Kursplan

Professionell utveckling och kommunikation i biovetenskap, 7,5 högskolepoäng

Professional Development and Communication in Bioscience, 7,5 Credits

Kurskod: BI318G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Biologi Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2020-09-11
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-02 Litteraturlista fastställd: 2020-09-11
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna visa kunskap om

  • skriftlig presentationsteknik,
  • skillnader mellan olika former av skriftliga presentationsmetoder, och
  • illustreringsmetoder som används inom presentationsteknik.


Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna visa förmåga att

  • självständigt finna och sammanställa vetenskaplig information, och
  • kunna kommunicera resultat, sammanställningar och tolkningar i form av skriftlig presentation.


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande har efter avslutad kurs förmågan att

  • värdera och kritisera teoretiska tolkningar, och
  • söka och värdera relevant vetenskaplig information inom området.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen ger en insikt i vetenskaplig kommunikation med fokus på vetenskapligt skrivande, intervjuteknik och beslutsfattande. Studenterna arbetar med skriftlig kommunikation inklusive rapportskrivning, dokumentation, kritisk granskning och populärvetenskaplig kommunikation. Studenterna får även ytterligare instruktioner för webbutveckling och vetenskaplig publicering. Studenterna arbetar med sin portfölj med fokus på att utveckla en stark CV som uppmärksammar deras individuella styrkor inom biologi och entreprenörskap.

Studieformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, laborativa moment samt teoretiska fördjupningsarbeten.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Teoretisk del, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen

Projekt och laborationer, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Gruppvis skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga presentationer samt labrapporter. Deltagande i seminarier, laborationer och teoretiska fördjupningsarbeten.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa ska i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Teoretisk del
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Projekt och laborationer
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att få ett godkänt betyg på hela kursen krävs lägst betyget E på det teoretiska momentet samt Godkänd på de praktiska momenten (laborationer och projektarbete/fallstudier). Kursens slutbetyg baseras på den teoretiska delens resultat.

Särskild behörighet och andra villkor

30 högskolepoäng i biologi där Innovation och entreprenörskap i biologi, 7,5 högskolepoäng ingår.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk är svenska och engelska. Kursen ges på engelska om det finns utbytesstudenter registrerade

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Day, Robert A. & Gastel, Barbara (Senaste upplagan)
How to write and publish a scientific paper
Cambridge University Press