Kursplan

Människa-dator-interaktion, 7,5 högskolepoäng

Human-Computer Interaction, 7,5 Credits

Kurskod: DT137G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Datateknik Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2021-03-11
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-02 Litteraturlista fastställd: 2021-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna förklara

  • grundläggande principer bakom förkroppsligad mänsklig interaktion (design)
  • vikten av multimodalitet i interaktionsdesign, med särskild tonvikt på audiovisuella modaliteter i applikationer
  • betydelsen av mänskliga faktorer i gränssnittsteknik mellan människa-maskin/teknik (t.ex. i utvalda applikationskontexter), och
  • grundläggande etiska frågor som är relevanta för "universalitet" och "inkludering" i utformningen av interaktiv teknik.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • tillämpa metoder och verktyg för empirisk och kvalitativ analys av mänsklig multimodal interaktion
  • tillämpa evidensbaserade kognitiva mänskliga faktorer som är relevanta för interaktionsdesign inom olika tillämpningar, och
  • tillämpa grundläggande principer för förkroppsligad multimodal interaktion för design och praktisk implementering av humancentrerad teknik och artefakter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • bestämma och utvärdera de viktigaste kognitiva faktorerna som är relevanta i ett visst sammanhang
  • visa en systematisk och professionell metod för design (dvs konceptualisering, teknisk implementering) av interaktionstekniker / artefakter, och
  • reflektera över etiska frågor som är relevanta för interaktionsdesign.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen introducerar grunden för multimodala interaktionsmetoder och tekniker som adresserar grundläggande principer i mänsklig centrerad design, förkroppsligad interaktion och mänsklig uppfattning. Särskild vikt läggs på

  • Bevisbaserade empiriska metoder för studier av mänskligt beteende i naturalistiska interaktionssituationer, och
  • Tillämpning av multimodala mänskliga interaktionsprinciper i visuell och visuell/auditiv design.

Kursen kommer att introducera studenterna till multimodalitet och mänsklig interaktion ur kognitiva, formella modellerings-, beräknings-, design- och empiriska perspektiv. Inom de praktiska momenten kommer de studerande att lära sig att genomföra systematisk multimodal analys av mänskliga faktorer som är relevanta för interaktionsdesign.

Viktiga ämnen som ska diskuteras är

  • Utför kognitiva upplevelser
  • Multimodal interaktion
  • Människocentrerad design
  • Naturalistiska beteendestudier - ekologisk giltighet
  • Evidens-baserad interaktionsdesign - Visual Perception 101
  • Design för användarupplevelse
  • Universalitet och inkludering i design av mänsklig interaktion
  • Användbarhet och mänskliga faktorer i utveckling av människa-maskin-gränssnitt
  • Fallstudier och tillämpningar inom kognitiv interaktion, digital mediedesign, och social robotik.

Studieformer

  • Föreläsningar och diskussioner av kursläsningar och vald litteratur om ämnen som rör kursen (material kommer att tillhandahållas).
  • Tutorials kommer involve lärande verktyg, presentation av grupparbete, utredning av befintliga experimentella fall-studier; och praktisk exponering för HCI artefakter som involverar ögonspårningoch virtuell verklighet.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Teori, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Deltagande i seminarier med muntliga presentationer och skriftlig rapport. Presentation och rapporter görs enligt lärarens instruktioner.

Användning av teori, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Slutförande av tilldelade praktiska milstolpar som syftar till tillämpning av teoretisk kunskap enligt lärarens instruktioner.

Projektarbete, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A006)
Slutförande av projektarbete samt muntlig och skriftlig rapportering och presentation av projektresultat.
Projektet genomförs i mindre grupper, eller om så önskas, även individuellt om läraren medger.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Teori
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Användning av teori
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Projektarbete
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Slutbetyget beräknas med en vägd summa av de enskilda betyg med följande viktning: teori (10%), användning av teori (20%) och projekt (70%).

Särskild behörighet och andra villkor

Programmering grundkurs, 7,5 högskolepoäng och Objektorienterad programmering, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen kan komma att ges på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Valda delar av följande litteratur

Donald Norman (2013)
The Design of Everyday Things. (Revised and Expanded Edition)
MIT Press. ISBN: 9780262525671

Herbert Simon (1996)
The Sciences of the Artificial
MIT Press. ISBN: 9780262193740

Michael V Angrosino (2012)
Naturalistic Observation (Qualitative Essentials)
Routledge; 1st Edition. ISBN 978-1598740608

Barrett, L. (2011)
Beyond the Brain: How the Body and the Environment Shape Cognition New Jersey: Princeton University Press
Research Articles (customized learning)

Forskningsartiklar

Valda viktiga delar av forskningsartiklar kommer att tillhandahållas under kursen baserat på individuellt/gruppbaserat projektarbete. Välj tekniska resurser (lämpliga utifrån relevans till kursmilstolpar och projektarbete):https://unity.com/learn#explore-how-you-can-develop-your-skills

ELAN: An annotation tool for audio and video recordings. https://archive.mpi.nl/tla/elan D3js - Data Driven Document. https://d3js.org
Pupil Labs. (Eye-Tracking solutions for human behaviour research) https://pupil-labs.com

Kenneth Holmqvist, Marcus Nystrom, Richard Andersson, Richard Dewhurst, Halszka Jarodzka, Joost van de Weijer (2011)
Eye Tracking: A Comprehensive Guide to Methods and Measures.
Oxford University Press (Reprint Edition). ISBN: 9780199697083


Länkar till ytterligare tekniska resurser och beteendedata som är relevanta för kursmilstolpar och projekt kommer att tillhandahållas under kursen. Till exempel kommer dessa att hänföra sig till VR, visualisering, anteckning, UI design etc beroende på projektarbete mål.