Kursplan
Företagsekonomi, Logistikstyrning och affärslogistik, 7,5 högskolepoäng
Business Administration, Management of Business Logistics, 7,5 Credits
Kurskod: | FE102G | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Fördjupning: | GXX |
Senast ändrad: | 2019-09-12 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2014-11-10 | Litteraturlista fastställd: | 2019-09-12 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2020 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Målet för kursen är
- Att ge kunskap och färdigheter i ämnet fysisk distribution och transportfunktioner - att ge kunskap och färdigheter som kan användas i företag.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten, inom ramen för affärslogistik, kunna redogöra för och diskutera:
- Grunderna i fysisk distribution och lagerhantering
- Med hjälp av olika teorier och en förståelse av affärslogistik i logistikkedjans nyckelområden : lagerhållning, distribution och marknadskanaler, lagerstyrning och transporter.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- använda och demonstrera olika teorier i praktiken inom företag i försörjningskedjor
- tillämpa, förstå och ta hänsyn till hur viktig affärslogistiken är för företag.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Visa förmåga att identifiera logistiska problem i affärslogistik, med stöd från litteraturen, och behovet av ytterligare kunskap
- Visa förmåga att kritiskt granska och systematiskt lära av, logistikverksamheten i näringslivet
- Kritiskt granska både kund- och leverantörperspektiven i affärslogistik, och visa medvetenhet om vikten av denna.
Kursens huvudsakliga innehåll
Fokus i kursen är att förstå de strategiska funktionerna inom sex viktiga områden i fysisk distribution:
1. SCM och logistik i SC.
2. Transport och transportsätt
3. Order och lagerhantering
4. Finansiell analys av SC
5. Hållbarhet i SC
6. Hantering av information flöden och teknik
Frågor om leveransförsening, lagerplanering och lokalisering, val av marknadsföringskanaler, fraktdirigering och val av transportsätt på ett sätt som påverkar affärslogistik inom och mellan organisationer kommer att diskuteras.
Studieformer
Undervisningen bedrivs med hjälp av föreläsningar, presentationer och seminarier.
- Presentationer där läraren introducerar ämnet utifrån kurslitteraturen.
- Lektioner när fallstudier diskuteras och analyseras.
- Seminarier där studenternas arbete presenteras och diskuteras.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Grupparbete, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
PM, opposition och presentation, där allt sker gruppvis.
Skriftlig tentamen, 5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Individuell salstentamen.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Grupparbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Skriftlig tentamen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
Kursens slutbetyg översätts till ECTS-betygsskalan.
För betyget Godkänd krävs betyget Godkänd på alla examinationer.
För betyget Väl Godkänd krävs det att studenten får Väl Godkänd på den skriftliga tentamen och Godkänd på alla andra examinationsmoment.
Samtliga uppgifter för kursen behöver vara slutförda och inlämnade enligt lärares anvisningar.
Särskild behörighet och andra villkor
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Den individuella skriftliga salstentamen får skrivas på svenska eller engelska. Alla övriga examinationer, såsom inlämningar och presentationer, skrivs och presenteras på engelska.
Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Coyle, John J., Langley Jr C. John, Novack, Robert A., Gibson, Brian J. (Latest edition)
Supply Chain Management: A Logistics Perspective
Cengage Learning
Tillägg och kommentarer
Additional articles/papers, maximum 100 pages.