Kursplan
Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng
Business Administration, Intermediate Course, 30 Credits
Kurskod: | FE200G | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Företagsekonomi | Fördjupning: | G1F |
Senast ändrad: | 2023-09-13 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2015-11-20 | Litteraturlista fastställd: | 2023-09-13 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2024 | Revision: | 5 |
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- beskriva och förklara innebörden av centrala begrepp, modeller, teorier och perspektiv inom kursens olika delmoment
- beskriva och förklara innebörden av vad teori kan vara och användas till inom företagsekonomisk forskning
- beskriva och förklara innebörden av vetenskaplig metod inom företagsekonomisk forskning och utredningsarbeten.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- tillämpa företagsekonomiska teorier och modeller för att identifiera och analysera olika typer av företagsekonomiska problem
- genomföra projekt och utredningar utifrån metodologiska och teoretiska överväganden
- tillämpa olika vetenskapsmetoder för insamling av data, samt analysera och bearbeta resultat
- kommunicera resultaten av utredningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- källkritiskt värdera information
- kritiskt granska olika typer av utredningar
- utveckla förmåga att värdera företagande och organisering utifrån ett etiskt förhållningssätt.
(Inom området teori och modellering)
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- övergripande redogöra för vad teori kan vara och vad teori kan användas till
- övergripande redogöra för huvuddragen i olika teoribildningar som förekommer i företagsekonomisk forskning
- redogöra för centrala begrepp och samband i tre teorier
- utifrån en teoretisk referensram utveckla en undersökningsmodell som syftar till att besvara en forskningsfråga
- kritiskt jämföra och värdera alternativa teoretiska ansatser vid besvarandet av en konkret forskningsfråga
- övergripande redogöra för vad vetenskaplig kunskap är, hur den genereras och olika synsätt på detta.
(Inom området organisation)
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- beskriva och förklara framväxten och innebörden av centrala begrepp som behandlar olika organisatoriska fenomen
- tillämpa teoretiska perspektiv och modeller på specifika organisatoriska problem
- tillämpa datainsamlings- och analysmetoder vid utredningsarbeten
- identifiera företagsekonomiska problem utifrån ansvarstagande och hållbar utveckling.
(Inom området finansiell planering)
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva och förklara hur beslut som tas inom företaget påverkar kapitalets storlek och sammansättning
- förklara vilka samband som existerar mellan kapitalanvändning, kapitalanskaffning och avkastning på kapital
- förklara vilka samband som existerar mellan ett företags verksamhet och kassaflöden
- analysera kapitalbindning i olika former
- beräkna företags kapitalkostnad
- kritiskt bedöma värdet av alternativa modeller för finansiell planering och analys
- utnyttja kalkylprogram vid utveckling av modeller för finansiell planering.
(Inom området marknadsföring)
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- övergripande redogöra för och praktiskt tillämpa idéframtagning, affärsmodell och positionering av produkt/tjänst på konsumentmarknader
- närmare redogöra för centrala begrepp, modeller och samband inom idéframtagning, affärsmodell och positionering av produkt/tjänst på konsumentmarknader
- planera och genomföra en produkt- eller tjänsteutvecklingsprocess, från idégenerering
- till dess att produkten eller tjänsten har kommersialiserats på en marknad
- identifiera och tillämpa datainsamlings- och analysmetoder vid projektarbeten
- kritiskt jämföra och värdera olika ansatser till idéframtagning, affärsmodell och positionering av produkt på konsumentmarknader
- kritiskt värdera etiska aspekter kopplat till varje led i produkt- eller tjänsteutvecklingsprocessen.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser.
Teori och modellering, 7,5 högskolepoäng
Delkursen består av tre moment. I det första momentet ges en introduktion i vad vetenskaplig kunskap är, hur den genereras samt olika synsätt på detta. Här är teoribegreppet centralt. Momentet inleds med ett praktikfall där studenterna problematiserar och genererar alternativa förklaringsmodeller utifrån ett praktikfall. I det andra momentet introduceras några olika företagsekonomiska teorier. Därefter får studenterna arbeta med att analysera hur dessa tillämpats för att generera kunskap utifrån olika problem och med olika metoder i forskningsstudier presenterade i vetenskapliga artiklar. Det tredje momentet behandlar hur förklaringar till problem kan ges, sk modellering, och speciellt med utgångspunkt i teori. Studenterna får själva träna på modellering genom att ta fram en undersökningsmodell utifrån en egen framtagen forskningsfråga och teoretisk referensram.
Organisation, 9 högskolepoäng
Delkursen behandlar centrala organisationsteoretiska teorier, begrepp och modeller och även hur organisationskunskap utvecklats över tid. Under delkursen breddar och fördjupar studenterna sin kunskap om organisation och organisering. Genom uppgifter relaterade till konkreta organisatoriska situationer och problem kan studenterna förstå hur organisationskunskap kan omsättas i praktisk handling. Under delkursen deltar studenterna i en konferens om hållbar utveckling. Delkursen är i stora drag organiserad utifrån två olika uppgifter som löper parallellt. Uppgift 1, inlämningsuppgift, behandlar innebörden av olika teoretiska perspektiv och modeller inom organisationsområdet och utifrån ett historiskt perspektiv. I uppgift 2, PM, tillämpar studenterna organisationsteoretiska begrepp och modeller och genomför en utredning utifrån ett forskningsmetodologiskt arbetssätt. De olika uppgifterna är länkade till varandra på så sätt att de individuella studierna i uppgift 1 stärker förutsättningarna för att genomföra den mer komplexa andra uppgiften.
Finansiell planering, 6 högskolepoäng
Delkursen består av fem moment. Den inleds med ett moment där olika former av företagsfinansiering beskrivs (emission, upplåning, intern finansiering) och grunderna i kapitalkostnadsteori förklaras. I ett andra moment jämförs olika slag av kalkylmodeller för lönsamhetsbedömning av investeringar och därefter följer ett moment där det redogörs för samband mellan företagets verksamhet och kapitalbindning i omsättningstillgångar (i huvudsak kundfordringar och varulager). Olika modeller för analys av rörelsekapital tas upp till behandling. Ett fjärde moment handlar om kassaflöden. Här behandlas dels en teknik för att i efterhand analysera ett företags kassaflöden och här demonstreras också hur beslutsfattare med hjälp av modeller kan prognostisera kassaflöden och upprätta likviditetsprognoser eller likviditetsbudgetar. I det avslutande momentet integreras de olika momenten då modeller för flerårig planering av företags kapitalbindning och kapitalanskaffning introduceras och utvecklas.
Marknadsföring, 7,5 högskolepoäng
Delkursen består av tre moment. Det första momentet inleds med en idégenreringsprocess där studenterna utifrån givna förutsättningar får möjligheten att genomföra en idéframtagning och presentera denna. Därefter följer en process med resursanalys (inklusive presentation), som syftar till att balansera både interna och externa resurser, samarbeten och relationer kopplat till den utvecklade idén. Utifrån dessa båda delar övergår sedan projektet i en kommersialiserings-fas, där fokus ligger på att dels göra både marknads- och strategianalyser i syfte att lansera den nyutvecklade produkten/tjänsten. Momentet avslutas med ett obligatoriskt seminarium.
Examinationer och betyg
Teori och modellering
Teori och modellering, inlämningsuppgift 1, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Teori och modellering, inlämningsuppgift 2, 4 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Teori och modellering, PM, 3 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Organisation
Organisation, inlämningsuppgift, 3 högskolepoäng (Provkod: B004)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Organisation, konferens, 1 högskolepoäng (Provkod: B005)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Organisation, PM, 5 högskolepoäng (Provkod: B006)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Finansiell planering
Finansiell planering, skrivning, 6 högskolepoäng (Provkod: C001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Marknadsföring
Marknadsföring, muntlig säljande presentation (pitch), 2 högskolepoäng (Provkod: D001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Marknadsföring, projektrapport, 5,5 högskolepoäng (Provkod: D002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kommentar till betyg
För slutbetyget Godkänd krävs minst betyget Godkänd på alla examinationsmoment. För slutbetyget Väl Godkänd krävs minst 16 hp med betyget Väl Godkänd på examinationsmoment samt minst betyget Godkänd på övriga examinationsmoment.
Examinationsformer
Teori och modellering
Skriftlig inlämningsuppgift 1, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift 2, 4 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig inlämningsuppgift 3, högskolepoäng (Provkod: A003)
Organisation
Skriflig inlämningsuppgift, 3 högskolepoäng (Provkod: B004)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination.
Organisation, konferens, 1 högskolepoäng (Provkod: B005)
Aktivt deltagande i konferens.
Skriftlig och muntlig examination, 5 högskolepoäng (Provkod: B006)
Finansiell planering
Skriftlig tentamen, 6 högskolepoäng (Provkod: C001)
Marknadsföring
Muntlig examination, 2 högskolepoäng (Provkod: D001)
Skriftlig inlämningsuppgift, 5,5 högskolepoäng (Provkod: D002)
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
15 hp från Företagsekonomi, grundkurs, 30 hp eller 15 hp från Företagsekonomi, Företagets affärer och styrning, grundkurs, 30 hp.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Övriga föreskrifter
Kompletteringar sker enligt lärarens anvisningar.
Omexamination efter vårterminens sista ordinarie tentamenstillfälle kan infalla i augusti och ersätter då uppsamlingstentamen.
Delar av kursen eller vissa moment kan komma att ges på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Litteratur och övriga lärresurser
Teori och modellering, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Bryman, Alan och Bell, Emma (2017
Företagsekonomiska Forskningsmetoder
Liber: 716 sidor
Eriksson-Zetterquist, Ulla & Thomas Kalling & Alexander Styhre (2015)
Organisation och organisering
Stockholm : Liber, 456 sidor, Tre kapitel läses, ca 70 sidor
Johnson, Phil & Joanne Duberley (2000)
Understanding management research: an introduction to epistemology
London : Sage, 216 sidor, Kapitel 2-4 läses, ca 80 sidor (Finns som e-bok på universitetsbibioteket, Örebro universitet)
Ytterligare litteratur kan tillkomma, max 250 sidor.
För samtliga titlar gäller senaste upplagan.
Organisation, 9 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Bryman, Alan och Bell, Emma (2017
Företagsekonomiska Forskningsmetoder
Liber: 716 sidor
Eriksson-Zetterquist, Ulla & Thomas Kalling & Alexander Styhre (2015)
Organisation och organisering
Stockholm : Liber, 456 sidor
Litteratur tillkommer i form av artiklar, max 200 sidor.
För samtliga titlar gäller senaste upplagan.
Referenslitteratur
Lindkvist, Lars, Bakka, Jörgen F & Fivelsdal, Egil 2014, upplaga 6
Organisationsteori
Stockholm: Liber, 344 sidor
Finansiell planering, 6 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Greve, Jan (senaste upplaga)
Modeller för finansiell planering och analys
Lund : Studentlitteratur, 334 sidor
Greve, Jan (Senaste upplaga)
Modeller för finansiell planering och analys - övningsuppgifter och modeller för Excel
Lund : Studentlitteratur, 200 sidor
Ytterligare litteratur kan tillkomma, max 100 sidor.
För samtliga titlar gäller senaste upplagan.
Marknadsföring, 7,5 högskolepoäng
Axelsson, Björn & Henrik Agndal (2005)
Professionell marknadsföring
Lund : Studentlitteratur, 612 sidor
Bryman, Alan och Bell, Emma (2017
Företagsekonomiska Forskningsmetoder
Liber: 716 sidor
Osterwalder, Alexander & Yves Pigneur (2010)
Business Model Generation. A handbook for visionaries, game changers, and challengers
Hobroken, NJ, USA : Wiley, 280 sidor
Ytterligare litteratur kan tillkomma, max 200 sidor.
För samtliga titlar gäller senaste upplagan.