Kursplan

Företagsekonomi, Global marknadsföring, 7,5 högskolepoäng

Business Administration, Global Marketing, 7,5 Credits

Kurskod: FE211G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2020-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-11-01 Litteraturlista fastställd: 2020-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

  • beskriva och förklara innebörden av centrala begrepp och modeller för marknadsföring i en global kontext
  • beskriva och förklara vad som är speciellt för globala marknadsföringsoperationer relativt marknadsföring i ett enskilt land
  • beskriva och förklara innebörden av internationaliseringsteoretiska modeller
  • beskriva och förklara med relevanta begrepp och modeller hur stora och små företag organiserar, planerar och genomför marknadsföringsinsatser tillsammans med internationella partners.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

  • analysera globala marknadsföringsplaners syfte och konsekvenser för de inblandande intressenterna i olika länder
  • argumentera för olika handlingsalternativ i relation till aspekter av global marknadsföring som presenteras på kursen
  • tillämpa begrepp och modeller som är relevanta för global marknadsföring
  • presentera och värdera problem centrala i forskning om global marknadsföring
  • analysera föreslå relevanta marknadsföringsåtgärder till företag och organisationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

  • visa förmåga att identifiera globala marknadsföringsproblem med stöd från litteraturen, och behovet av ytterligare kunskap
  • visa färdighet att kritiskt utvärdera och systematiskt lära av marknadsföringinsatser i ett globalt sammanhang
  • kritiskt granska olika aktörers perspektiv på marknadsföring av produkter och tjänster över nationsgränserna
  • visa medvetenhet om etiska aspekter i multinationell marknadsföringsverksamhet
  • visa förmåga att arbeta i projektgrupper i en multikulturell kontext.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen omfattar följande aspekter av global marknadsföring

  • Den globala marknadsföringens arena
  • Internationaliseringsteorier
  • Strategier för att komma in på en ny marknad
  • Pris-, produkt-, distributions- och reklamstrategier för en global marknad
  • Trender och nya möjligheter i global marknadsföring.

Kursen ger olika perspektiv på hur man kan studera och utvärdera global marknadsföring, och syftar till att öka studentens medvetenhet om de viktigaste marknadsföringsfrågorna som företag med global närvaro ställs inför.

Studieformer

Kursen utgår från ett aktivt lärande, och är utformad för att ge stora möjligheter för samverkan mellan internationella studenter med olika bakgrunder. För att bli à jour med aktuella globala marknadsföringsfrågor förväntas eleverna läsa läroboken och artiklar om aktuella ämnen och praktikfall.

Undervisningen bedrivs med föreläsningar och seminarier

  • Föreläsningar där läraren introducerar och organiserar begrepp, modeller och teorier som är mest centrala i kurslitteraturen
  • Seminarier där praktikfall och aktuell forskning diskuteras och analyseras
  • Seminarier där gruppbaserade studentprojekt presenteras och diskuteras.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Inlämningsuppgift I, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell inlämningsuppgift som presenteras vid ett obligatoriskt seminarium.

Inlämningsuppgift i grupp, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Gruppuppgift som presenteras och granskas vid ett obligatoriskt seminarium.

Inlämningsuppgift 2, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell inlämningsuppgift som presenteras vid ett obligatoriskt seminarium.

Skriftlig tentamen, 5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Individuell tentamen som täcker kursens innehåll och litteraturen.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Inlämningsuppgift I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Inlämningsuppgift i grupp
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Inlämningsuppgift 2
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Skriftlig tentamen
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att få slutbetyget E, D eller C på kursen måste studenten få betyget E, D eller C på tentamen, och godkänt på inlämningsuppgift 1, inlämningsuppgift 2, inlämningsuppgift i grupp samt deltagande i alla obligatoriska seminarier.

För att få slutbetyget B eller A på kursen måste studenten få betyget B eller A på tentamen, och godkänt på inlämningsuppgift 1, inlämningsuppgift 2, inlämningsuppgift i grupp samt deltagande i alla obligatoriska seminarier.

Detaljerad information om kraven för olika betyg ges vid kursstart.

Särskild behörighet och andra villkor

15 högskolepoäng i företagsekonomi.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Den skriftliga salstentamen kan skrivas på engelska eller svenska. Alla andra kursuppgifter, muntligt och skriftligt, inklusive inlämningsuppgifter och grupparbeten, skall författas och presenteras på engelska.

En obligatorisk individuell examination kommer ersätta gruppuppgiften för student som redan är godkänd på följande examinationsmoment:
- Inlämningsuppgift i grupp - Företagsekonomi, Kultur och ledarskap i internationellt företagande, 7,5 högskolepoäng, Örebro universitet
- Marknadsföring, Inlämningsuppgift 2 - Företagsekonomi, Företagets affärer och styrning, grundkurs, 30 högskolepoäng, Örebro universitet.

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Networking in business to business relationships
A compilation of texts provided by the department, about 100 pages [Kompendium]

Hollensen, Svend (senaste upplagan)
Essentials of Global Marketing
Harlow, Essex, England: Pearson Education, ISBN/ISSN: 978-0-273-75654-5, 560 sidor

Tillägg och kommentarer

Additional literature: Annual reports, research papers and periodicals, not more than 300 pages.