Kursplan

Transspråkande praktiker i det flerspråkiga klassrummet. Fokus på undervisning i eller på engelska, 7,5 högskolepoäng

Translanguaging Practices in the Multilingual Classroom. Focus on English Medium Instruction, 7,5 Credits

Kurskod: EN006A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Engelska Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2024-03-13    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2022-12-13 Litteraturlista fastställd: 2024-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 2

Mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och diskutera teorier om flerspråkighet och transspråkande,
  • problematisera transspråkande praktiker i undervisningen utifrån ett svenskt perspektiv,
  • problematisera transspråkande praktiker i undervisningen utifrån ett internationellt perspektiv, och
  • analysera och utvärdera exempel på transspråkande praktiker i det verkliga klassrummet.

Innehåll

Kursen vänder sig till lärare i Sverige som antingen undervisar i skolämnet engelska eller i andra skolämnen på engelska. Deltagarna får bekanta sig med teorier om flerspråkighet och translanguaging samt fördjupa sig varierande praktiker och arbetssätt för att främja elevers lärande och språkutveckling. Deltagarna får också analysera och utvärdera praktiska exempel på praktiker i sina egna och/eller andras klassrum. Under kursens gång får deltagarna internationella utblickar på transspråkande praktiker.

Examinationer och betyg

Teoretisk översikt av flerspråkighet och transspråkande, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Tvärkulturell jämförande analys av praktiker i undervisningen, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Transspråkande i praktiken - analys och reflektion, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Kommentar till betyg

För sammanfattningsbetyget Godkänt krävs Godkänt betyg på samtliga examinationer, för sammanfattningsbetyget Väl Godkänt krävs Väl Godkänt betyg på examinationer om sammanlagt minst 5 poäng.

Examinationsformer

Teoretisk översikt av flerspråkighet och transspråkande, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Tvärkulturell jämförande analys av praktiker i undervisningen, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Transspråkande i praktiken - analys och reflektion, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Muntlig examination med skriftligt underlag.

Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen eller motsvarande äldre examen. Dessutom krävs Engelska 6 eller Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Cenoz, Gorter, D., & Gorter, D. (Durk)(2021)
Pedagogical translanguaging
Cambridge University Press, (valda delar)

Referenslitteratur

Cummins, J. & Early M. (2011)
Identity Texts: The Collaborative Creation of Power in Multilingual Schools
London: UCL, IOE Press

García, O., Lin, A. M. Y., & May, S. (2017)
Bilingual and multilingual education
Springer International Publishing

García, O.,Wei, L. (2014)
Translanguaging: Language, Bilingualism and Education
London: Palgrave MacMillan

Tillägg och kommentarer

Artiklar om ca 400 sidor tillkommer.