Kursplan

Realtidsprogrammering, 7,5 högskolepoäng

Real Time Programming, 7,5 Credits

Kurskod: DT139G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Datateknik Fördjupning: G1F
Senast ändrad: 2023-09-14    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-02 Litteraturlista fastställd: 2023-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 3

Mål

Den studerande skall efter avslutad kurs ha

  • grundläggande kunskaper om den logiska strukturen hos inbyggda system och datorns användning som systemkomponent i industriella och kommersiella applikationer,
  • grundläggande kunskaper om programvara och algoritmer för realtidstillämpningar, och
  • förmågan att designa, implementera och analysera programvara för realtidssystem.

Innehåll

Följande moment behandlas
Teori, 4.5 högskolepoäng

  • realtidssystems uppbyggnad och egenskaper,
  • processhantering och kommunikation,
  • schemaläggning och resurshantering,
  • utveckling av programvara för realtidsystem,
  • formella metoder för beskrivning och analys av realtidssystem.

Laborationer, 3 högskolepoäng

  • praktisk design, implementation och testning av programvara för inbyggda system.

Examinationer och betyg

Teori, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Laborationer, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Kommentar till betyg

Som betyg på kursen ges betyget från A001 givet att A002 är godkänd.

Betygsskala A-F enligt rektorsbeslut 2018-02-27 ORU 2018/00929.

Examinationsformer

  • Teori (provkod A001): Skriftlig tentamen
  • Laborationer (provkod A002): Datorlaboration och skriftliga inlämningsuppgifter

Omtentamen infaller inom elva veckor efter ordinarie tentamen.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Programmering grundkurs, 7,5 högskolepoäng och Datastrukturer och algoritmer, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Kursen kan komma att ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Dahl, Ola (senaste upplagan)
Realtidsprogrammering
Studentlitteratur