Kursplan

Experimentell design, 7,5 högskolepoäng

Experimental Design, 7,5 Credits

Kurskod: BI317G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Biologi Fördjupning: G1F
Senast ändrad: 2023-09-14    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2022-12-05 Litteraturlista fastställd: 2023-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 1

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha
• förståelse för vetenskaplig hypotesbildning,
• förståelse för experimentell design, och
• förmågan att koppla experimentell design och dataanalys till hypotesen.


Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• visa en djup förmåga att kritiskt granska och utvärdera vetenskaplig information,
• utforma enkla biologiska experiment utifrån en vetenskaplig fråga,
• statistiskt analysera biologiska data, och
• presentera resultat och diskutera det både skriftligt och muntligt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• kritiskt granska och utvärdera experimentell design, och
• utvärdera och motivera val av statistiska analysmetoder för olika typer av biologiska data.

Innehåll

Kursen behandlar hypotesbildning, experimentell design och vetenskaplig metodik, som tillsammans utgör grunden för experimentella studier i biologi. Studenterna kommer att ges verktyg för att utveckla teoretisk kunskap som behövs för att kritiskt kunna utvärdera och presentera experimentella resultat. Kursen kommer också att träna studenterna i färdigheter som behövs för att analysera, utvärdera, tolka, presentera och diskutera resultat från laboratorieexperiment och ge ett vetenskapligt perspektiv.

Examinationer och betyg

Teori, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Seminarier, grupparbeten och presentationer, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget godkänt på kursen som helhet krävs lägst betyget E på samtliga teoretiska delkurser på kursen samt Godkänd (G) på projektarbetet och alla obligatoriska seminarier. Slutbetyget på kursen baseras på resultatet av den teoretiska delen.

Examinationsformer

  • Teori (provkod A001): Skriftlig tentamen
  • Seminarier, grupparbeten och presentationer (provkod A002): Muntlig examination

Vid frånvaro från obligatorisk utbildning avgör examinator om momentet kan tas igen vid ett annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas studenten till nästa kurs.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

15 hp cellbiologi, 7,5 hp fysiologi och Molekylärbiologi och genetik, 7,5 hp.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: Svenska och engelska. Kursen ges på engelska om det finns utbytesstudenter registrerade.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Ruxton, GD & Colegrave, N. (2016)
Experimental Design for the Life Sciences, Fourth Edition
Oxford University Press

Referenslitteratur

Quinn, G, & Keough, M. (2002)
Experimental Design and Data Analysis for Biologists
Cambridge University Press

Chalmers, Alan F. (1999, 3rd ed.)
What is this thing called Science?
Berkshire: Open University Press.