Kursplan

Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng

Business Administration, Basic Course, 30 Credits

Kurskod: FE108G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: G1N
Senast ändrad: 2023-09-13    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2022-06-16 Litteraturlista fastställd: 2023-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 2

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • relatera olika företagsekonomiska funktioner till ett hållbart samhälle
  • beskriva olika organisationsformer och värdera konsekvenser av dessa
  • identifiera och beskriva olika former av ledarskap
  • identifiera och definiera grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller och deras innebörd
  • beskriva grundläggande begrepp och modeller inom konsumentmarknadsföring, marknadsföring mot företag och företagsstrategi
  • identifiera och beskriva företags finanseringsbehov och kapitalbildning
  • beskriva och tillämpa metoder för grundläggande redovisning och bokslut
  • beskriva och tillämpa metoder för budgetering, kalkylering, rapportering och nyckeltalsanalys.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • självständigt tillämpa företagsekonomiska begrepp och modeller
  • självständigt förbereda och genomföra en uppgift inom en given tidsram
  • tillämpa olika metoder för att söka och värdera kunskap
  • självständigt och i skrift beskriva och förklara innebörden av centrala företagsekonomiska begrepp
  • arbeta i grupp i ett mångkulturellt sammanhang och kommunicera på engelska.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • värdera företagsekonomiska mål, möjligheter och problem i relation till hållbarhet ur ett omvärlds- och samhällsperspektiv
  • reflektera över företagsekonomens yrkesroll inom företag/organisationer och samhället

Innehåll

Företaget i samhället - en introduktion, 3 högskolepoäng

Företagandets problem och möjligheter analyseras, diskuteras och värderas utifrån ett samhällsperspektiv med hjälp av grundläggande vetenskapliga begrepp av betydelse för ämnet företagsekonomi.

Organisation och ledarskap, 4,5 högskolepoäng

Under delkursen läggs ett speciellt fokus på ledarskapets innebörd och betydelse i organisationer och grupper. En introduktion ges om olika forskningstraditioner och perspektiv på ledarskap. Under delkursen behandlas även hur företag kan organisera arbete och ansvar.

Marknadsföring, 7,5 högskolepoäng

Delkursen handlar om hur företag agerar på varu-och tjänstemarknader för att skapa värde tillsammans med kunder och leverantörer. Den behandlar även hur företag organiserar sina aktiviteter för att skaffa kunskap om och etablera eller upprätthålla lönsamma relationer med externa aktörer. Företagets marknadsföringsaktiviteter är nära sammankopplade till företagets strategi, därför ges en introduktion till grundläggande begrepp och modeller inom strategiområdet. Under delkursen kommer en vecka att samläsas med utbytesstudenter, där nätverk mellan industriella aktörer står i fokus.

Externredovisning och räkenskapsanalys, 6 högskolepoäng

Externredovisning handlar om värdering av företagets ekonomiska ställning och resultat. Externredovisningens grunder behandlas i delkursen med utgångspunkt från dess begrepp, logik och principer. Dessutom innefattar delkursen genomgående praktiska och tillämpande övningar gällande löpande bokföring samt upprättande av bokslut. Under delkursen introduceras även räkenskapsanalys.

Ekonomistyrning, 9 högskolepoäng

Många företag använder sig av kalkyl- och redovisningssystem som verktyg för att styra verksamheten. På den här delkursen behandlas hur företag utifrån affärsstrategier och överordnade mål kan utveckla ekonomistyrmodeller för exempelvis ansvarsstyrning, budgetering, internredovisning, produktkalkylering och investeringsbedömning.

Examinationer och betyg

Företaget i samhället - en introduktion

Företaget i samhället - en introduktion, Inlämningsuppgift 1, 1 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Företaget i samhället - en introduktion, Inlämningsuppgift 2, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Organisation och ledarskap

Organisation, Skriftlig tentamen, 3 högskolepoäng (Provkod: B003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Organisation, Inlämningsuppgift, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Marknadsföring

Marknadsföring, Skriftlig tentamen, 3 högskolepoäng (Provkod: C001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Marknadsföring, Inlämningsuppgift 1, 3 högskolepoäng (Provkod: C004)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Marknadsföring, Inlämningsuppgift 2, 1,5 högskolepoäng (Provkod: C005)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Externredovisning och räkenskapsanalys

Externredovisning och räkenskapsanalys, Skriftlig tentamen, 4 högskolepoäng (Provkod: D001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Externredovisning och räkenskapsanalys, Inlämningsuppgift, 2 högskolepoäng (Provkod: D003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Ekonomistyrning

Ekonomistyrning, Inlämningsuppgift, 4 högskolepoäng (Provkod: E003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ekonomistyrning, Skriftlig tentamen, 5 högskolepoäng (Provkod: E002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För slutbetyget G krävs betyget G på samtliga skriftliga tentamina och minst G på samtliga skriftliga inlämningsuppgifter. För slutbetyget VG krävs betyget VG på minst 4 examinationsmoment, samt G på de övriga examinationsmomenten.

Examinationsformer

Företaget i samhället - en introduktion

Skriftlig inlämningsuppgift 1, 1 högskolepoäng (Provkod: A001)

Skriftlig inlämningsuppgift 2, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)

Organisation och ledarskap

Skriftlig tentamen, 3 högskolepoäng (Provkod: B003)

Skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B004)

Marknadsföring

Skriftlig tentamen, 3 högskolepoäng (Provkod: C001)

Skriftlig inlämningsuppgift 1, 3 högskolepoäng (Provkod: C004)

Skriftlig inlämningsuppgift 2, 1,5 högskolepoäng (Provkod: C005)

Externredovisning och räkenskapsanalys

Skriftlig tentamen, 4 högskolepoäng (Provkod: D001)

Skriftlig inlämningsuppgift, 2 högskolepoäng (Provkod: D003)

Ekonomistyrning

Skriftlig inlämningsuppgift, 4 högskolepoäng (Provkod: E003)

Skriftlig tentamen, 5 högskolepoäng (Provkod: E002)

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Delar av undervisningen kan komma att genomföras på engelska.

Marknadsföring, Skriftlig inlämningsuppgift 2, 1,5 hp, kommer att examineras på engelska.

Omexamination av vårterminens sista delkurs infaller i augusti och ersätter då uppsamlingsexaminationen.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

 

Tillägg och kommentarer

För samtliga titlar gäller senaste upplagan.

Ytterligare litteratur kan tillkomma. Max 200 sidor.

Företaget i samhället - en introduktion, 3 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Ingvarsson, Anders & Meyer Von Bremen, Ann-Helen Senaste upplagan
Makten över matkassen
Stockholm: Bokförlaget Arena, 183 sidor

Larsson, Mats (red.) Senaste upplagan
Det svenska näringslivets historia 1864-2014
Stockholm: Dialogos, 760 sidor

Organisation och ledarskap, 4,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Lindkvist Lars, Jörgen F Bakka & Egil Fivelsdal Senaste upplagan
Organisationsteori
Stockholm: Liber, 341 sidor

Svenningsson, Stefan & Mats Alvesson Senaste upplagan
Ledarskap
Malmö: Liber, 120 sidor

Marknadsföring, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Networking in business to business relationships
Tillhandahålles av institutionen, (Senaste upplagan), Max 100 sidor [Kompendium]

Strategi
Tillhandahålles av institutionen, (Senaste upplagan), Max 100 sidor [Kompendium]

Axelsson, Björn & Henrik Agndal (Senaste upplagan)
Professionell marknadsföring
Lund : Studentlitteratur, 603 sidor

Externredovisning och räkenskapsanalys, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Haraldsson, Mattias, Jan Marton, Niklas Sandell, & Anna-Karin Stockenstrand (senaste upplaga)
Kort om bokföring och bokslut
Lund: Studentlitteratur, 184 sidor

Marton Jan, Niklas Sandell & Anna-Karin Stockenstrand
Redovisning - Från bokföring till analys (enbart övningsboken)
Lund: Studentlitteratur, 428 sidor

Ekonomistyrning, 9 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Greve, Jan (Senaste upplaga)
Ekonomistyrning: Principer och Praxis
Lund : Studentlitteratur, 500 sidor, 450 sidor läses

Greve, Jan & Peter Öhman (Senaste upplaga)
Ekonomistyrning: Principer och praxis Övningsbok
Lund : Studentlitteratur, 489 sidor, 250 sidor läses