Kursplan
Engelska för arbetslivet, 30 högskolepoäng
English for Working Life, 30 Credits
Kurskod: | EN033G | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Engelska | Fördjupning: | G1N |
Senast ändrad: | 2020-03-12 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2019-12-18 | Litteraturlista fastställd: | 2020-03-12 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2020 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa kunskap om
- grammatisk och fonetisk terminologi och analys,
- skillnaderna mellan formellt och informellt språk,
- sociolingvistik och däri ingående områden relevanta för arbetslivet såsom språk och makt, språkvariation, standardspråk och språkliga normer, och
- vad som ingår i begreppet interaktionskompetens för arbetsplatsen.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- analysera strukturen i engelska ord och meningar,
- använda ordböcker och digitala verktyg för att fastställa användning och uttal av engelska ord,
- analysera och redogöra för sociolingvistiska faktorer i arbetslivet,
- analysera talad och skriftlig interaktion med hjälp av pragmatiska begrepp,
- kommunicera innehåll och översätta det från en meddelandetyp till en annan, anpassa sig till genrekonventioner och villkor skapade av kommunikationskanalen,
- utforma och bearbeta professionell engelska och skapa stilistiska effekter som uttrycksekonomi, precision och tydlighet,
- använda redigerings- och korrekturläsningsstrategier för att uppnå specifika mål för textrevision, till exempel sammanhang och korrekthet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att reflektera över
- analyser av meningsbyggnad och uttal,
- effekter och konsekvenser av språk- och maktförhållanden på arbetsplatsen,
- vikten av val av språk och kommunikationssystem, och
- hur genre och medium påverkar språkvalet i professionell kommunikation på engelska.
Kursens huvudsakliga innehåll
Engelska ord och meningar, 7,5 högskolepoäng
I denna delkurs bekantar sig studenterna med byggstenarna i det engelska språket, från de minsta (fonem) till de större enheterna (satser och meningar). De kommer också att förvärva de färdigheter som krävs för att beskriva och analysera meningsstrukturer. Dessutom undersöker studenterna viktiga skillnader mellan engelska och svenska, och jämför också strukturer i engelska med de i andra språk.
Engelsk språkfärdighet för arbetslivet, 7,5 högskolepoäng
I denna delkurs utvecklar studenterna det språkliga hantverket i engelska för arbetslivet genom övning i skrivande. De övar på att kommunicera innehåll i genrer och texttyper som används i professionell kommunikation (till exempel e-post, brev, rapporter, meddelanden och memon) och anpassa text till genrekonventioner och medium (ansikte mot ansikte, elektroniska och tryckta medier). Studenterna utökar också sin repertoar av stilistiska grepp för att uppnå effekter som värdesätts i professionell kommunikation (såsom uttrycksekonomi, precision och tydlighet) och övar på revisionsstrategier för att förbättra sammanhang och korrekthet i sitt skrivande.
Sociolingvistik på arbetsplatsen, 7,5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att ge grundläggande kunskap om sociolingvistiska teorier, samt hur dessa kan tillämpas för att utveckla en ökad förståelse kring språkliga maktförhållanden och attityder, språklig variation och språkval i professionella kontexter. Språklig variation behandlas i relation till exempelvis makt, situation, plats och identiteter (exempelvis yrkesroll, kön, klass, ålder och etnicitet). Särskild tonvikt läggs på engelskan och dess roll som maktspråk i en global kontext. I delkursen får studenterna applicera dessa kunskaper i kritisk analys av autentiska exempel relevanta för arbetslivet.
Språkpragmatik för arbetslivet, 7,5 högskolepoäng
I denna delkurs lär sig studenterna teorier relaterade till språkpragmatik och interaktion i professionella miljöer, inklusive ackommoderingsteori, artighetsteori och teorier relaterade till kommunikativa normer. Studenterna använder sedan dessa för att tolka och uppnå situationseffektiv kommunikation genom olika kanaler. Koncepten kommer att tillämpas på exempel av professionell kommunikation för att öka studenternas medvetenhet om de språkliga alternativ som finns tillgängliga för dem och de potentiella effekterna dessa val har på mottagarna, och för att uppnå budskapets syfte.
Studieformer
Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och workshops.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Engelska ord och meningar
Grammatik, 6 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen.
Fonetik, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Salstentamen.
Engelsk språkfärdighet för arbetslivet
Språkfärdighet i talad och skriven engelska I, 2,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Muntlig uppgift.
Språkfärdighet i talad och skriven engelska II, 5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Skriftlig uppgift.
Sociolingvistik på arbetsplatsen
Sociolingvistisk case analys I, 3,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Muntlig uppgift.
Sociolingvistisk case analys II, 4 högskolepoäng (Provkod: C002)
Skriftlig uppgift.
Språkpragmatik för arbetslivet
Pragmatik på arbetsplasten I, 2,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Muntlig uppgift.
Pragmatik på arbetsplatsen II, 5 högskolepoäng (Provkod: D002)
Skriftlig uppgift.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Grammatik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Fonetik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Språkfärdighet i talad och skriven engelska I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Språkfärdighet i talad och skriven engelska II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Sociolingvistisk case analys I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Sociolingvistisk case analys II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Pragmatik på arbetsplasten I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Pragmatik på arbetsplatsen II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
Särskild behörighet och andra villkor
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Tillägg och kommentarer som rör hela kursen
*Tillhandahålles av universitetet.
Nyare upplagor av andra engelsk-engelska ordböcker är möjliga alternativ såsom Longman Dictionary of Contemporary English och Oxford Advanced Learner Dictionary
Obligatorisk läsning kan kompletteras med ytterligare material, som bokkapitel, tidskriftsartiklar, webbplatser etc.
Engelska ord och meningar, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Duran-Eppler, Eva & Ozón, Gabriel (2012)
English Words and Sentences
BBC – Learning English
Website. http://www.bbc.co.uk/learningenglish/features/pronunciation
Cambridge: CUP
Fonetikkompendium*
Referenslitteratur
Cambridge Advanced Learner's Dictionary
Cambridge: Cambridge University Press, (senaste upplaga)**
Estling-Vannestål, Maria (2015)
A University Grammar of English with a Swedish Perspektive
Lund: Studentlitteratur
Kolln, Martha (senaste upplagan)
Rhetorical Grammar: Grammatical Choices and Rhetorical Effects
Longman
Engelsk språkfärdighet för arbetslivet, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Harris, Robert (2018)
Writing with clarity and style: A guide to rhetorical devisces for contemporary writers (2nd edition)
London: Routledge
(tillgänglig på nätet)
Refferenslitteratur
Kolln, Martha (senaste upplagan)
Rhetorical Grammar: Grammatical Choices and Rhetorical Effects
Longman
Seely, John (2013)
Oxford Guide to Effective Writing and Speaking
Oxford: Oxford University Press
(tillgänglig på nätet)
Sociolingvistik på arbetsplatsen, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Meyerhoff, Miriam (senaste upplagan)
Introducing Sociolinguistics
London: Routledge
(valda delar läses, tillgänglig på nätet)
Referenslitteratur
Holmes, Janet & Wilson, N. (senaste upplagan)
An Introduction to Sociolinguistics
London: Routledge, (tillgänglig på nätet)
Språkpragmatik för arbetslivet, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Adolphs, Svenja & O´Keeffe, Anne (2011)
Introducing pragmatics in use
Abingdon, UK: Routledge
(valda delar läses, tillgänglig på nätet)