Kursplan

Molekylärbiologi och genetik, 7,5 högskolepoäng

Molecular Biology and Genetics, 7,5 Credits

Kurskod: BI302G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Biologi Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2021-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-02 Litteraturlista fastställd: 2021-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna redogöra för

  • hur arvsmassa är uppbyggd och regleras,
  • hur informationsflöde i cellen sker och hur det regleras,
  • genetiska principer för nedärvning och faktorer som påverkar detta, och
  • principerna för moderna molekylärbiologiska metoder och hur metoderna används.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • lösa basala molekylärbiologiska och genetiska problem,
  • uppvisa färdighet i molekylärbiologisk arbetsmetodik, och
  • värdera samt skriftligt redovisa egna laborationsresultat på ett vetenskapligt sätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs ha förmågan att:

  • visa på ett naturvetenskapligt förhållningssätt samt förmåga att kommunicera det, och
  • värdera den biologiska kunskapens betydelse för samhällsutvecklingen.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen ger en introduktion till hur information i cellen är lagrad och hur den utrycks samt vilken betydelse det har för organismernas utvecklings- och anpassningsförmåga. Kursen behandlar processer som DNA och DNA-replikation, transkription, translation, proteinsyntes, mutationer och DNA-reparation samt genreglering. Kursen förklarar sambandet mellan molekylärbiologi och klassisk genetik samt tar upp grunderna i ärftlighetsläran. Därtill ges grunderna i laborativt arbete med enklare molekylärbiologiska metoder.

Studieformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och laborationer.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Teori, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen

Laborationer och seminarier, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Deltagande i gruppdiskussion, laborationer och seminarier. Gruppvisa inlämningsuppgifter, muntliga presentationer och laborationsrapporter.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa ska i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Teori
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Laborationer och seminarier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2 och Matematik 3b / 3c (områdesbehörighet A12)

eller

Grundläggande behörighet samt Biologi B, Fysik A, Kemi B och Matematik C (områdesbehörighet 12)

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: Svenska och engelska. Kursen ges på engelska om det finns utbytesstudenter registrerade.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Alberts, Bruce, Bray, Dennis, Hopkin, Karen, Johnson, Alexander, Lewis, Julian, Raff, Martin, Roberts, Keith & Walter, Peter (Senaste upplagan)
Essential Cell Biology
London: Garland Publishing Company

Referenslitteratur

Cambpell, Neil A., Reece Jane B., Urry, Lisa A., Cain, Michael L., Wasserman, Steven A., Peter V. Minorsky, Peter V. & Jackson, Robert B. (Senaste upplagn)
A Global Approach
New Jersey: Pearson Education Inc

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Laborationsinstruktioner och andra kompendier tillkommer.