Kursplan
Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng
Business Administration, Basic Course, 30 Credits
Kurskod: | FE108G | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Fördjupning: | G1N |
Senast ändrad: | 2023-09-13 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2022-06-16 | Litteraturlista fastställd: | 2023-09-13 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2024 | Revision: | 2 |
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- relatera olika företagsekonomiska funktioner till ett hållbart samhälle
- beskriva olika organisationsformer och värdera konsekvenser av dessa
- identifiera och beskriva olika former av ledarskap
- identifiera och definiera grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller och deras innebörd
- beskriva grundläggande begrepp och modeller inom konsumentmarknadsföring, marknadsföring mot företag och företagsstrategi
- identifiera och beskriva företags finanseringsbehov och kapitalbildning
- beskriva och tillämpa metoder för grundläggande redovisning och bokslut
- beskriva och tillämpa metoder för budgetering, kalkylering, rapportering och nyckeltalsanalys.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- självständigt tillämpa företagsekonomiska begrepp och modeller
- självständigt förbereda och genomföra en uppgift inom en given tidsram
- tillämpa olika metoder för att söka och värdera kunskap
- självständigt och i skrift beskriva och förklara innebörden av centrala företagsekonomiska begrepp
- arbeta i grupp i ett mångkulturellt sammanhang och kommunicera på engelska.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- värdera företagsekonomiska mål, möjligheter och problem i relation till hållbarhet ur ett omvärlds- och samhällsperspektiv
- reflektera över företagsekonomens yrkesroll inom företag/organisationer och samhället
Innehåll
Företaget i samhället - en introduktion, 3 högskolepoäng
Företagandets problem och möjligheter analyseras, diskuteras och värderas utifrån ett samhällsperspektiv med hjälp av grundläggande vetenskapliga begrepp av betydelse för ämnet företagsekonomi.
Organisation och ledarskap, 4,5 högskolepoäng
Under delkursen läggs ett speciellt fokus på ledarskapets innebörd och betydelse i organisationer och grupper. En introduktion ges om olika forskningstraditioner och perspektiv på ledarskap. Under delkursen behandlas även hur företag kan organisera arbete och ansvar.
Marknadsföring, 7,5 högskolepoäng
Delkursen handlar om hur företag agerar på varu-och tjänstemarknader för att skapa värde tillsammans med kunder och leverantörer. Den behandlar även hur företag organiserar sina aktiviteter för att skaffa kunskap om och etablera eller upprätthålla lönsamma relationer med externa aktörer. Företagets marknadsföringsaktiviteter är nära sammankopplade till företagets strategi, därför ges en introduktion till grundläggande begrepp och modeller inom strategiområdet. Under delkursen kommer en vecka att samläsas med utbytesstudenter, där nätverk mellan industriella aktörer står i fokus.
Externredovisning och räkenskapsanalys, 6 högskolepoäng
Externredovisning handlar om värdering av företagets ekonomiska ställning och resultat. Externredovisningens grunder behandlas i delkursen med utgångspunkt från dess begrepp, logik och principer. Dessutom innefattar delkursen genomgående praktiska och tillämpande övningar gällande löpande bokföring samt upprättande av bokslut. Under delkursen introduceras även räkenskapsanalys.
Ekonomistyrning, 9 högskolepoäng
Många företag använder sig av kalkyl- och redovisningssystem som verktyg för att styra verksamheten. På den här delkursen behandlas hur företag utifrån affärsstrategier och överordnade mål kan utveckla ekonomistyrmodeller för exempelvis ansvarsstyrning, budgetering, internredovisning, produktkalkylering och investeringsbedömning.
Examinationer och betyg
Företaget i samhället - en introduktion
Företaget i samhället - en introduktion, Inlämningsuppgift 1, 1 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Företaget i samhället - en introduktion, Inlämningsuppgift 2, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Organisation och ledarskap
Organisation, Skriftlig tentamen, 3 högskolepoäng (Provkod: B003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Organisation, Inlämningsuppgift, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Marknadsföring
Marknadsföring, Skriftlig tentamen, 3 högskolepoäng (Provkod: C001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Marknadsföring, Inlämningsuppgift 1, 3 högskolepoäng (Provkod: C004)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Marknadsföring, Inlämningsuppgift 2, 1,5 högskolepoäng (Provkod: C005)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Externredovisning och räkenskapsanalys
Externredovisning och räkenskapsanalys, Skriftlig tentamen, 4 högskolepoäng (Provkod: D001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Externredovisning och räkenskapsanalys, Inlämningsuppgift, 2 högskolepoäng (Provkod: D003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Ekonomistyrning
Ekonomistyrning, Inlämningsuppgift, 4 högskolepoäng (Provkod: E003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Ekonomistyrning, Skriftlig tentamen, 5 högskolepoäng (Provkod: E002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kommentar till betyg
För slutbetyget G krävs betyget G på samtliga skriftliga tentamina och minst G på samtliga skriftliga inlämningsuppgifter. För slutbetyget VG krävs betyget VG på minst 4 examinationsmoment, samt G på de övriga examinationsmomenten.
Examinationsformer
Företaget i samhället - en introduktion
Skriftlig inlämningsuppgift 1, 1 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift 2, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)
Organisation och ledarskap
Skriftlig tentamen, 3 högskolepoäng (Provkod: B003)
Skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B004)
Marknadsföring
Skriftlig tentamen, 3 högskolepoäng (Provkod: C001)
Skriftlig inlämningsuppgift 1, 3 högskolepoäng (Provkod: C004)
Skriftlig inlämningsuppgift 2, 1,5 högskolepoäng (Provkod: C005)
Externredovisning och räkenskapsanalys
Skriftlig tentamen, 4 högskolepoäng (Provkod: D001)
Skriftlig inlämningsuppgift, 2 högskolepoäng (Provkod: D003)
Ekonomistyrning
Skriftlig inlämningsuppgift, 4 högskolepoäng (Provkod: E003)
Skriftlig tentamen, 5 högskolepoäng (Provkod: E002)
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Övriga föreskrifter
Delar av undervisningen kan komma att genomföras på engelska.
Marknadsföring, Skriftlig inlämningsuppgift 2, 1,5 hp, kommer att examineras på engelska.
Omexamination av vårterminens sista delkurs infaller i augusti och ersätter då uppsamlingsexaminationen.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Litteratur och övriga lärresurser
Tillägg och kommentarer
För samtliga titlar gäller senaste upplagan.
Ytterligare litteratur kan tillkomma. Max 200 sidor.
Företaget i samhället - en introduktion, 3 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Ingvarsson, Anders & Meyer Von Bremen, Ann-Helen Senaste upplagan
Makten över matkassen
Stockholm: Bokförlaget Arena, 183 sidor
Larsson, Mats (red.) Senaste upplagan
Det svenska näringslivets historia 1864-2014
Stockholm: Dialogos, 760 sidor
Organisation och ledarskap, 4,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Lindkvist Lars, Jörgen F Bakka & Egil Fivelsdal Senaste upplagan
Organisationsteori
Stockholm: Liber, 341 sidor
Svenningsson, Stefan & Mats Alvesson Senaste upplagan
Ledarskap
Malmö: Liber, 120 sidor
Marknadsföring, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Networking in business to business relationships
Tillhandahålles av institutionen, (Senaste upplagan), Max 100 sidor [Kompendium]
Strategi
Tillhandahålles av institutionen, (Senaste upplagan), Max 100 sidor [Kompendium]
Axelsson, Björn & Henrik Agndal (Senaste upplagan)
Professionell marknadsföring
Lund : Studentlitteratur, 603 sidor
Externredovisning och räkenskapsanalys, 6 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Haraldsson, Mattias, Jan Marton, Niklas Sandell, & Anna-Karin Stockenstrand (senaste upplaga)
Kort om bokföring och bokslut
Lund: Studentlitteratur, 184 sidor
Marton Jan, Niklas Sandell & Anna-Karin Stockenstrand
Redovisning - Från bokföring till analys (enbart övningsboken)
Lund: Studentlitteratur, 428 sidor
Ekonomistyrning, 9 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Greve, Jan (Senaste upplaga)
Ekonomistyrning: Principer och Praxis
Lund : Studentlitteratur, 500 sidor, 450 sidor läses
Greve, Jan & Peter Öhman (Senaste upplaga)
Ekonomistyrning: Principer och praxis Övningsbok
Lund : Studentlitteratur, 489 sidor, 250 sidor läses