Kursplan
Företagsekonomi, Företagande idag, 15 högskolepoäng
Business Administration, Contemporary Business, 15 Credits
Kurskod: | FE158G | Högskolepoäng: | 15 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Fördjupning: | G1N |
Senast ändrad: | 2019-09-12 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2019-06-19 | Litteraturlista fastställd: | 2019-09-12 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2020 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Delkurs 1 - Ledarskap, styrning och organisation 7,5 hp
Kursens övergripande mål är att studenten ska erhålla grundläggande teoretiska begrepp om organisationer, organisering, ledarskap, kultur och struktur. Vidare ska studenten utveckla förmåga att tillämpa kunskapen på organisatoriska situationer.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva, förklara och använda grundläggande begrepp inom organisationsämnet, struktur, kultur och ledarskap
- beskriva och förklara varför organisationer existerar, kulturers påverkan och strukturers betydelse för organisationen
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- identifiera kulturens artefakter och kulturens inverkan på organisationen
- identifiera strukturens inverkan på organisationen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- diskutera och reflektera kring relation mellan kultur, struktur och ledarskap med hjälp av några i litteraturen förekommande teorier
Delkurs 2 - Introduktion till marknadsföring 7,5 hp
Kursens övergripande mål är att ge grundläggande teoretisk kunskap om hospitality marketing management.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara och använda grundläggande begrepp inom hospitality marketing management.
- förklara skillnaden mellan transaktion och service marketing
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- tillämpa modeller, metoder och verktyg inom hospitality-marketingområdet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- diskutera för- och nackdelar med marknadsföring ur olika aktörers perspektiv
Kursens huvudsakliga innehåll
Ledarskap, styrning och organisation, 7,5 högskolepoäng
Delkursen introducerar centrala begrepp och modeller inom organisationsteori varefter studenterna får applicera dessa modeller för att tolka reella eller fiktiva fall. Studenternas tolkningar diskuteras i seminarier. Avslutningsvis introduceras vetenskaplig analys som verktyg för organisationsanalys och studenterna får genomföra en vetenskaplig analys på fallen.
Introduktion till marknadsföring, 7,5 högskolepoäng
Delkursen handlar om hur företag agerar på tjänstemarknader för att skapa värde tillsammans med kunder och leverantörer. Den behandlar även hur företag organiserar sina aktiviteter för att skaffa kunskap om och etablera eller upprätthålla lönsamma relationer med externa aktörer. Företagets marknadsföringsaktiviteter är nära sammankopplade till företagets strategi, därför ges inledningsvis en introduktion till grundläggande begrepp och modeller inom strategiområdet. Särskilt fokus läggs på moderna kommunikationsstrategier och metoder för att nå målgruppen.
Studieformer
Kursen grundar sig på tanken om studentcentrerat lärande där studenternas förväntas söka kunskap på egen hand. Lärarens roll är att skapa en arena där lärande kan ske. Till sin hjälp har studenterna bland annat verktyg som litteratur, seminarier, olika elektroniska resurser och handledning att använda för att angripa kursens uppgifter. Introducerande föreläsningar kommer ges inom några områden.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Ledarskap, styrning och organisation
Seminarium 1, Inklusive flervalstest, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Litteraturseminarium, som förberedelse ska studenterna genomföra ett flervalstest utifrån aktuell litteratur. Studenten examineras individuellt.
Inlämningsuppgift 1, 1 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig inlämningsuppgift. Studenten examineras individuellt.
Seminarium 2, Inklusive flervalstest, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Litteraturseminarium, som förberedelse ska studenterna genomföra ett flervalstest utifrån aktuell litteratur. Studenten examineras individuellt.
Inlämningsuppgift 2, 1 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftlig inlämningsuppgift. Studenten examineras individuellt.
Seminarium 3, Inklusive flervalstest, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Litteraturseminarium, som förberedelse ska studenterna genomföra ett flervalstest utifrån aktuell litteratur. Studenten examineras individuellt.
Inlämningsuppgift 3, 4 högskolepoäng (Provkod: A006)
Skriftlig inlämningsuppgift. Studenten examineras individuellt.
Introduktion till marknadsföring
Inlämningsuppgift 4, 4 högskolepoäng (Provkod: B001)
Tentamen, 3,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Individuell skriftlig salstentamen.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Seminarium 1, Inklusive flervalstest
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Inlämningsuppgift 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Seminarium 2, Inklusive flervalstest
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Inlämningsuppgift 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Seminarium 3, Inklusive flervalstest
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Inlämningsuppgift 3
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Inlämningsuppgift 4
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Tentamen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För slutbetyget G krävs betyget minst G på samtliga examinationsmoment. För slutbetyget VG krävs betyget VG på den skriftliga tentamina och betyget VG på en inlämningsuppgift, samt G på de övriga examinationsmomenten.
Särskild behörighet och andra villkor
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ledarskap, styrning och organisation, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Hatch, Mary Jo, (2011) Organizations: A Very Short Introduction, Oxford university press, Oxford.
Tillägg och kommentarer
Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor, samt eventuell egen litteratur för att fullfölja skrivuppgifterna.
Introduktion till marknadsföring, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Grönroos, Christian (2015) Services management och marknadsföring: kundorienterat ledarskap i servicekonkurrensen. Liber
Philip Kotler and Gary Armstrong (2018) Principles of Marketing, Global edition. Pearson, Harlow, UK.
Per Kristensson (2009) Den tjänstedominanta logiken - Innebörd och implikationer för policy. VINNOVA Rapport VR 2009:07. https://www.vinnova.se/contentassets/dababfaeee194000b0ea9597d655508c/vr-09-07.pdf
Tillägg och kommentarer
Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor