Kursplan

Biologi Ib, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng

Biology Ib, with a Specialisation in Upper Secondary School Teaching, 30 Credits

Kurskod: BI721G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Biologi Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2023-09-14    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-02 Litteraturlista fastställd: 2023-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 3

Mål

Delkurs 1: Molekylärbiologi och genetik, 7,5 högskolepoäng

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna redogöra för

  • hur arvsmassa är uppbyggd och regleras,
  • hur informationsflöde i cellen sker och hur det regleras,
  • genetiska principer för nedärvning och faktorer som påverkar detta,
  • principerna för moderna molekylärbiologiska metoder och hur metoderna används,
  • olika ämnesdidaktiska perspektiv på undervisning inom molekylärbiologi och genetik, och
  • betydelsen av representationer inom molekylärbiologi och genetik.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • lösa basala molekylärbiologiska och genetiska problem,
  • uppvisa färdighet i molekylärbiologisk arbetsmetodik,
  • värdera samt skriftligt redovisa egna laborationsresultat på ett vetenskapligt sätt, och
  • planera och motivera undervisningsupplägg inom molekylärbiologi och genetik.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs ha förmågan att

  • visa på ett naturvetenskapligt förhållningssätt samt förmåga att kommunicera det,
  • värdera den biologiska kunskapens betydelse för samhällsutvecklingen, och
  • diskutera och problematisera undervisning och lärande inom molekylärbiologi och genetik i relation till aktuell och relevant ämnesdidaktisk forskning, teorier om lärande och skolans uppdrag.

Delkurs 2: Eukaryot cellbiologi, 7,5 högskolepoäng

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna redogöra för

  • eukaryota cellers uppbyggnad, struktur och funktion,
  • cellens molekylärbiologi, eukaryotiska cellers energireglering, celldelning och signaltransduktion,
  • cellodlingsmetoder,
  • ämnesdidaktiska perspektiv på undervisning inom eukaryot cellbiologi, och
  • betydelsen av representationer inom eukaryot cellbiologi.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • uppvisa färdighet i cellbiologisk arbetsmetodik,
  • värdera samt skriftligt redovisa egna laborationsresultat, och
  • planera och motivera ämnesdidaktiska perspektiv på undervisningsupplägg inom eukaryot cellbiologi.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa på ett naturvetenskapligt förhållningssätt samt förmåga att kommunicera det, och
  • diskutera och problematisera undervisning och lärande inom eukaryot cellbiologi i relation till aktuell och relevant ämnesdidaktisk forskning, teorier om lärande och skolans uppdrag.

Delkurs 3: Prokaryot cellbiologi, 7,5 högskolepoäng

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna redogöra för

  • prokaryota cellers byggnad, struktur, funktion och diversitet,
  • prokaryot genetik,
  • prokaryota cellers metabolism och tillväxt,
  • principer för infektionssjukdomar och epidemiologi,
  • experimentella mikrobiologiska metoder,
  • olika ämnesdidaktiska perspektiv på undervisning inom prokaryot cellbiologi, och
  • olika teoretiska och didaktiska perspektiv på representationers betydelse för elevers lärande inom prokaryot cellbiologi.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • tillämpa experimentell mikrobiologisk arbetsmetodik,
  • värdera egna laborationsresultat samt skriftligt redovisa dessa, och
  • planera och motivera ämnesdidaktiska perspektiv på undervisningsupplägg inom prokaryot cellbiologi.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs

  • ha en grundläggande förståelse för biologi som en experimentell vetenskap,
  • visa på ett naturvetenskapligt förhållningssätt samt förmåga att kommunicera det, och
  • kunna diskutera och problematisera undervisning och lärande inom prokaryot cellbiologi i relation till aktuell och relevant ämnesdidaktisk forskning, teorier om lärande och skolans uppdrag.

Delkurs 4: Ekologi, 7,5 högskolepoäng

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa grundläggande kunskaper inom området ekologi,
  • visa grundläggande kunskaper om några vanliga vatten- och markbiotoper utifrån ett ekosystemperspektiv samt biodiversitet,
  • visa grundläggande kunskaper om populationer och deras dynamik, samspel mellan olika arter, ämnenas kretslopp och energiflöde,
  • redogöra för olika ämnesdidaktiska perspektiv på undervisning inom ekologi, och
  • redogöra för olika teoretiska och didaktiska perspektiv på exkursioners och fältundersökningars betydelse för elevers lärande inom ekologi.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • genomföra praktiska undersökningsarbeten samt inhämta information via databaser och webb,
  • värdera samt skriftligt eller muntligt presentera funna resultat, och
  • planera och motivera ämnesdidaktiska perspektiv på undervisningsupplägg inom ekologi.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs ha förmågan att

  • visa på ett naturvetenskapligt förhållningssätt samt förmåga att kommunicera det, och
  • diskutera och problematisera undervisning och lärande inom ekologi i relation till aktuell och relevant ämnesdidaktisk forskning, teorier om lärande och skolans uppdrag.

Innehåll

Delkurs 1: Molekylärbiologi och genetik, 7,5 högskolepoäng

Delkursen ger en introduktion till hur information i cellen är lagrad och hur den uttrycks samt vilken betydelse det har för organismernas utvecklings- och anpassningsförmåga. Den behandlar processer som DNA och DNA-replikation, transkription, translation, proteinsyntes, mutationer och DNA-reparation samt genreglering. Delkursen förklarar sambandet mellan molekylärbiologi och klassisk genetik samt tar upp grunderna i ärftlighetsläran. Därtill ges grunderna i laborativt arbete med enklare molekylärbiologiska metoder. Ämnesdidaktiska aspekter på undervisning inom cell- och molekylärbiologi belyses och diskuteras. Betydelsen av representationer inom cell- och molekylärbiologi diskuteras.

Delkurs 2: Eukaryot cellbiologi, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar grundläggande kunskaper om djur- och växtcellens struktur och funktion, samt kunskap om hur omgivningsfaktorer och angränsande celler påverkar cellens utveckling och livsprocesser. Under delkursen introduceras grunderna i laborativt arbete med eukaryota celler, inklusive cellodling. Ämnesdidaktiska aspekter på undervisning inom eukaryot cellbiologi belyses och diskuteras.

Delkurs 3: Prokaryot cellbiologi, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar grundläggande kunskaper om prokaryot struktur, fysiologi och funktion och en introduktion till bakterier och archaea diversitet och nomenklatur. Introduktion till prokaryot genetik och processer som prokaryot replikation, transkription och translation. Vidare behandlas generell medicinsk mikrobiologi och epidemiologi. Därtill ges grunderna i säkert laborativt arbete med bakterier. Ämnesdidaktiska aspekter på undervisning inom prokaryot cellbiologi belyses och diskuteras.

Delkurs 4: Ekologi, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller både praktiska och teoretiska moment. Metoder för observationer och fältundersökningar prövas utifrån ett problemorienterat arbetssätt. Det ges också en grundläggande teoretisk orientering om fundamentala principer inom ekologi. Följande behandlas:

  • ekologisk teori som förklaringsmodell,
  • biologiska organisationsnivåer,
  • levande organismer i naturliga system,
  • flöden av energi, cirkulation och lagring av ämnen i naturliga system,
  • populationsekologi - struktur, tillväxt, reglering och fluktuationer,
  • populationers interaktioner - resurser, konkurrens, predation, utdöenden,
  • ekologiska system - struktur, nischer, reglering,
  • ämnesdidaktisk forskning inom undervisningsområdet ekologi, och
  • exkursioner och fältstudier som undervisningsform.

Examinationer och betyg

Delkurs 1: Molekylärbiologi och genetik

Molekylärbiologi och genetik, Teori, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Molekylärbiologi och genetik, Laborationer och seminarier, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Molekylärbiologi och genetik, Ämnesdidaktik, 1 högskolepoäng (Provkod: A004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delkurs 2: Eukaryot cellbiologi

Eukaryot cellbiologi, Teori, 5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Eukaryot cellbiologi, Laborationer och seminarier, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Eukaryot cellbiologi, Ämnesdidaktik, 1 högskolepoäng (Provkod: B004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delkurs 3: Prokaryot cellbiologi

Prokaryot cellbiologi, Teori, 5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Prokaryot cellbiologi, Laborationer och seminarier, 1,5 högskolepoäng (Provkod: C003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Prokaryot cellbiologi, Ämnesdidaktik, 1 högskolepoäng (Provkod: C004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delkurs 4: Ekologi

Ekologi, Teori, 5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ekologi, Praktiska moment och seminarier, 1,5 högskolepoäng (Provkod: D003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Ekologi, Ämnesdidaktik, 1 högskolepoäng (Provkod: D004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att få betyget Godkänd (G) på hela kursen krävs lägst betyget Godkänd (G) på samtliga ingående moment.

För att få betyg Väl Godkänd (VG) på hela kursen krävs minst tre Väl Godkänd (VG) och betyg Godkänd (G) på resterande ingående moment.

Examinationsformer

  • Molekylärbiologi och genetik, Teori (provkod A001): Skriftlig tentamen
  • Molekylärbiologi och genetik, Laborationer och seminarier (provkod A003): Muntlig examination, praktisk examination och skriftlig inlämningsuppgift
  • Molekylärbiologi och genetik, Ämnesdidaktik (provkod A004): Muntlig examination och posterpresentation
  • Eukaryot cellbiologi, Teori (provkod B001): Skriftlig tentamen
  • Eukaryot cellbiologi, Laborationer och seminarier (provkod B003): Muntlig examination, praktisk examination och skriftlig inlämningsuppgift
  • Eukaryot cellbiologi, Ämnesdidaktik (provkod B004): Muntlig examination, praktisk examination, didaktisk förmåga
  • Prokaryot cellbiologi, Teori (provkod C001): Skriftlig tentamenn
  • Prokaryot cellbiologi, Laborationer och seminarier (provkod C003): Muntlig examination, praktisk examination och skriftlig inlämningsuppgift
  • Prokaryot cellbiologi, Ämnesdidaktik (provkod C004): Muntlig examination, praktisk examination, metodövning
  • Ekologi, Teori (provkod D001): Skriftlig tentamen
  • Ekologi, Praktiska moment och seminarier (provkod D003): Skriftlig inlämningsuppgift, muntlig examination och praktisk examination
  • Ekologi, Ämnesdidaktik (provkod D004): Muntlig examination

Frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa ska i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng samt Kemi 1, Biologi 2 och Matematik 3b / 3c.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: Svenska och engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Delkurs 1: Molekylärbiologi och genetik, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Alberts, Bruce, Bray, Dennis, Hopkin, Karen, Johnson, Alexander, Lewis, Julian, Raff, Martin,
Roberts, Keith & Walter, Peter (Senaste upplagan)
Essential Cell Biology
London: Garland Publishing Company

Sjøberg, S., Andersson, S., & Claesdotter, A. (2010)
Naturvetenskap som allmänbildning: En kritisk ämnesdidaktik
Lund: Studentlitteratur.

Skolverket
Skolverket Kurs- och ämnesplaner med betygskriterier för gymnasieskolan
Stockholm: Skolverket Tillgängliga på skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se

Delkurs 2: Eukaryot cellbiologi, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Alberts, Bruce, Bray, Dennis, Hopkin, Karen, Johnson, Alexander, Lewis, Julian, Raff, Martin,
Roberts, Keith & Walter, Peter (senaste upplagan)
Essential Cell Biology
London: Garland Publishing Company

Delkurs 3: Prokaryot cellbiologi, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Tortora, Gerard J., Funke, Berdell R. & Case, Christine L. (senaste upplagan)
Microbiology: An Introduction
San Francisco: Benjamin Cummings,

Delkurs 4: Ekologi, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Smith, Thomas M. & Smith, Robert Leo (senaste upplaga)
Elements of Ecology
Pearson

Referenslitteratur för samtliga delkurser

Cambpell, Neil A., Reece, Jane B., Urry, Lisa A., Cain, Michael L., Wasserman, Steven A.,
Minorsky, Peter V. & Jackson Robert B. (Senaste upplagan)
Biology: A Global Approach
New Jersy: Pearson Education Inc,

Sjøberg, S., Andersson, S., & Claesdotter, A. (2010)
Naturvetenskap som allmänbildning: En kritisk ämnesdidaktik
Lund: Studentlitteratur.

Skolverket
Skolverket Kurs- och ämnesplaner med betygskriterier för gymnasieskolan
Stockholm: Skolverket Tillgängliga på skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Laborationsinstruktioner, ämnesdidaktiska vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer. Eventuellt tillkommande material delas ut vid kurstillfället.