Kursplan
Företagsekonomi, Entreprenörskap - Idé- och affärsutveckling, 15 högskolepoäng
Business Administration, Entrepreneurship - Idea- and Business Development, 15 Credits
Kurskod: | FE107G | Högskolepoäng: | 15 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Fördjupning: | GXX |
Senast ändrad: | 2023-09-13 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2016-09-01 | Litteraturlista fastställd: | 2023-09-13 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2024 | Revision: | 4 |
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten
- kunna grundläggande begrepp, modeller och perspektiv inom området entreprenörskap och kreativ idé- och affärsutveckling.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande
- ha förmåga att använda begrepp och modeller för att identifiera och beskriva fenomen med koppling till entreprenörskap
- med utgångspunkt i teoretisk kunskap kunna identifiera, analysera och utarbeta en idéutvecklingsprocess och affärsutvecklingsprocess. I detta ingår att utarbeta lösningsförslag på praktiska problemställningar inom området idéutveckling och affärsutveckling samt skriftligen och muntligen redogöra för och diskutera resultat
- kunna analysera och bedöma kvalitet i entreprenöriella arbetsinsatser i idéutvecklingsprocess och affärsutveckling
- kunna reflektera kring den egna lärandeprocessen inom entreprenörskap.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupat sin förmåga att
- kritiskt kunna urskilja och relatera olika perspektiv och centrala begrepp inom entreprenörskapsområdet
- kritiskt kunna reflektera kring problemställningar och situationer som framträder i den entreprenöriella processen.
Innehåll
Entreprenörskap - idé och affärsutveckling är en kurs där tillfälle ges att utveckla entreprenöriella idéer och skapa innovativa affärsmodeller. Förutom att kursen behandlar grundläggande begrepp inom området entreprenörskap så ingår praktiska moment där tillfälle ges att få lära sig skapa, utveckla och tillvarata entreprenöriella möjligheter i praktiknära idéutvecklingsarbete. Kursen behandlar även moment av att analysera, utveckla och verifiera affärsmodeller. Entreprenöriella utmaningar kan återfinnas i olika kontexter där olika sociala, behovsmässiga, ekonomiska och tekniska beaktanden är av betydelse. Flera typer av entreprenörskap kan urskiljas, t ex samhällsentreprenörskap, entreprenörskap i befintliga verksamheter och startups.
Kursen är uppdelad i två delkurser där den första delen fokuserar på idéutveckling och den andra delen fokuserar på affärsmodellsutveckling.
Idéutveckling, 7,5 högskolepoäng
Under den första delkursen utvecklas kunskap gällande grundläggande perspektiv och begrepp inom entreprenörskap. Studenterna fördjupar sig i ett praktiskt arbete och praktiserar entreprenörskap genom en idé- och konceptutveckling.
Affärsmodellsutveckling, 7,5 högskolepoäng
Under den andra delkursen fördjupas kunskaperna gällande grundläggande perspektiv, begrepp och modeller inom området entreprenörskap. Studenterna bygger vidare från idé- och konceptutvecklingsfasen genom att gå in i affärsutveckling där affärsmodellen kommer att vara central.
Examinationer och betyg
Idéutveckling
Perspektiv på entreprenörskap, 2 högskolepoäng (Provkod: A005)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Projektarbete - kreativ idéutveckling, 4 högskolepoäng (Provkod: A006)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Personlig reflektionslogg, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A007)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Affärsmodellsutveckling
Projektarbete – affärsutveckling, 5,5 högskolepoäng (Provkod: B005)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Entreprenörskap och affärsutveckling, 2 högskolepoäng (Provkod: B001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kommentar till betyg
För slutbetyget G krävs minst betyget G på samtliga examinationsmoment. För slutbetyget VG krävs betyget VG på minst 7 hp, samt G på de övriga examinationsmomenten.
Examinationsformer
Idéutveckling
Perspektiv på entreprenörskap, 2 högskolepoäng (Provkod: A005)
Examineras genom skriftlig tentamen.
Projektarbete - kreativ idéutveckling, 4 högskolepoäng (Provkod: A006)
Examineras genom skriftlig inlämningsuppgift.
Personlig reflektionslogg, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A007)
Examineras genom skriftlig inlämningsuppgift.
Affärsmodellsutveckling
Projektarbete – affärsutveckling, 5,5 högskolepoäng (Provkod: B005)
Examineras genom skriftlig inlämningsuppgift.
Entreprenörskap och affärsutveckling, 2 högskolepoäng (Provkod: B001)
Examineras genom skriftlig tentamen.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Övriga föreskrifter
Undervisningspråk är svenska men vissa föreläsningar och kurslitteratur kan vara på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Litteratur och övriga lärresurser
Obligatorisk litteratur
Landström, Hans (2005)
Entreprenörskapets rötter
Studentlitteratur, Lund, 159 sidor, Senaste upplagan
Osterwalder Alexander & Pigneur Yves
Business Model Generation
Studentlitteratur, Lund, 282 sidor, senaste upplagan
Wikberg-Nilsson, Åsa & Åsa Ericson & Peter Törlind, Senaste upplagan
Design. Process och metod
Lund: Studentlitteratur
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Kurskompendium och artiklar om max 400 sidor.