Kursplan

Företagsekonomi, Varumärkesstrategi, 7,5 högskolepoäng

Business Administration, Strategic Brand Management, 7,5 Credits

Kurskod: FE213G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2023-09-13    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-11-01 Litteraturlista fastställd: 2023-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 2

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

  • beskriva och förklara innebörden av centrala begrepp och modeller inom marknadskommunikation och varumärkesstrategier
  • beskriva och förklara vad som är speciellt för marknadskommunikation och varumärkesstrategi
  • beskriva och förklara innebörden av varumärkesutvidgningar
  • beskriva och förklara med relevanta begrepp och modeller hur stora och små företag organiserar, planerar och genomför marknadsföringsinsatser och marknadskommunikation.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

  • analysera marknadsföringsplaners syfte och konsekvenser för de inblandande intressenterna i olika länder
  • argumentera för olika handlingsalternativ i relation till aspekter inom marknadskommunikation och varumärkesstrategier, som presenteras på kursen
  • tillämpa begrepp och modeller som är relevanta för marknadskommunikation och varumärkesstrategi
  • presentera och värdera problem centrala i forskning om marknadskommunikation och varumärkesstrategi
  • analysera och föreslå relevanta marknadsföringsåtgärder och varumärkesstrategier till företag och organisationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

  • visa förmåga att identifiera marknadsföringsproblem med stöd från litteraturen, och behovet av ytterligare kunskap inom ämnesområdet
  • visa färdighet att kritiskt utvärdera och systematiskt lära av marknadsföringsinsatser i ett varumärkesstrategiskt sammanhang
  • kritiskt granska olika aktörers perspektiv på marknadsföring och marknadskommunikation av produkter och tjänster över nationsgränserna
  • visa medvetenhet om etiska aspekter i en marknadsföringsverksamhet och i marknadskommunikation
  • visa förmåga att arbeta i projektgrupper inom marknadsföring, marknadskommunikation och i en varumärkesstrategisk kontext.

Innehåll

Kursen omfattar följande aspekter av varumärkesstrategi:

  • Marknadskommunikation och en varumärkesstrategisk arena
  • Teorier inom marknadskommunikation och varumärkesstrategi
  • Strategier för varumärken och att kommunicera till en marknad
  • Trender och nya möjligheter inom marknadskommunikation och varumärkesstrategi.

Kursen ger olika perspektiv på hur man kan studera och utvärdera marknadsföring, marknadskommunikation och syftar till att öka studentens medvetenhet om de viktigaste marknadsföringsfrågorna som företag ställs inför inom marknadskommunikation och varumärkesstrategi.

Examinationer och betyg

Inlämningsuppgift i grupp, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Skriftlig tentamen, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Kommentar till betyg

För att få slutbetyget E, D eller C på kursen måste studenten få betyget E, D eller C på tentamen och godkänd på inlämningsuppgiften i grupp.

För att få slutbetyget B eller A på kursen måste studenten få betyget B eller A på tentamen och godkänd på inlämningsuppgiften i grupp.

Examinationsformer

Inlämningsuppgift i grupp, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)

Skriftlig tentamen, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A002)

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

15 högskolepoäng i företagsekonomi.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den skriftliga tentamen kan skrivas på engelska eller svenska. Övriga examinationsmoment skall författas och presenteras på engelska.

Omexamination:
Omexamination av vårterminens ordinarie examinationstillfälle infaller i augusti och ersätter då uppsamlingsexaminationen.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

A compilation of texts provided by the department,
about 100 pages articles [Kompendium]

Rosenbaum-Elliott, Richard, Larry Percy & Simon Pervan (2018)
Strategic Brand Management
Oxford University Press, Fourth edition/Latest edition

Tillägg och kommentarer

Additional literature: Annual reports, research papers and periodicals, articles not more than 300 pages.