Kursplan
Artificiell intelligens för webben, 6 högskolepoäng
Artificial Intelligence for the Web, 6 Credits
Kurskod: | DT506A | Högskolepoäng: | 6 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Datateknik | Fördjupning: | A1N |
Senast ändrad: | 2020-09-11 | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2018-11-28 | Litteraturlista fastställd: | 2020-09-11 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2021 | Revision: | 2 |
Mål
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- förklara viktiga begrepp och metoder för sökning och rangordning av information, och
- förklara vad som påverkar prestanda för dessa metoder.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- karakterisera, analysera och jämföra begrepp och metoder för sökning och rangordning av information,
- undersöka, övervaka och bevisa från första principer vad som påverkar prestanda för dessa metoder,
- implementera och tillämpa lösningar som använder dessa begrepp och metoder,
- implementera insamling och förbehandling av data för användning med dessa metoder,
- analysera och granska resultat för dessa metoder,
- granska och implementera vetenskapliga publikationer om dessa begrepp och metoder, och
- dokumentera, beskriva och diskutera sin egen förståelse och insikt i dessa begrepp och metoder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- reflektera över viktiga begrepp och metoder för sökning och rangordning av information (i jämförelse med varandra),
- reflektera över och hypotesera vad som påverkar prestanda för dessa metoder,
- reflektera över och hypotes om resultaten för dessa metoder,
- reflektera över vetenskapliga publikationer om dessa begrepp och metoder, och
- reflektera över juridiska och etiska aspekter av sökning och rangordning av information.
Kursens huvudsakliga innehåll
Följande moment behandlas i kursen
- begrepp och metoder för sökning och rangordning av textdokument och artiklar,
- prestationskriterier för metoder för sökning och rangordning,
- insamling och förbehandling av data för dessa metoder, och
- juridiska och etiska aspekter av sökning och rangordning av information.
Ytterligare ämnen kan inkludera webbsökning, sidrankning och länkanalys, semantiska webben och kollaborativ filtrering sociala nätverk.
Studieformer
Undervisningen består av föreläsningar, övningar och laborationer.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Teori, 2 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen.
Övningar, 4 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftlig redovisning.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till examinationsformer
Omtentamen infaller inom elva veckor efter ordinarie tentamen.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), 3, 4 eller 5.
Teori
Som betyg används Underkänd (U), 3, 4 eller 5.
Övningar
Som betyg används Underkänd (U), 3, 4 eller 5.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget 5 krävs betyget 5 på minst två av provkoderna. För betyget 4 krävs betyget 4 eller 5 på minst två av provkoderna. För betyget 3 krävs minst betyget 3 på samtliga provkoder.
Enligt rektorsbeslut dnr 4.3.1-3289/2013 har avsteg medgivits från den tregradiga betygsskalan.
Särskild behörighet och andra villkor
Webbsystem för civilingenjörer, 7,5 högskolepoäng och Artificiell intelligens för civilingenjörer, 7,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Kursen kan komma att ges på engelska.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Referenslitteratur
Manning, Christopher D. Raghavan, Prabhakar och Schu¨tze, Hinrich.
An Introduction to Information Retrieval
Online edition (c) 2009 Cambridge UP
Litteraturen finns tillgänglig på internet.