Kursplan

Doping, narkotika och kriminalteknik, 15 högskolepoäng

Doping, Narcotics and Forensic Science, 15 Credits

Kurskod: BI103G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Biologi Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2015-12-02 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha

  • kunskap om hur olika narkotiska preparat och dopingsubstanser påverkar människokroppen,
  • kännedom om fysiologiska processer som påverkas av narkotika och prestationshöjande substanser,
  • kunskap om människans signaleringssystem samt cellulära avgiftningsmekanismer, och
  • kunskap om relevanta arbetsmetoder för studier av fysiologiska effekter av narkotika och prestationshöjande substanser.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • inhämta information via elektroniska databaser och webb,
  • värdera och sammanställa information till en skriftligt presentation, och
  • ge muntliga vetenskapliga presentationer och delta i en vetenskaplig diskussion.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att

  • kritiskt värdera informationsflödet inom området narkotika och doping och självständigt kunna urskilja relevant vetenskaplig information.

Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen ges information om olika typer av narkotika och prestationshöjande ämnen och deras effekt på kroppen. I kursen går man igenom hur dessa ämnen påverkar människans fysiologi, med betoning på toxikologi och verkningsmekanismer på cellnivå, inklusive cellsignalering. Studenten får en inblick i de metoder som används för att undersöka prestationshöjande och narkotiska ämnen.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och projektarbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Teoretisk del, 10 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen

Laborativ del, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Delaktighet i laborationsarbete, muntlig presentation samt skriftlig rapport.

Projektarbete, 2 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig rapport och muntlig presentation.

Seminarier (Provkod: A004)
Deltagande i gruppdiskussioner.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Frånvaro från obligatoriskt moment
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa skall i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Teoretisk del
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Laborativ del
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Projektarbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Seminarier
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

ECTS-betyg
Kursens betyg översätts till ECTS-betygsskalan.

Särskild behörighet och andra villkor

10 högskolepoäng sammanlagt från Eukaryot cellbiologi, 7,5 högskolepoäng och Prokaryot cellbiologi, 7,5 högskolepoäng. Samt delkursen Praktiska moment, del 1 av 2, från Fysiologi, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursens undervisningsspråk är svenska och engelska. Kursen ges på engelska om det finns utbytesstudenter registrerade

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Cooper, Chris (Senaste upplagan)
Run, Swim, Throw, Cheat: The Science behind Drugs in Sport
Oxford (UK): Oxford University Press

Goldstein, Avram (Senaste upplagan)
Addiction: From Biology to Drug Policy
Oxford (UK): Oxford University Press

Referenslitteratur

Hancock, John T (Senaste upplagan)
Cell Signalling
New York (US): Oxford University Press

Silverthorn, Dee U ( Senaste upplagan)
Human Physiology - An Integrated Approach
San Francisco (US): Pearson Education, Benjamin Cummings

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Vetenskapliga artiklar, labmanualer och annat material kommer att tillkomma.