Kursplan

Människa-dator-interaktion, 7,5 högskolepoäng

Human-Computer Interaction, 7,5 Credits

Kurskod: DT130G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Datateknik Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-11-28 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • beskriva psykologiska och sociala grunder för människa-dator-interaktion
  • förklara hur kunskap om människans egenskaper påverkar utformningen av tekniska system
  • förklara viktiga begrepp inom området
  • redogöra för de grundläggande principerna inom området människa-dator-interaktion, och
  • beskriva olika designprocesser.

Färdigheter och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs visa praktiska färdigheter i

  • att följa en designs process från analys till implementering av användargränssnitt för ett datorsystem
  • att använda designprinicier, regler och heuristiker
  • att bygga ett interaktivt användargränssnitt baserat på grundläggande kunskaper om människans perceptiva och kognitiva egenskaper, och
  • att använda lämplig programvarudesign.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • kritiskt värdera användbarheten i interaktiva system
  • värdera och förhålla sig till litteratur och forskning inom området, och
  • presentera och argumentera för sitt arbete, både individuellt och i grupp.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen ger en introduktion i området människa-dator-interaktion. Studenterna kommer att lära sig både hur man designar och implementerar lämpliga användargränssnitt för datorsystem, samt grundläggande antaganden och principer inom området.

Följande moment behandlas

  • relevanta teorier om mänsklig perception och interaktionsteori,
  • användbarhet och ”bra” design och deras analys,
  • designprocess,
  • interaktionsprinciper, interaktionsstil, heuristiker för att utveckla bra gränssnitt,
  • strategier, tekniker och mönster för hur man praktiskt konstruerar användargränssnitt, och
  • avancerade teknologier och koncept samt deras roll för interaktion.

Studieformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och projekt.
Om kursen endast får ett fåtal registrerade deltagare kan ovan beskrivna undervisningsformer helt eller delvis ersättas av handledning och självstudier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Teori, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Deltagande i seminarier med muntliga presentationer och skriftliga rapporter. Presentationer och rapporter utförs individuellt enligt lärarens anvisningar.

Projekt, 4 högskolepoäng (Provkod: A002)
Muntlig och skriftlig redovisning av projektuppgifter. Projektet genomförs individuellt eller i grupp.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), 3, 4 eller 5.

Teori
Som betyg används Underkänd (U), 3, 4 eller 5.

Projekt
Som betyg används Underkänd (U), 3, 4 eller 5.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Som helkursbetyg ges ett viktat medelvärde av betygen från prov A001 och prov A002.

Enligt rektorsbeslut med Dnr ORU 4.3.1-3289/2013 har avsteg medgivits från den tregradiga betygsskalan.

Särskild behörighet och andra villkor

Objektorienterad programmering, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen kan komma att ges på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur
Shneiderman, Ben
Designing the User Interface (senaste upplagan, Global Edition)
Pearson

Benyon, David
Designing Interactive Systems – A comprehensive guide to HCI, UX and interaction design (senaste upplagan)
Pearson