Kursplan

Företagsekonomi, Marknadsföring av sport och event, 7,5 högskolepoäng

Business Administration, Marketing of Sports and Events, 7,5 Credits

Kurskod: FE113G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2024-03-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-11-01 Litteraturlista fastställd: 2024-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 3

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs ska studenten, gällande sportmarknadsföring och marknadsföring av andra event (exempelvis konserter), kunna redogöra för samt diskutera:

  • den vinstdrivande respektive ideella sektorns historiska betydelse för och organiseringen av sport, sportevent och andra event, liksom aktuell utveckling
  • de nödvändiga teoretiska och analytiska koncept som är relevanta för fältet
  • skillnaden mellan användandet av sport, lag och event för marknadsföring och användandet av marknadsföring av sport, lag och event
  • kraven från olika intressenter inom elit- och motionsidrott liksom i andra typer av event (exempelvis musikfestivaler), samt hur kraven kan värderas
  • hur marknadsföringskontrollerade kanaler, PR/media och sociala nätverk är verktyg för varumärkesbyggande verksamhet som marknadsför sport, lag, kändisar och event
  • vikten av sponsring samt att identifiera mål som kan nås med hjälp av sponsringen.


Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • segmentera och planera för marknadsföringsaktiviteter som riktar sig mot olika intressenter och deras krav
  • tillämpa varumärkeskonceptet i sport och event och förstå betydelsen av varumärkesvärde, samt planera, organisera, genomföra och systematiskt utvärdera en varumärkeskampanj för sport eller event
  • utveckla ett sponsorprogram för en sportprodukt eller ett event (exempelvis en musikfestival).


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • visa förmåga att, med stöd i litteraturen, identifiera marknadsföringsproblem om sport så väl som event samt identifiera behovet av ytterligare kunskap
  • visa färdighet att kritiskt utvärdera, och systematiskt lära av, marknadsföringsaktiviteter inom sport- och eventnäringarna
  • kritiskt utvärdera både sponsorers och sponsrades perspektiv inom marknadsföring av produkter genom sport och event så väl som att visa på medvetenhet om de etiska aspekterna av sponsring.

Innehåll

Kursen kommer att behandla följande:

  • Miljön för sport och event i korsningen mellan vinstdrivande och ideella syften och hur de kontextspecifika aspekterna och trenderna inom marknadsföring och företagsfunktioner inom sport kan analyseras. Det involverar att analysera spektrumet av sport- och eventprodukter och de kritiska rollerna som innehas av flera intressenter (exempelvis idrottsmän, arrangörer, media fans och sponsorer)
  • Hur man arbetar med segmentering, målgrupp och kommunikation i relation till olika intressenter
  • Skapandet av ett varumärke (för exempelvis en individ, ett lag eller ett event) involverar strategier för att planera och berätta en varumärkeshistoria via relevanta marknadskanaler (marknadsföringskontrollerade kanaler, PR/media och sociala nätverk)
  • Sponsorkopplad marknadsföring ämnad att skapa win-win-fördelar för sponsorer och sponsrade.

Examinationer och betyg

Workshops, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Projektarbete, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Skriftlig tentamen, 4 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Kommentar till betyg

För att få slutbetyget E, D eller C på kursen måste studenten få betyget E, D eller C på den skriftliga tentamen och godkänd på övriga examinationsmoment.

För att få slutbetyget B eller A på kursen måste studenten få betyget B eller A på den skriftliga tentamen och godkänd på övriga examinationsmoment.

Examinationsformer

Workshops, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A001)

Projektarbete, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)

Skriftlig tentamen, 4 högskolepoäng (Provkod: A003)

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den skriftliga tentamen får skrivas på svenska eller engelska. Alla övriga examinationsmoment skrivs och presenteras på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Fetchko, Michael J, Donald P. Roy, and Kenneth E. Clow (Latest edition)
Sports Marketing
Pearson, 501 sidor

Tillägg och kommentarer

Ytterligare litteratur: Case och bokkapitel om event som inte är sportrelaterade samt nyhetsartiklar, forskningsartiklar och tidskrifter (upp till 400 sidor)