Kursplan
Infektionssjukdomars biologi, 7,5 högskolepoäng
Biology of Infectious Diseases, 7,5 Credits
Kurskod: | BI314G | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Biologi | Fördjupning: | G2F |
Senast ändrad: | 2020-03-13 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2019-12-02 | Litteraturlista fastställd: | 2020-03-13 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2020 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha grundläggande kunskap om
- smittsamma mikroorganismers biologi och hur de orsakar sjukdom,
- de miljöfaktorer som bidrar till uppkomst och spridning av nya smittsamma sjukdomar, och
- nuvarande diagnostiska metoder och behandlingar av infektioner samt deras begränsningar.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- färdighet i mikrobiologisk metodik,
- förmåga att sammanställa, organisera och utvärdera relevant information genom skriftlig och muntlig redovisning av laboratorieresultat, och
- förmåga att presentera och delta i vetenskapliga diskussioner om infektionssjukdomar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- kritiskt utvärdera vetenskapliga och populärvetenskapliga rapporter om infektionssjukdomar, patogena mikroorganismer och miljöfaktorer kopplade till deras spridning, och
- med ökande oberoende identifiera begränsningar i kunskap om smittsamma sjukdomars biologi.
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen omfattar biologin hos smittsamma mikroorganismer, inklusive bakterier, virus, svampar och protozoer, samt hur de orsakar sjukdom. Studenterna kommer att bekanta sig med hur miljöfaktorer bidrar till uppkomsten och överföring av smittsamma sjukdomar. De teoretiska momenten kompletteras med praktisk och säker hantering av mikroorganismer. Dessutom kommer kursen att utreda vetenskapen bakom nuvarande diagnostiska metoder och behandlingsstrategier i syfte att identifiera områden för innovation.
Studieformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, projektarbete och seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Teoretisk del, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen
Praktiska moment, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Aktivt deltagande i gruppdiskussioner, laborationer, seminarier och presentationer. Skriftlig redovisning av laborationer och gruppövningar.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till examinationsformer
Frånvaro vid obligatoriskt moment
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa ska i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Teoretisk del
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Praktiska moment
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För att få ett godkänt betyg på hela kursen krävs lägst betyget E på samtliga ingående teoretiska moment, Godkänd på de praktiska momenten och projektarbeten samt deltagande i obligatoriska seminarier. Kursens slutbetyg baseras på den teoretiska delens resultat.
Särskild behörighet och andra villkor
60 högskolepoäng i biologi/kemi där 15 högskolepoäng cellbiologi och 7,5 högskolepoäng fysiologi ingår.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Kursens undervisningsspråk är svenska och engelska. Kursen ges på engelska om det finns utbytesstudenter registrerade
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Tortora, Gerard J., Funke, Berdell R. & Case, Christine L. (Senaste upplagan)
Microbiology: An Introduction. (Global or New International edition)
San Francisco: Pearson Education Limited. Cirka 400 sidor (av 960)
Referenslitteratur
Robert W. Bauman (Senaste upplagan)
Microbiology with Diseases by Taxonomy
Pearson Education
Felissa R. Lashley & Jerry D. Durham. (Senaste upllagan)
Emerging Infectious Diseases; Trends and Issues, 2nd Edition.
Springer Publishing Company
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Laboratorieinstruktioner och annat kopierat material tillkommer.