrala begrepp och faktorer viktiga för individens arbetsförmåga inom arbetsinriktad rehabilitering
  • beskriva och ge exempel på tillämpliga metoder som berör olika former av utredning, åtgärder och utvärdering inom arbetsinriktad rehabilitering och med relevans för arbetsterapi
  • beskriva samverkan mellan olika aktörer och olika perspektiv inom arbetsinriktad rehabilitering

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • utarbeta, motivera och kritiskt bearbeta en rehabiliteringsplan/program inriktad mot arbetsrehabilitering, vilken berör arbetsterapeutisk utredning, åtgärd och utvärdering
  • visa förmåga att diskutera information, problem och lösningar mellan olika aktörer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs visa förmågan att

  • redogöra för och kritiskt värdera aktuell forskning som gäller hur arbetsterapeutiska metoder samt rehabiliteringsmodeller tillämpas inom området arbetsinriktad rehabilitering
  • reflektera över och värdera sitt behov samt proffessionens behov av ytterligare kunskap inom området

Kursens huvudsakliga innehåll

  • Faktorer av betydelse för arbetsliv och återgång till arbete, relaterat till hälsa
  • Betalt och obetalt arbete och dess betydelse för delaktighet och välbefinnande
  • Lagar och förordningar inom arbetslivsområdet
  • Rehabiliteringsmodeller samt aktuell forskning inom arbetsrehabiliteringsområdet
  • Arbetsterapeutiska metoder för utredningar, åtgärder och utvärdering aktuella vid arbetsrehabilitering (individ- och gruppnivå)
  • Samverkan mellan olika aktörer och olika perspektiv inom arbetsinriktad rehabilitering inklusive individperspektivet

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, workshop, eget arbete individuellt samt i grupp

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Arbetsinriktad rehabilitering, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Inlämningsuppgift författad av två studenter samt individuell inlämningsuppgift. Parindelning beslutas av kursansvarig. Vid betyget U görs en komplettering för att uppnå betyget G. Kompletteringen skall vara inlämnad inom 10 arbetsdagar efter det att betyget underkänd har delgivits studenten. Inlämningsuppgift som lämnas in efter utsatt sluttid examineras i samband med att underkända examinationers kompletteringar rättas. Inom ramen för kursen ges två kompletteringstillfällen, därefter gäller nästa kurstillfälles inlämningstider.

Rapportgranskning (Provkod: A002)
Granskningen görs individuellt och innefattar skriftlig granskning av medstudenters rapporter enligt i förväg delgivna kriterier och tidsramar. Kursansvarig beslutar om antal, och fördelning av, rapporter. För att erhålla betyget (D) skall studenten ha genomfört granskningen enligt delgivna kriterier inom utsatt tid.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Arbetsinriktad rehabilitering
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Rapportgranskning
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på helkurs:
För att erhålla Godkänt betyg krävs Godkänt (G) på skriftlig inlämningsuppgift samt individuell inlämningsuppgift och Deltagit (DT) på rapportgranskningen.
För betyget Väl Godkänt krävs Väl Godkänt (VG) på inlämningsuppgiften och deltagit (DT) på rapportgranskningen.

Särskild behörighet och andra villkor

60 högskolepoäng i arbetsterapi.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Boyt Schell, Barbara & Gillen, Glen (red.) (senaste upplagan)
Willard & Spackman's Occupational Therapy
Lippincott Williams & Wilkins

Ekberg, Kerstin; Eklund, Mona & Hensing Gunnel (senaste upplagan)
Återgång i arbete: Processer, bedömningar, åtgärder
Lund: Studentlitteratur

Ekholm, Jan; Vahlne Westerhäll, Lotta; Bergroth, Alf; Schüldt Ekholm, Kristina (Red) (senaste upplagan)
Rehabiliteringsvetenskap: Rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
Lund: Studentlitteratur

Erlandsson, Lena-Karin & Persson, Dennis (senaste upplagan)
ValMO-modellen. Arbetsterapi för hälsa genom görande
Lund: Studentlitteratur AB

Radomski, Mary Vining & Trombly, Latham Cahtrine A (senaste upplagan)
Occupational Therapy for Physical Dysfunction
Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins

Taylor, Renée (senaste upplagan)
Kielhofner's model of human occupation: theory and application
Philadelphia: Wolters Kluwer

Referenslitteratur

Hillborg, Helene (2010)
Erfarenheter av rehabiliteringsprocessen mot ett arbetsliv - brukarens och de professionellas perspektiv
Örebro: Örebro Universitet, Institutet för handikappvetenskap, IHV

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används ej i sin helhet.
Litteratur framför allt i form av ett antal vetenskapliga artiklar tillkommer.

Instrument för bedömning av arbetsförmåga finns på institutionen och kommer att användas i olika moment under kursen.