Kursplan

Språk och retorik i ett internationellt perspektiv - engelska, 30 högskolepoäng

Language and Rhetoric from an International Perspective - English, 30 Credits

Kurskod: EN032G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Engelska Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2020-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-03 Litteraturlista fastställd: 2020-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs kan studenten redogöra för

  • centrala teoretiska begrepp rörande användningen av språk i interkulturella sammanhang,
  • hur multimodal kommunikation och kommunikativa normer i professionella miljöer relaterar till kultur och kulturmöten,
  • kommunikativt ledarskap utifrån språkvetenskapliga och retoriska perspektiv,
  • hur ledarstilar relaterar till institutionella och samhälleliga utmaningar, och
  • frågor rörande studiet av kommunikativt ledarskap utifrån språkvetenskapliga, retoriska och multimodala perspektiv.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs kan studenten

  • tillämpa relevanta begrepp för att beskriva och analysera skriftliga, visuella och muntliga exempel på interkulturell kommunikation,
  • analysera exempel på kommunikativt ledarskap med relevanta begrepp och verktyg från tillämpad lingvistik och retorik,
  • identifiera och diskutera lösningar på kommunikativa utmaningar i olika sammanhang, och
  • formulera frågor som är relevanta för kommunikativt ledarskap och som kan besvaras med hjälp av teoretiska begrepp från språkvetenskap, multimodalitet eller retorik.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs kan studenten,

  • diskutera hur retoriska och multimodala resurser ger olika möjligheter och begränsningar för att skapa, leverera och tolka meddelanden i interkulturella sammanhang,
  • reflektera över hur tolkningen av meddelanden varierar beroende på interkulturella sammanhang,
  • vid skapandet av meddelanden för interkulturell publik reflektera över huruvida egna språkliga, retoriska eller multimodala val visar kulturell förståelse och lyhördhet,
  • reflektera över etiska dimensioner och dilemman i förhållandet mellan kommunikation och ledarskap, och
  • reflektera över val och egen användning av teoretiska begrepp och metoder för att besvara frågor om relationen mellan kommunikation och ledarskap.

Kursens huvudsakliga innehåll

Interkulturell kommunikation, 15 högskolepoäng

Denna delkurs fokuserar på förhållandet mellan kultur och kommunikativa praktiker i allmänhet och språkbruk och multimodalt meningsskapande i synnerhet. Studenterna får reflektera över hur inter- och tvärkulturella meddelanden skapas, tolkas och analyseras i både globala och lokala sammanhang. Användningen av språk och andra semiotiska resurser inom såväl som mellan kulturer problematiseras i relation till frågor om korrekthet, språkval och tolerans. Utifrån diskursanalytiska synsätt belyser delkursen dessutom hur ideologier och identiteter sprids globalt. På delkursen arbetar studenterna i grupp och individuellt. Genom föreläsningar, seminarier och workshops erövrar studenter verktyg för professionell språkmedvetenhet och utvecklar en förståelse för den roll kulturella värden har när man kommunicerar för att övertyga en internationell publik.

Kommunikativt ledarskap, 9 högskolepoäng

Denna delkurs fokuserar på kommunikativt ledarskap utifrån diskursanalytiska och retoriska teorier och perspektiv. Studenterna närmar sig ledarskap som en kommunikativ process som involverar både en-till-en–interaktion och gruppinteraktion där språklig, interpersonell och kommunikationsförmåga spelar en central roll. Samtidigt lär de sig hur individuella färdigheter, gruppdynamik, organisationsstrukturer och samhälleliga faktorer bidrar till kommunikativt ledarskap. Studenterna analyserar interaktion och texter producerade i institutionella och vardagliga affärssammanhang. Dessutom utvecklar och praktiserar de ledarskapsfärdigheter genom aktiviteter som relaterar till konkreta kommunikativa situationer som exempelvis coachning, konflikt- och krishantering, förhandling och medling.

Forskningsmetodik för kommunikativt ledarskap, 6 högskolepoäng

I den här delkursen övar studenterna på att genomföra kvalitativ forskning om kommunikativt ledarskap utifrån språkvetenskapliga, multimodala och retoriska perspektiv. Studenterna förvärvar kunskap och färdigheter för att identifiera forskningsproblem, formulera forskningsfrågor och tillämpa relevanta metoder för att utföra forskning om kommunikativt ledarskap.

Studieformer

Undervisningen kan ske genom föreläsningar, seminarier och workshops.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Interkulturell kommunikation

Interkulturell kommunikation i praktiken, 4 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftliga och muntliga uppgifter i grupp.

Skriftlig uppgift I, 5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig uppgift i grupp.

Skriftlig uppgift II, 6 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig uppgift.

Kommunikativt ledarskap

Kommunikativt ledarskap I, 4 högskolepoäng (Provkod: B001)
Skriftlig uppgift i grupp.

Kommunikativt ledarskap II, 5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Individuell skriftlig uppgift.

Praktiskt kommunikativt ledarskap (Provkod: B003)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Forskningsmetodik för kommunikativt ledarskap

Forskningsdesign för språk och retorik, 6 högskolepoäng (Provkod: C001)
Individuell skriftlig uppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Interkulturell kommunikation i praktiken
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Skriftlig uppgift I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Skriftlig uppgift II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommunikativt ledarskap I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommunikativt ledarskap II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Praktiskt kommunikativt ledarskap
Som betyg används Deltagit (DT).

Forskningsdesign för språk och retorik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 20 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

22,5 högskolepoäng från en grundkurs i engelska.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Utbildningen kan även ges på engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Interkulturell kommunikation, 15 högskolepoäng

Aiello, Giorgia & Pauwels, Luc, (2014)
"Special issue: Difference and globalization" i Visual Communication, 13(3): 275-285

Björkvall, Anders (2018)
Det värdefulla skräpet: ”Upcycling” och värdeökningens semiotik i Grahn, H. Landqvist, A. Nord, L. Rogström, & B. Wallgren Hemlin (red.): Grammatik, kritik, didaktik: nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik. s. 55-77
Göteborg: Göteborgs universitet

Blåsjö, Mona och Jonsson, Carla (2018).
Mångfald, möten och mejl
Stockholm: Institutionen för svenska och flerspråkighet, (valda delar)

Darics, Erika. och Koller, Veronica. (2018)
Language in business, language at work
London: Palgrave (kap. 10)

Hua, Zhu (2013)
Exploring intercultural communication: language in action
Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge, (valda delar, tillgänglig på nätet)

Norrby, Catrin (2014)
”Svenskan i världen: Globala och glokala perspektiv” i Lindström, Jan, Henricson, Sofie, Huhtala, Anne, Kukkonen, Pirjo, Lehti-Eklund, Hanna & Lindholm, Camilla (red.): Svenskans beskrivning 33: Förhandlingar vid trettiotredje sammankomsten för svenskans beskrivning, Helsingfors den 15–17 maj 2013 s. 1-15
Helsingfors: Helsingfors universitet

Norrby, Catrin & Hajek, John (2011)
"Language Policy in Practice. What happens when Swedish IKEA and H&M Take ’You’ On?" i Norrby, Catrin & Hajek, John (red.): Uniformity and Diversity in Language Policy. Global Perspectives s. 242-257
Bristol: Multilingual Matters

Piller, Ingrid (2011)
Intercultural Communication: A Critical Introduction
Edinburgh University Press, (valda delar, tillgänglig på nätet)

Stier, Jonas (2019)
Kulturmöten: en introduktion till interkulturella studier (3. uppl.)
Lund: Studentlitteratur


Westberg, Gustav (2019)
”Klädsam autenticitet: Om det äkta som resurs och vara” i Sakprosa, 11 (7), s. 1-34.

Tillägg och komentarer
Artiklar eller texter om ca 150 sidor tillkommer enligt lärarens anvisningar.

Kommunikativt ledarskap, 9 högskolepoäng

Blåsjö, Mona och Jonsson, Carla (2018)
Mångfald, möten och mejl
Stockholm:Institutionen för svenska och flerspråkighet (valda delar)

Darics, Erika. & Koller, Veronica. (2018)
Language in business, language at work
London: Palgrave (kapitel 7 & 9)

Heide, Mats, Johansson, Catrin & Simonsson, Charlotte (2012)
Kommunikation i organisationer
Stockholm: Liber, (valda delar), (2., [omarb.] upp. ed.)

Nilsson, Björn, Nilsson Jon & Pettersson, Niclas. (2014)
Kommunikativt ledarskap
Stockholm: Liber (valda delar), (1. uppl. ed.)

Walker, Robyn & Aritz, Jolanta (2014)
Leadership Talk: A Discourse Approach to Leader Emergence
Business Expert Press, (valda delar, tillgänglig på nätet)

Tillägg och komentarer
Artiklar eller texter om ca 100 sidor tillkommer enligt lärarens anvisningar.

Forskningsmetodik för kommunikativt ledarskap, 6 högskolepoäng

Blåsjö, Mona & Jonsson, Carla (2018)
Mångfald, möten och mejl
Stockholm: Institutionen för svenska och flerspråkighet, (valda delar)

Hua, Zhu (red.) (2015)
Research Methods in Intercultural Communication. A Practical Guide
Hoboken: John Wiley & Sons Inc., (valda delar, tillgänglig på nätet)

Rennstam, Jens & Wästerfors, David (2015)
Från stoff till studie: Om analysarbete i kvalitativ forskning
Lund: Studentlitteratur, (1. uppl. ed.)

Tillägg och komentarer
Artiklar eller texter om ca 200 sidor tillkommer enligt lärarens anvisningar.