Kursplan

BMLV, avancerad nivå, Magnetisk resonanstomografi II, teknik, metodik och diagnostik, 15 högskolepoäng

BLS, Magnetic Resonance Tomography II, Technique, Methods and Diagnostic, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: BL038A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap Fördjupning: A1F
    Senast ändrad: 2020-03-10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-02-27 Litteraturlista fastställd: 2020-03-10
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för begrepp, forsknings- och utvecklingsarbeten samt redogöra för hur dessa kan implementeras inom området
  • Redogöra för metodik i samband med en MR undersökning
  • Analysera och redogöra för riskfaktorer och principer i samband med en MR undersökning

Färdighet och förmåga

  • Förmedla information och instruktioner om MR undersökningen utifrån mottagarens/individens behov
  • Självständigt föreslå och argumentera för sekvensval, inställningar etc. för att kunna ställa diagnos
  • Kommunicera resultat på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera och bedöma en MR undersökning utifrån ett undersökarperspektiv
  • Analysera och diskutera forskningsresultat i en självständigt skriven rapport
  • Självständigt inhämta, kritiskt granska och omsätta ny kunskap från vetenskapliga artiklar eller motsvarande och relatera resultatet till den kliniska verksamheten
  • Argumentera för behov av ytterligare forskning
  • Bedöma, kritiskt granska och analysera vetenskapliga studier inom området

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen syftar i huvudsak till att ge fördjupad kunskap av magnetkameraundersökningar samt information, förberedelser, omhändertagande och eftervård i samband med undersökning. Artefakter och bildoptimering för att få ett diagnostiserbart underlag kommer att bearbetas tillika kvalitetssäkring av undersökningsprotokoll och sekvensoptimering. Även säkerhet och risker som kan uppkomma i samband med en MR-undersökning tas upp under kursen.
Vidare kommer studenten tränas i vetenskaplig metod och analys av forskning inom ämnet och dess roll i samhället.

Studieformer

Arbetssättet är studentcentrerat och inkluderar studentaktiva arbetsformer. Det studentcentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer som föreläsningar, laborationer och seminarier.
Obligatorisk närvaro vid laborationer och seminarier.
Kursen bedrivs på halvfart. Undervisningen kan förläggas till kvällar och helger. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Individuell skriftlig hemtentamen, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Granskning och beskrivning av MR undersökningar. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser vid Örebro universitet.

Självständigt arbete, 5 högskolepoäng (Provkod: A012)
Individuell skriftlig rapport. Underkänd rapport kompletteras och lämnas in vid ett nytt, av kursansvarig planerat, inlämningstillfälle för ny bedömning. Två tillfällen för komplettering erbjuds, därefter gäller nästa kurstillfälles inlämningstider.

Seminarium, 1 högskolepoäng (Provkod: A013)
Examinationen sker genom muntlig redovisning och diskussion av rapport vid ett seminarium. Vid frånvaro från seminarium beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras.

Seminarium, 1 högskolepoäng (Provkod: A014)
Examinationen sker genom muntlig redovisning av bildgranskning. Vid frånvaro från seminarium beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras.

Seminarium, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A015)
Examinationen sker genom muntlig redovisning av patientomhändertagande, förberedelser, information och eftervård vid en MR undersökning. Vid frånvaro från seminarium beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras.

Seminarium, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A016)
Examinationen sker genom muntlig redovisning utifrån praktiska, laborativa studieuppgifter. Vid frånvaro från seminarium beslutar kursansvarig hur momentet ska fullgöras.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Individuell skriftlig hemtentamen
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Seminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Seminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Seminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Seminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt lägst betyg G på samtliga examinationsformer.
För betyg Väl Godkänd (VG) på kursen krävs dessutom betyget VG på självständigt arbete.

Särskild behörighet och andra villkor

BMLV, avancerad nivå, Magnetisk resonanstomografi I, teknik, metodik och diagnostik, 7,5 hp eller motsvarande.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur förekommer ej. Rekommenderad litteratur presenteras i separat dokument.