Kursplan

Självständigt arbete för kandidatexamen i biologi, 15 högskolepoäng

Independent Project for the Degree of Bachelor in Biology, 15 Credits

Kurskod: BI315G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Biologi Fördjupning: G2E
    Senast ändrad: 2020-03-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-02 Litteraturlista fastställd: 2020-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande

  • ha fördjupade teoretiska kunskaper inom ett av ämnets delområden, och
  • visa kunskap om för examensarbetet relevanta tekniker, metoder och teorier.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande

  • kunna formulera och avgränsa ett vetenskapligt problem samt söka och kritiskt granska vetenskaplig information,
  • kunna planera och genomföra ett eget vetenskapligt projekt i en professionell miljö,
  • kunna bearbeta och analysera resultat av en vetenskaplig studie, och
  • ha förmåga att presentera projektet och dess resultat muntligt och skriftligt på ett sätt som följer givna instruktioner, är språkligt korrekt, välstrukturerat, begripligt, samt med ett innehåll som är relevant för projektet, logiskt och vetenskapligt korrekt och väl underbyggt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande

  • förmåga att orientera sig om aktuell kunskapsutveckling och arbetsmetoder inom ett av ämnets delområden,
  • ett professionellt förhållningssätt i sina relationer till uppdragsgivare, medarbetare och andra grupper, och
  • ett professionellt förhållningssätt när det gäller slutprodukten av ett projekt med särskild tonvikt på tillförlitlighet, användbarhet och dokumentation.

Kursens huvudsakliga innehåll

Studenten genomför enskilt projekt/forskningsuppgift eller teoretisk studie. Detta inkluderar problemformulering, inhämtande av relevant litteratur, planering/design och genomförande av experimentellt eller teoretiskt arbete. Därefter görs bearbetning, kritisk granskning samt skriftlig och muntlig redovisning av arbetet. Ämnesområde väljs i samråd med handledare och kursansvarig.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av egna studier och handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination, 15 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig och muntlig rapportering av experimentellt eller teoretiskt arbete.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Ny möjlighet till examination
Om det självständiga arbetet inte är godkänt vid kurstillfällets slut ges ett första tillfälle till omexamination efter två-fem veckor. Därefter ges möjlighet till omexamination i slutet av varje termin. Om bristerna vid en examination bedöms som ringa får examinator efter samråd med handledaren besluta om kompletterande uppgifter inklusive tidsramarna för dessa.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Examination
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

75 högskolepoäng i biologi där 15 högskolepoäng på G2F-nivå i tillämpliga delar av biologiämnet ingår.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursens undervisningsspråk är svenska och engelska. Kursen ges på engelska om det finns utbytesstudenter registrerade.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteratur väljs tillsammans med handledare och kursansvarig.