Kursplan

Arbetsterapi, Arbetsinriktad rehabilitering, 7,5 högskolepoäng

Occupational Therapy, Vocational Rehabilitation, 7,5 Credits

Kurskod: AT015G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Arbetsterapi Fördjupning: G2F
Senast ändrad: 2024-03-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-11-14 Litteraturlista fastställd: 2024-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 7

Mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för arbetets betydelse ur hälsoperspektiv
  • definiera och förklara begrepp och faktorer viktiga för individens arbetsförmåga inom arbetsinriktad rehabilitering
  • beskriva och ge exempel på tillämpliga metoder som berör olika former av utredning, åtgärder och utvärdering inom arbetsinriktad rehabilitering och med relevans för arbetsterapi

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • utarbeta, motivera och kritiskt bearbeta en rehabiliteringsplan/program inriktad mot arbetsrehabilitering, vilken berör arbetsterapeutisk utredning, åtgärd och utvärdering
  • visa förmåga att beskriva och diskutera samverkan, problem och lösningar mellan olika aktörer samt olika perspektiv inom arbetsinriktad rehabilitering

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs visa förmågan att

  • redogöra för och kritiskt värdera hur arbetsterapeutiska metoder samt rehabiliteringsmodeller tillämpas inom området arbetsinriktad rehabilitering med koppling till aktuell forskning.
  • reflektera över och värdera sitt behov samt professionens behov av ytterligare kunskap inom området

Innehåll

  • Faktorer av betydelse för arbetsliv och återgång till arbete, relaterat till hälsa
  • Betalt och obetalt arbete och dess betydelse för delaktighet och välbefinnande
  • Lagar och förordningar inom arbetslivsområdet
  • Rehabiliteringsmodeller samt aktuell forskning inom arbetsrehabiliteringsområdet
  • Arbetsterapeutiska metoder för utredningar, åtgärder och utvärdering aktuella vid arbetsrehabilitering (individ- och gruppnivå)
  • Samverkan mellan olika aktörer och olika perspektiv inom arbetsinriktad rehabilitering inklusive individperspektivet

Examinationer och betyg

Arbetsinriktad rehabilitering, 6 högskolepoäng (Provkod: A005)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Arbetsinriktad rehabilitering utifrån olika perspektiv, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A006)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

Betyg på helkurs:
För att få betyget Godkänd (G) på hela kursen krävs Godkänd (G) på både Arbetsinriktad rehabilitering och Arbetsinriktad rehabilitering utifrån olika perspektiv.
För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs Väl godkänd (VG) på Arbetsinriktad rehabilitering samt Godkänd (G) på Arbetsinriktad rehabilitering utifrån olika perspektiv.

Examinationsformer

Arbetsinriktad rehabilitering, 6 hp (Provkod: A005)
Inlämningsuppgift som skrivs parvis, samt kamratgranskning som skrivs individuellt. Parindelning beslutas av kursansvarig. Student som blivit underkänd vid det ordinarie tillfället har möjlighet att utföra komplettering för betyget Godkänd (G). Kompletteringen skall vara inlämnad inom 10 arbetsdagar efter det att betyget Underkänd (U) delgivits studenten. Inom ramen för kursen ges två kompletteringstillfällen. Därefter gäller nästa kurstillfälles inlämningstider. Student som ej lämnat in uppgiften vid ordinarie tillfälle har möjlighet att lämna in uppgiften vid ett andra inlämningstillfälle inom fem veckor efter ordinarie tillfälle. Student som blivit underkänd vid det andra inlämningstillfället har möjlighet att utföra en komplettering för betyget Godkänd (G) inom ramen för kursen. Därefter gäller nästa kurstillfälles inlämningstider.

Arbetsinriktad rehabilitering utifrån olika perspektiv, 1,5 hp (Provkod A006)
Individuell skriftlig reflektion

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

60 högskolepoäng i arbetsterapi.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

I kursen används webplattformen Bb Learn för information och kommunikation. Tillgång till Internet är därför viktigt.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Boyt Schell, Barbara & Gillen, Glen (red.) (senaste upplagan)
Willard & Spackman's Occupational Therapy
Lippincott Williams & Wilkins

Ekberg, Kerstin; Eklund, Mona & Hensing Gunnel (senaste upplagan)
Återgång i arbete: Processer, bedömningar, åtgärder
Lund: Studentlitteratur AB

Ekholm, Jan; Vahlne Westerhäll, Lotta; Bergroth, Alf; Schüldt Ekholm, Kristina (red.) (senaste upplagan)
Rehabiliteringsvetenskap: Rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
Lund: Studentlitteratur AB

Erlandsson, Lena-Karin & Persson, Dennis (senaste upplagan)
ValMO-modellen. Arbetsterapi för hälsa genom görande
Lund: Studentlitteratur AB

Radomski, Mary Vining & Trombly, Latham Cahtrine A (senaste upplagan)
Occupational Therapy for Physical Dysfunction
Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins

Taylor, Renée (senaste upplagan)
Kielhofners Model of Human Occupation. Teori och tillämpning.
Lund: Studentlitteratur AB

Referenslitteratur

Taylor, Renée (senaste upplagan)
Kielhofner's Model of Human Occupation: Theory and Application
Philadelphia: Wolters Kluwer

Hänvisning till aktuell litteratur presenteras på Bb Learn.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används ej i sin helhet.
Litteratur framför allt i form av ett antal vetenskapliga artiklar tillkommer.

Instrument för bedömning av arbetsförmåga finns på institutionen och kommer att användas i olika moment under kursen.