Kursplan

Datateknik, avancerad nivå, Virtual Reality i industriella tillämpningar, 3 högskolepoäng

Computer Science, Second Cycle, Virtual Reality in Industrial Applications, 3 Credits

Kurskod: DT716A Högskolepoäng: 3
Huvudområde: Datateknik Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2024-03-14    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-11-30 Litteraturlista fastställd: 2024-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 2

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha kunskap om grundläggande principer för mänsklig perception och handling, om principer för ett användarorienterat förhållningssätt i utformningen av tillämpningar med Virtual Reality (VR) och Mixed Reality (MR) och om metoder för objektiv och subjektiv utvärdering av användarupplevelse.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna tillämpa inhämtad kunskap för att designa immersiva VR- och MR-upplevelser, utforma VR- och MR-programvara med hjälp av modern programmeringsteknik och ramverk, samt kritiskt utvärdera användarupplevelse i syfte att förbättra den.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna avgöra hur väl olika modeller för VR och MR lämpar sig för specifika problem, uppvisa ett ansvarsfullt förhållningssätt i utformningen av VR- och MR-upplevelser med hänsyn till etiska aspekter, och förstå VR- och MR-teknikens möjligheter och begränsningar.

Innehåll

Teori:

  • Teorier om verklighet och virtuell verklighet, teknologier och tillämpningsområden för blandad verklighet, så kallad mixed reality (MR).
  • Grundläggande principer för mänsklig perception och handling, faktorer som påverkar deltagande, inlevelse och användarupplevelse.
  • Kvalitativ och kvantitativ utvärdering av användarupplevelse och -prestanda av MR; bygga experimentell support för olika designlösningar.
  • Etiska överväganden i utformningen av verklighetstrogna VR- och MR-upplevelser.

Övningar:

  • Utveckla applikation med förstärkt verklighet, så kallad augmented reality (AR), som kan utföra uppgifter inom industrin.
  • Utveckla applikation med förstärkt virtualitet, så kallad augmented virtuality (AV).

Examinationer och betyg

Övningar, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Slutredovisning vid seminarium, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på kursen som helhet krävs Väl Godkänd (VG) på båda examinationsmomenten.

Examinationsformer

  • Övningar (provkod A001): Skriftlig inlämningsuppgift
  • Slutredovisning vid seminarium (provkod A002): Muntlig examination

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng varav 15 högskolepoäng programmering samt Engelska 5/Engelska A.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

LaValle, Steven (2020)
Virtual Realit
Cambridge University Press