Kursplan

Programvaruarkitekturer, 7,5 högskolepoäng

Software Architectures, 7,5 Credits

Kurskod: DT520A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Datateknik Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2022-03-11
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-11-30 Litteraturlista fastställd: 2022-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • beskriva principer för programvaruarkitekturer,
  • förklara relevanta metoder för att utveckla programvaruarkitekturer, och
  • beskriva och analysera de interna och externa faktorer som är relevanta för programvaruarkitekturer.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • tillämpa metoder för att utveckla programvaruarkitekturer, och
  • muntligt, skriftligt och grafiskt kunna presentera och diskutera relevant information.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • värdera god samverkan och tydlig kommunikation med olika intressenter och projektmedarbetare, och
  • värdera olika metoder som är relevanta för programvaruarkitekturer.

Kursens huvudsakliga innehåll

Följande moment behandlas i kursen

  • Programvaruarkitekturens syften och programvaruarkitektens roll och kompetenser
  • utvecklingsmetodik: faser och iterationer
  • dokumentation: intressenter, vyer och modeller
  • återanvändning och mönster
  • kravspecifikation
  • intressenternas önskemål och återkoppling
  • prioriteringar
  • risker, antaganden, frågor och beroenden
  • arkitekturutvecklingsstrategi, och
  • verifikation och validering.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, rollspelsövningar och seminarier. Studiebesök kan förekomma.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Teori, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen. Omtentamen infaller inom elva veckor efter ordinarie tentamen.

Övningar, 4 högskolepoäng (Provkod: A002)
Deltagande vid seminarier och rollspelsövningar, samt individuell skriftlig rapportering.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Teori
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Övningar
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på kursen ges av betyget från prov A001 givet att prov A002 är godkänd.

Särskild behörighet och andra villkor

Programvaruutveckling för civilingenjörer, 15 hp. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen kan komma att ges på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Rick Kazman, Paul Clements, Len Bass (2012)
Software Architecture in Practice, Third Edition
Addison-Wesley Professional. ISBN-10: 9780321815736, ISBN-13: 978-0321815736

Referenslitteratur

Robert C. Martin (2017)
Clean Architecture: A Craftsman's Guide to Software Structure and Design (Robert C. Martin Series) 1st Edition
Prentice Hall. ISBN-10: 0134494164, ISBN-13: 978-0134494166

Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides (1994)
Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software
Addison-Wesley Professional. ISBN: 9780201633610