Kursplan

System- och programvaruutveckling, 7,5 högskolepoäng

System and Software Engineering, 7,5 Credits

Kurskod: DT117G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Datateknik Fördjupning: G1F
Senast ändrad: 2023-09-14    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-06-22 Litteraturlista fastställd: 2023-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 3

Mål

Kursens syfte är att ge teoretiska och praktiska kunskaper om hur system- och programvaruutveckling bedrivs på ett systematiskt och professionellt sätt. Teori och praktik integreras genom ett projekt i kursen.

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • beskriva och analysera grundläggande aspekter och problem relaterade till programvaruutveckling,
  • förklara grundläggande begrepp och principer som krav, design, arkitektur,
  • förklara grundläggande aktiviteter i programvaru- och systemutveckling med fokus på agila metoder, och
  • beskriva hur ett programmeringsprojekt bedrivs enligt vald programvaruutvecklingsmetodik.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • dokumentera, informera och kommunicera med olika intressenter i projektet,
  • tillämpa och konsekvent använda sunda programmeringsvanor vad gäller exempelvis återanvändning av kod, dokumentation, namngivning och kodstruktur,
  • använda moderna verktyg som stöder utveckling,
  • hantera vaga instruktioner och introducera sig till nya verktyg eller programmeringsspråk på ett självständigt sätt, och
  • tillämpa programvaruutvecklingsmetodik i ett praktiskt projekt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • jämföra olika metodiker för utveckling och deras användbarhet för olika typer av system,
  • förklara professionellt ansvar (confidentiality, intellectual property rights, computer misuse),
  • beskriva etiska riktlinjer för programvaruutvecklare, också med hänsyn till jämställhet och hållbarhet
  • kritiskt utvärdera teknisk litteratur och andra tekniska informationskällor, och
  • bidra som aktiv medlem i ett utvecklingsteam på ett professionellt sätt.

Innehåll

Kursen är en grundläggande introduktion i utveckling av system och programvaror. Kursen består av en teori- och en projektdel. Ett projekt genomförs i grupp under kursens gång för att praktiskt få tillämpa en programvaruutvecklingsmetodik med dess olika metoder och verktyg.

Följande moment behandlas

  • översikt av metoder för programvaruutveckling och deras lämplighet för olika typer av projekt,
  • agila programvaruutvecklingsmetodiker,
  • arkitekturer och designmönster, modellering med UML,
  • programvarukvalite och testning,
  • dokumentation och rapportskrivning,
  • teamarbete i utvecklingsprojekt,
  • etiska riktlinjer av professionella organisationer (ACM/IEEE), och
  • exempel från lokala programvaruföretag.

Examinationer och betyg

Teori, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Projekt, 5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U), 3, 4 eller 5.


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), 3, 4 eller 5.

Kommentar till betyg

Som betyg på kursen ges betyget från A003 givet att A001 är godkänd.

Enligt rektorsbeslut med Dnr ORU 4.3.1-3289/2013 har avsteg medgivits från den tregradiga betygsskalan.

Examinationsformer

  • Teori (provkod A001): Skriftlig tentamen
  • Projekt (provkod A003): Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig presentation

Omtentamen infaller inom elva veckor efter ordinarie tentamen.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Sammanlagt 15 högskolepoäng programmering från kurserna Programmering grundkurs, 7,5 högskolepoäng, Objektorienterad programmering, 7,5 högskolepoäng och Datastrukturer och algoritmer, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Kursen kan komma att ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Sommerville, Ian (senaste upplagan)
Software Engineering (Global Edition)
Pearson Education

Övrig litteratur såsom manualer och tekniska referensmaterial finns online.