Kursplan

Datateknik, avancerad nivå, Virtual Reality i industriella tillämpningar, 3 högskolepoäng

Computer Science, Second Cycle, Virtual Reality in Industrial Applications, 3 Credits

Kurskod: DT716A Högskolepoäng: 3
Huvudområde: Datateknik Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2022-03-11
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-11-30 Litteraturlista fastställd: 2022-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha kunskap om grundläggande principer för mänsklig perception och handling, om principer för ett användarorienterat förhållningssätt i utformningen av tillämpningar med Virtual Reality (VR) och Mixed Reality (MR) och om metoder för objektiv och subjektiv utvärdering av användarupplevelse.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna tillämpa inhämtad kunskap för att designa immersiva VR- och MR-upplevelser, utforma VR- och MR-programvara med hjälp av modern programmeringsteknik och ramverk, samt kritiskt utvärdera användarupplevelse i syfte att förbättra den.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna avgöra hur väl olika modeller för VR och MR lämpar sig för specifika problem, uppvisa ett ansvarsfullt förhållningssätt i utformningen av VR- och MR-upplevelser med hänsyn till etiska aspekter, och förstå VR- och MR-teknikens möjligheter och begränsningar.

Kursens huvudsakliga innehåll

Teori:

  • Teorier om verklighet och virtuell verklighet, teknologier och tillämpningsområden för blandad verklighet, så kallad mixed reality (MR).
  • Grundläggande principer för mänsklig perception och handling, faktorer som påverkar deltagande, inlevelse och användarupplevelse.
  • Kvalitativ och kvantitativ utvärdering av användarupplevelse och -prestanda av MR; bygga experimentell support för olika designlösningar.
  • Etiska överväganden i utformningen av verklighetstrogna VR- och MR-upplevelser.

Övningar:

  • Utveckla applikation med förstärkt verklighet, så kallad augmented reality (AR), som kan utföra uppgifter inom industrin.
  • Utveckla applikation med förstärkt virtualitet, så kallad augmented virtuality (AV).

Studieformer

Kursen ges på distans men innehåller obligatoriska träffar. I kursen ingår en serie webbföreläsningar, gruppdiskussioner, obligatoriska individuella uppgifter och seminariepresentationer av en litteraturstudie, samt en fallstudieuppgift.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Övningar, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter.

Slutredovisning vid seminarium, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom presentation på seminarium.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Övningar
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Slutredovisning vid seminarium
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på kursen som helhet krävs Väl Godkänd (VG) på båda examinationsmomenten.

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng varav 15 högskolepoäng programmering samt Engelska 5/Engelska A.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

LaValle, Steven (2020)
Virtual Realit
Cambridge University Press