Kursplan

Arbetsterapi, avancerad nivå, Examensarbete - Master, 30 högskolepoäng

Occupational Therapy, Degree Project, Second Level, 30 Credits

Kurskod: AT2010 Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Arbetsterapi Fördjupning: A2E
    Senast ändrad: 2019-09-13
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2009-09-16 Litteraturlista fastställd: 2019-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- självständigt och kritiskt diskutera samt argumentera för olika vetenskapsteoretiska perspektiv, forskningsdesigner och metoder
- utifrån vetenskapligt förhållningssätt självständigt och systematiskt redogöra för eget samt diskutera andras examensarbete inom huvudområdet
- på ett väsentligt fördjupat sätt redogöra för det valda forskningsområdet

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att
- utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt självständigt identifiera och formulera en, för huvudområdet, relevant problemställning samt argumentera för densamma
- på ett fördjupat sätt tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer
- systematiskt söka, kritiskt granska, värdera och sammanställa forskningsresultat
- självständigt planera och med adekvata metoder genomföra ett examensarbete
- på ett fördjupat sätt presentera och kommunicera, skriftligt och muntligt sina resultat på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt
- på ett fördjupat sätt muntligt försvara och opponera på ett vetenskapligt arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera forskningsetiska överväganden i förhållande till olika problemställningar och metoder
- visa insikt om och diskutera människors ansvar i förhållande till vetenskapens möjligheter och begränsningar
- visa förmåga att kritiskt värdera samt diskutera betydelsen av vetenskapliga, etiska och samhälleliga aspekter relaterat till huvudområdet
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin
kunskapsutveckling.

Kursens huvudsakliga innehåll

informationshantering, forskningsetiska överväganden
- problemformulering, datainsamling, analys och syntes av data
- presentation av arbetet vid mittseminarium med fokus på metod
- självständigt arbete
- respondentskap
- opponentskap

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av egna studier, handledning och seminarier.
Informationssökning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Mittseminarium (Provkod: A001)
Det självständiga arbetet presenteras skriftligt och muntligt med fokus på metod. Mittseminariet är obligatoriskt.
Vid betyget U vid mittseminariet finns möjlighet till komplettering för att uppnå betyget godkänd. Den skriftliga kompletteringen skall vara inlämnad inom 10 arbetsdagar efter det att studenten erhållit betyg.
Frånvaro som författare vid mittseminarium - muntligt försvar av eget självständigt arbete vid nytt seminarietillfälle som anvisas av kursansvarig.
Frånvaro som opponent vid mittseminarium - muntlig opposition av annat självständigt arbete vid nytt seminarietillfälle som anvisas av kursansvarig.

Självständigt arbete, 30 högskolepoäng (Provkod: A002)
Det självständigt arbete presenteras skriftligt och muntligt vid ett slutseminarium där försvar samt opposition ingår. Slutseminariet är obligatoriskt


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Frånvaro som författare vid slutseminarium - muntligt försvar av eget självständigt arbete vid nytt seminarietillfälle som anvisas av kursansvarig.
Frånvaro som opponent vid slutseminarium - muntlig opposition av annat självständigt arbete vid nytt seminarietillfälle som anvisas av kursansvarig.

Vid underkänt på det självständiga arbetet ges studenten möjlighet att genomföra skriftlig komplettering för att uppnå betyget Godkänd (G). Kompletteringen görs efter anvisningar av examinator och inlämnas inom den tid som examinator anger, dock senast 25 arbetsdagar efter att studenten erhållit betyg. Vid omfattande kompletteringar vilket bedöms av examinator kan tiden för inlämnande utökas.

Handledning 10 timmar per examensarbete om 30 hp.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Mittseminarium
Som betyg används Deltagit (DT).

Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på mittseminariet samt godkänt på det självständiga arbetet.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkänt på mittseminariet samt väl godkänt på det självständiga arbetet.

Särskild behörighet och andra villkor

30 högskolepoäng i arbetsterapi på avancerad nivå där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Viss undervisning kan ges på engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Altman Douglas G (1991)
Practical statistics for medical research
London: Chapman and Hall, 611 sidor

Andersson, Ingemar (2006)
Epidemiologi för folkhälsovetare - en introduktion
Lund: Studentlitteratur, 234 sidor

Brink Pamela J & Wood Marilyn J (1998)
Advanced Design in Nursing Research
Newbury Park: Sage Publications, 301 sidor

Dahlberg Karin, Dahlberg Helena & Nyström Maria (2008)
Reflective Lifeworld Research. 2 ed
Lund: Studentlitteratur, 370 sidor

Ejlertsson, Göran (2003)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur, 275 sidor

Granskär Monica & Höglund-Nielsen Birgitta (2008)
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Lund: Studentlitteratur, 210 sidor

Hartman, Jan (2001)
Grundad teori: teorigenerering på empirisk grund
Lund: Studentlitteratur, 120 sidor

Kvale Steinar & Brinkmann Svend (2009)
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund: Studentlitteratur, 370 sidor

Patton Michael Quinn (2002)
Qualitative Research and Evaluations Methods, 3rd ed
London: SAGE, 756 sidor

Polit Denise F & Beck Cheryl T (2008)
Nursing research: generating and asessing evidence for nursing practice
Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 796 sidor

Svenska språknämnden senaste upplagan
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber, 220 sidor

Vetenskapsrådet (2004)
Codex-regler och riktlinjer för forskning
Vetenskapsrådet: Stockholm, http://www.codex.vr.se

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledaren.

Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna