Kursplan

Answer set programmering, 3 högskolepoäng

Answer Set Programming, 3 Credits

Kurskod: DT107U Högskolepoäng: 3
Huvudområde: Datateknik Fördjupning: AXX
    Senast ändrad: 2019-06-04
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-06-04 Litteraturlista fastställd: 2019-06-04
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter avslutad kurs kunna
• förklara de viktigaste principerna i logik och olika standardmetoder i logisk programmering,
• förklara begränsningsprogrammering med hjälp av stable model eller answer set semantik, och
• beskriva och tillämpa symboliska resonemangsmetoder.

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter avslutad kurs kunna
• modellera och formalisera olika problem som optimeringsproblem på ett deklarativt sätt,
• modellera hybridlösningar baserade på answer set programmering (det gäller endast de studenter som redan är bekanta med icke-deklarativa programmeringsmetoder), och
• använda ”answer set solvers” för modellering och implementering av intelligenta system.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs kunna
• bedöma lämpligheten för symboliska resonemangsmetoder för ett givet problem, och
• identifiera problem eller vilseledande resultat genom att utvärdera användningen av de logiska operatorerna, begränsningarna och olika typer av logiska negationer som används i ett givet logikprogram.

Kursens huvudsakliga innehåll

• Granskning av “Första ordningens” logik.
• Syntax och semantik för Answer Set Programmering.
• Answer Set Programmering (ASP)-lösningsprocessen.
• Optimering.
• Stream-baserade resonemang och inkrementella lösningsprocesser.
• Hybridarkitekturer för implementering av intelligenta system.

Studieformer

Kursen ges på distans men innehåller obligatoriska träffar. I kursen ingår en serie webbföreläsningar, gruppdiskussioner, obligatoriska enskilda uppgifter och seminariepresentationer av en litteraturstudie samt en fallstudieuppgift.

Examinationsformer

Övningar, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftliga rapporter samt inlämningsuppgifter.

Projekt, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Muntlig presentation vid seminarium.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Övningar
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Projekt
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Avsteg från U-VG-betygsskalan
Enligt rektorsbeslut RB CF 55-135/2009 medges avsteg från den tregradiga betygsskalan för uppdragsutbildningskurser.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Gebser, Martin, Kaminski, Roland , Kaufmann, Benjamin and Schaub, Torsten
Answer Set Solving in Practice, Synthesis Lectures on Artificial Intelligence and Machine Learning
Morgan and Claypool, 2012

Baral, Chitta
Knowledge Representation, Reasoning and Declarative Problem Solving
Cambridge University Press, 2003