Kursplan

Engelska för arbetslivet, 30 högskolepoäng

English for Working Life, 30 Credits

Kurskod: EN033G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Engelska Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2021-03-10
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-18 Litteraturlista fastställd: 2021-03-10
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa kunskap om

• grammatisk och fonetisk terminologi och analys,
• skillnaderna mellan formellt och informellt språk,
• sociolingvistik och däri ingående områden relevanta för arbetslivet såsom språk och makt, språkvariation, standardspråk och språkliga normer, och
• vad som ingår i begreppet interaktionskompetens för arbetsplatsen.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

• analysera strukturen i engelska ord och meningar,
• använda ordböcker och digitala verktyg för att fastställa användning och uttal av engelska ord,
• analysera och redogöra för sociolingvistiska faktorer i arbetslivet,
• analysera talad och skriftlig interaktion med hjälp av pragmatiska begrepp,
• kommunicera effektivt på engelska med anpassning till det retoriska kontextet och kommunikationssätt
• utforma och bearbeta professionell engelska och skapa stilistiska effekter som uttrycksekonomi, precision och tydlighet, och
• använda redigerings- och korrekturläsningsstrategier för att uppnå specifika mål för textrevision, till exempel sammanhang och korrekthet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att reflektera över

  • analyser av meningsbyggnad och uttal,
  • effekter och konsekvenser av språk- och maktförhållanden på arbetsplatsen,
  • vikten av val av språk och kommunikationssystem, och
  • principer för god retorisk praktik i professionell kommunikation.

Kursens huvudsakliga innehåll

Engelska ord och meningar, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs bekantar sig studenterna med byggstenarna i det engelska språket, från de minsta (fonem) till de större enheterna (satser och meningar). De kommer också att förvärva de färdigheter som krävs för att beskriva och analysera meningsstrukturer. Dessutom undersöker studenterna viktiga skillnader mellan engelska och svenska, och jämför också strukturer i engelska med de i andra språk.

Sociolingvistik på arbetsplatsen, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att ge grundläggande kunskap om sociolingvistiska teorier, samt hur dessa kan tillämpas för att utveckla en ökad förståelse kring språkliga maktförhållanden och attityder, språklig variation och språkval i professionella kontexter. Språklig variation behandlas i relation till exempelvis makt, situation, plats och identiteter (exempelvis yrkesroll, kön, klass, ålder och etnicitet). Särskild tonvikt läggs på engelskan och dess roll som maktspråk i en global kontext. I delkursen får studenterna applicera dessa kunskaper i kritisk analys av autentiska exempel relevanta för arbetslivet.

Språkpragmatik för arbetslivet, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs lär sig studenterna teorier relaterade till språkpragmatik och interaktion i professionella miljöer, inklusive ackommoderingsteori, artighetsteori och teorier relaterade till kommunikativa normer. Studenterna använder sedan dessa för att tolka och uppnå situationseffektiv kommunikation genom olika kanaler. Koncepten kommer att tillämpas på exempel av professionell kommunikation för att öka studenternas medvetenhet om de språkliga alternativ som finns tillgängliga för dem och de potentiella effekterna dessa val har på mottagarna, och för att uppnå budskapets syfte.

Engelsk språkfärdighet för arbetslivet, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs utvecklar studenterna det språkliga hantverket i engelska för arbetslivet genom övning i skrivande. De övar på att kommunicera innehåll i genrer och texttyper som används i professionell kommunikation och att anpassa innehåll till retoriskt kontext och kommunikationssätt. Studenterna utökar också sin repertoar av stilistiska grepp för att uppnå effekter som värdesätts i professionell kommunikation (såsom uttrycksekonomi, precision och tydlighet) och övar på revisionsstrategier för att förbättra sammanhang och korrekthet i sitt skrivande.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och workshops.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Engelska ord och meningar

Grammatik, 6 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen.

Fonetik, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Salstentamen.

Sociolingvistik på arbetsplatsen

Sociolingvistisk analys A, 3,5 högskolepoäng (Provkod: C003)
Muntlig uppgift.

Sociolingvistisk analys B, 4 högskolepoäng (Provkod: C004)
Skriftlig uppgift.

Sociolingvistisk analys C (Provkod: C005)
Obligatoriskt moment i form av en workshop.

Sociolingvistisk analys D (Provkod: C006)
Obligatoriskt moment i form av en workshop.

Språkpragmatik för arbetslivet

Pragmatik på arbetsplasten A, 2,5 högskolepoäng (Provkod: D003)
Muntlig uppgift.

Pragmatik på arbetsplatsen B, 5 högskolepoäng (Provkod: D004)
Skriftlig uppgift.

Pragmatik på arbetsplatsen C (Provkod: D005)
0bligatoriskt moment i form av en workshop.

Pragmatik på arbetsplatsen D (Provkod: D006)
Obligatoriskt moment i form av en workshop.

Engelsk språkfärdighet för arbetslivet

Språkfärdighet i engelska I, 2,5 högskolepoäng (Provkod: B003)
Skriftlig uppgift.

Språkfärdighet i engelska II, 5 högskolepoäng (Provkod: B004)
Skriftlig uppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Grammatik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Fonetik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Sociolingvistisk analys A
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Sociolingvistisk analys B
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Sociolingvistisk analys C
Som betyg används Deltagit (DT).

Sociolingvistisk analys D
Som betyg används Deltagit (DT).

Pragmatik på arbetsplasten A
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Pragmatik på arbetsplatsen B
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Språkfärdighet i engelska I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Pragmatik på arbetsplatsen C
Som betyg används Deltagit (DT).

Språkfärdighet i engelska II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Pragmatik på arbetsplatsen D
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

*Nyare upplagor av andra engelsk-engelska ordböcker är möjliga alternativ såsom Longman Dictionary of Contemporary English och Oxford Advanced Learner Dictionary.
Obligatorisk läsning kan i samtliga delkurser kompletteras med ytterligare material, som bokkapitel, tidskriftsartiklar, webbplatser etc.

Engelska ord och meningar, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Estling Vannestål, Maria (senaste upplagan)
A University Grammar of English with a Swedish Perspective
Lund: Studentlitteratur

Yule, George (senaste upplagan)
The Study of Language
Oxford: Oxford University Press (valda delar läses)

Referenslitteratur

Cambridge Advanced Learner's Dictionary
Cambridge: Cambridge University Press, (senaste upplagan)*

Engelsk språkfärdighet för arbetslivet, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bacon, Nora (2018)
The Well-Crafted Sentence: A Writer's Guide to Style
Bedford: St. Martin’s, 3rd ed

Sociolingvistik på arbetsplatsen, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Yule, George (senaste upplagan)
The Study of Language
Oxford: Oxford University Press (valda delar, tillgänglig på nätet)

Referenslitteratur

Holmes, Janet & Wilson, Nick (senaste upplagan)
An Introduction to Sociolinguistics
London: Routledge, (tillgänglig på nätet)

Språkpragmatik för arbetslivet, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Cutting, Joan (senaste upplagan)
Pragmatics - A Resource Book for Students
London: Routledge (valda delar)