Kursplan

Företagsekonomi, Entreprenörskap - Idé- och affärsutveckling, 15 högskolepoäng

Business Administration, Entrepreneurship - Idea- and Business Development, 15 Credits

Kurskod: FE107G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2021-09-10
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-09-01 Litteraturlista fastställd: 2021-09-10
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten

  • kunna grundläggande begrepp, modeller och perspektiv inom området entreprenörskap och kreativ idé- och affärsutveckling.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs skall den studerande

  • ha förmåga att använda begrepp och modeller för att identifiera och beskriva fenomen med koppling till entreprenörskap
  • med utgångspunkt i teoretisk kunskap kunna identifiera, analysera och utarbeta en idéutvecklingsprocess och affärsutvecklingsprocess. I detta ingår att utarbeta lösningsförslag på praktiska problemställningar inom området idéutveckling och affärsutveckling samt skriftligen och muntligen redogöra för och diskutera resultat
  • kunna analysera och bedöma kvalitet i entreprenöriella arbetsinsatser i idéutvecklingsprocess och affärsutveckling
  • kunna reflektera kring den egna lärandeprocessen inom entreprenörskap.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupat sin förmåga att

  • kritiskt kunna urskilja och relatera olika perspektiv och centrala begrepp inom entreprenörskapsområdet
  • kritiskt kunna reflektera kring problemställningar och situationer som framträder i den entreprenöriella processen.

Kursens huvudsakliga innehåll

Entreprenörskap - idé och affärsutveckling är en kurs där tillfälle ges att utveckla entreprenöriella idéer och skapa innovativa affärsmodeller. Förutom att kursen behandlar grundläggande begrepp inom området entreprenörskap så ingår praktiska moment där tillfälle ges att få lära sig skapa, utveckla och tillvarata entreprenöriella möjligheter i praktiknära idéutvecklingsarbete. Kursen behandlar även moment av att analysera, utveckla och verifiera affärsmodeller. Entreprenöriella utmaningar kan återfinnas i olika kontexter där olika sociala, behovsmässiga, ekonomiska och tekniska beaktanden är av betydelse. Flera typer av entreprenörskap kan urskiljas, t ex samhällsentreprenörskap, entreprenörskap i befintliga verksamheter och startups.

Kursen är uppdelad i två delkurser där den första delen fokuserar på idéutveckling och den andra delen fokuserar på affärsmodellsutveckling.

Idéutveckling, 7,5 högskolepoäng

Under den första delkursen utvecklas kunskap gällande grundläggande perspektiv och begrepp inom entreprenörskap. Studenterna fördjupar sig i ett praktiskt arbete och praktiserar entreprenörskap genom en idé- och konceptutveckling.

Affärsmodellsutveckling, 7,5 högskolepoäng

Under den andra delkursen fördjupas kunskaperna gällande grundläggande perspektiv, begrepp och modeller inom området entreprenörskap. Studenterna bygger vidare från idé- och konceptutvecklingsfasen genom att gå in i affärsutveckling där affärsmodellen kommer att vara central.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och lektioner som syftar till att ge orientering i kurslitteraturen. I projektform genomgår deltagarna en kreativ idé- och affärsutvecklingsprocess, med praktisk relevans, som ger träning i entreprenöriell handling. I detta ingår fältarbete, samt workshops med analys- och kreativitets övningar, och även seminarier där deltagare diskuterar teori och praktik.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Idéutveckling

Perspektiv på entreprenörskap, 2 högskolepoäng (Provkod: A005)
Examination sker genom individuell skriftlig tentamen.

Projektarbete - kreativ idéutveckling, 4 högskolepoäng (Provkod: A006)
Gruppuppgift, examineras genom skriftlig rapport och muntlig presentation.

Personlig reflektionslogg, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A007)
Individuell examination genom skriftlig inlämning.

Affärsmodellsutveckling

Projektarbete – affärsutveckling, 5,5 högskolepoäng (Provkod: B005)
Gruppuppgift examineras genom skriftlig rapport och muntlig presentation.

Entreprenörskap och affärsutveckling, 2 högskolepoäng (Provkod: B001)
Examination sker genom individuell skriftlig tentamen.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Perspektiv på entreprenörskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Projektarbete - kreativ idéutveckling
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Personlig reflektionslogg
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Entreprenörskap och affärsutveckling
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Projektarbete – affärsutveckling
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För slutbetyget G krävs minst betyget G på samtliga examinationsmoment. För slutbetyget VG krävs betyget VG på minst 7 hp, samt G på de övriga examinationsmomenten.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningspråk är svenska men vissa föreläsningar och kurslitteratur kan vara på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Landström, Hans (2005)
Entreprenörskapets rötter
Studentlitteratur, Lund, 159 sidor, Senaste upplagan

Osterwalder Alexander & Pigneur Yves
Business Model Generation
Studentlitteratur, Lund, 282 sidor, senaste upplagan

Wikberg-Nilsson, Åsa & Åsa Ericson & Peter Törlind, Senaste upplagan
Design. Process och metod
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Kurskompendium och artiklar om max 400 sidor.