Kursplan

BMLV, avancerad nivå, Datortomografi, teknik, metodik och diagnostik II, 15 högskolepoäng

BLS, Computed Tomography, Technique, Methods and Diagnostic II, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: BL083A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap Fördjupning: A1F
    Senast ändrad: 2021-09-10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-08-31 Litteraturlista fastställd: 2021-09-10
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för begrepp, forsknings- och utvecklingsarbeten samt redogöra för hur dessa kan implementeras inom datortomografiområdet
  • Redogöra för metodik i samband med datortomografiundersökningar
  • Analysera och redogöra för riskfaktorer och principer i samband med datortomografiundersökningar
  • Redogöra för tillämpning av hållbar utveckling inom området

Färdighet och förmåga

  • Förmedla information och instruktioner om datortomografiundersökningar utifrån mottagarens/individens behov
  • Kommunicera resultat på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera och bedöma datortomografiundersökningar utifrån ett undersökarperspektiv
  • Analysera och diskutera forskningsresultat i en självständigt skriven rapport
  • Självständigt inhämta, kritiskt granska och omsätta ny kunskap från vetenskapliga artiklar eller motsvarande och relatera resultatet till den kliniska verksamheten
  • Argumentera för behov av ytterligare forskning
  • Bedöma, kritiskt granska och analysera vetenskapliga studier inom området

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen syftar till att ge ytterligare kunskap om kvalitetssäkring av undersökningsprotokoll och beskrivning av datortomografiundersökningar utifrån ett patientperspektiv gällande information, förberedelser, omhändertagade samt eftervård i samband med undersökning. Bildoptimering, artefakter, säkerhet och eventuella risker som kan uppkomma i samband med datortomografiundersökning bearbetas också. Det ingår också aspekter på hållbar utveckling inom området samt aktuell forskning och tillämpning av forskningsprocessen genom skriftlig rapportering.

Studieformer

Undervisningen bedrivs på distans. Arbetssättet är studentaktivt och inkluderar studentens aktiva ansvarstagande för sitt lärande. Det studentaktiva arbetssättet stimuleras genomgående och varieras med olika undervisningsformer. Undervisning sker i form av bl.a föreläsningar och seminarier. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Metoder och tekniker för diagnostik inom datortomografi I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examinationen sker genom individuell skriftlig rapport. Underkänd rapport kompletteras och lämnas in vid ett nytt, av kursansvarig planerat, inlämningstillfälle för ny bedömning. Två tillfällen för komplettering erbjuds, därefter gäller nästa kurstillfälles inlämningstider.

Metoder och tekniker för diagnostik inom datortomografi II, 1 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examinationen sker genom posterframställan och muntlig individuell redovisning vid seminarium. Vid frånvaro från alternativt underkänd examination genomförs momentet vid av kursansvarig planerat uppsamlingstillfälle, alternativt när kursen ges nästa gång.

Bild- och undersökningsmetodik I, 2 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examinationen sker genom individuell muntlig redovisning vid seminarium.
Vid frånvaro från alternativt underkänd examination genomförs momentet vid av kursansvarig planerat uppsamlingstillfälle, alternativt när kursen ges nästa gång.

Bild- och undersökningsmetodik II, 2 högskolepoäng (Provkod: A004)
Examinationen sker genom muntlig redovisning i grupp vid seminarium.
Vid frånvaro från alternativt underkänd examination genomförs momentet vid av kursansvarig planerat uppsamlingstillfälle, alternativt när kursen ges nästa gång.

Undersökningsmetodik, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Examinationen sker genom muntlig redovisning i grupp vid seminarium.
Vid frånvaro från alternativt underkänd examination genomförs momentet vid av kursansvarig planerat uppsamlingstillfälle, alternativt när kursen ges nästa gång.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Metoder och tekniker för diagnostik inom datortomografi I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Metoder och tekniker för diagnostik inom datortomografi II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Bild- och undersökningsmetodik I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Bild- och undersökningsmetodik II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Undersökningsmetodik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt lägst betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på det individuella självständiga arbetet.

Särskild behörighet och andra villkor

BMLV, avancerad nivå, Datortomografi, teknik, metodik och diagnostik 7,5 hp eller motsvarande.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Informationssökning A-Ö
http://www.oru.se/ub/Soka/Informationssokning

Henricsson Maria (red) (senaste upplagan)
Vetenskaplig teori och metod, från idé till examination inom omvårdnad
Lund: Studentlitteratur

ICRP publication 102, Annals of the ICRP 371
Managing patient dose in multi-detector computed tomography (MDCT)
Elsevier Health Sciences

ICRP publication 87, Annals of the ICRP, vol 30: No 4
Managing patient dose in computed tomography
Oxford: Pergamon, cop

Kalender Willi A (senaste upplagan)
Computed Tomography
Wiley-VCH Verlag GmbH

Kristensson Jimmie (senaste upplagan)
Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik
Stockholm: Natur & Kultur

Moeller, Torsten & Reif, Emil (senaste upplagan)
Pocket Atlas of Sectional Anatomy: computed tomography and magnetic resonance imaging. Vol. 3, Spine, extremities, joints.
Stuttgart: Thieme

Moeller, Torsten B & Reif, Emil (senaste upplagan)
Pocket Atlas of Sectional Anatomy: computed tomography and magnetic resonance imaging. Vol. 1, Head and neck.
Stuttgart: Thieme

Moeller, Torsten B & Reif, Emil (senaste upplagan)
Pocket atlas of sectional anatomy: computed tomography and magnetic resonance imaging. Vol. 2, Thorax, abdomen and pelvis
Stuttgart: Thieme

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och aktuella vetenskapliga publikationer tillkommer.
Dessutom tillkommer individuell litteratursökning av vetenskapliga artiklar och metodlitteratur