Kursplan
Biologisk innovation, 7,5 högskolepoäng
Biological Innovation, 7,5 Credits
Kurskod: | BI305G | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Biologi | Fördjupning: | GXX |
Senast ändrad: | 2021-09-14 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2019-12-02 | Litteraturlista fastställd: | 2021-09-14 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2022 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva innovationsprocessen,
- ge exempel på biologiska tillämpningsområden, och
- redogöra för biologins betydelse för tillämpningar kopplade till miljö och hälsa.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- resonera kring innovationsprocessen,
- presentera en biologisk innovationsidé,
- självständigt finna och sammanställa vetenskaplig information, och
- analysera grundläggande förutsättningar för utveckling av en affärsplattform.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- värdera och kritisera teoretiska tolkningar, och
- söka och värdera relevant vetenskaplig information inom området.
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen har fokus på biologiska upptäckter och hur dessa har tillämpats och lett till framsteg kopplade till miljö och hälsa. Biologiska upptäckter som lett till framsteg inom grundforskning kommer också att tas upp. Innovationsbegreppet och dess koppling till biologiska upptäckter kommer att gås igenom.
Studieformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och teoretiska fördjupningsarbeten.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Teori, 4 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen.
Projekt, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Deltagande i gruppdiskussioner och seminarier. Individuella skriftliga rapporter inklusive
seminarium med muntlig redovisning av innovationsidé.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till examinationsformer
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa ska i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Teori
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Projekt
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För att få ett godkänt betyg på hela kursen krävs lägst betyget E på samtliga ingående teoretiska moment, Godkänd på de praktiska momenten och projektarbeten samt deltagande i obligatoriska seminarier. Kursens slutbetyg baseras på den teoretiska delens resultat.
Särskild behörighet och andra villkor
Introduktion till biologi och professionell utveckling, 7,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska och engelska. Kursen ges på engelska om det finns utbytesstudenter registrerade.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Rehn, Alf (Senaste upplagan)
BeGreppbart - Innovation
Liber
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Översiktsartiklar kopplade till föreläsningarna och kompendier tillkommer.