Kursplan

Programmering grundkurs, 7,5 högskolepoäng

Introduction to Programming, 7,5 Credits

Kurskod: DT106G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Datateknik Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2022-03-11
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-09 Litteraturlista fastställd: 2022-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för programmeringsprocessen, med källkod, testning och felsökning, och
  • redogöra för viktiga element i programspråket C.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • konstruera program på ett strukturerat sätt,
  • skriva, kompilera, testa och felsöka program i programmeringsspråket C,
  • beskriva och analysera ett problem i programmeringstermer (programutveckling, algoritmer, datastrukturer), och
  • diskutera problemlösning och programmeringsproblem med såväl experter som lekmän.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • värdera olika möjliga lösningar till ett programmeringsproblem, och
  • uppvisa början på ett professionellt förhållningssätt till programmering, vilket innefattar problemanalys, testning och dokumentation.

Kursens huvudsakliga innehåll

Följande moment behandlas i kursen:

  • hårdvara och mjukvara i en dator,
  • programmeringsmiljö med editor, kompilator, länkare och laddare,
  • uttryck, satser, variabler, tilldelning, initiering, operatorer, in- och utmatning och funktioner,
  • konstruktion av program på ett strukturerat sätt genom att använda sekvens, selektion och iteration,
  • data och datatyper, inklusive poster, arrayer och pekare,
  • användning av funktionsbibliotek, och
  • programutveckling med kravspecifikation, design, kodning, testning och dokumentation.

Studieformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och övningar vid dator.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Teori, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen.
Omtentamen infaller inom elva veckor efter ordinarie tentamen.

Projektuppgifter, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig och muntlig redovisning av projekt i grupp.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), 3, 4 eller 5.

Teori
Som betyg används Underkänd (U), 3, 4 eller 5.

Projektuppgifter
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Som betyg på kursen ges betyget från teoridelen, givet att samtliga projektuppgifter är godkända.

Enligt rektorsbeslut dnr 4.3.1-3289/2013 har avsteg medgivits från den tregradiga betygsskalan.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet + Matematik 3c eller Matematik D.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Skansholm, Jan (2016)
C från början
Studentlitteratur AB, ISBN/ISSN: 9789144114583

Referenslitteratur

Joki, Gunnar (2005)
Programmeringsmetodik C
ORU-Te, 2005-42, kan laddas ned från kurssidan

Kernighan, Brian W., Ritchie, Dennis M. (1988)
The C Programming Language
Prentice Hall