Kursplan

Företagsekonomi, Industriell marknadsföring, kandidatkurs, 7,5 högskolepoäng

Business Administration, Industrial Marketing, Advanced Course, 7,5 Credits

Kurskod: FE303G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: G1F
Senast ändrad: 2023-09-13    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2015-11-20 Litteraturlista fastställd: 2023-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 3

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten

  • kunna redogöra för centrala begrepp och moderna teorier inom området industriell marknadsföring och hur de bidrar till förståelse av praktiken och praktisk problemlösning
  • kritiskt utvärdera och jämföra olika perspektiv och teorier i industriell marknadsföring
  • kunna genomföra ett vetenskapligt utredningsarbete i praktiken.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupad förmåga att

  • genomföra ett vetenskapligt utredningsarbete och visa medvetenhet om gjorda val i det egna projektet
  • omsätta relevanta principer och modeller till praktisk problemlösning
  • kritiskt granska och ge återkoppling på andras arbete
  • muntligt redogöra för och diskutera resultat, slutsatser och förslag till en internationell publik.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupat sin förmåga att

  • kritiskt reflektera över olika teoretiska referensramars begränsningar och möjligheter att tillämpa dem i praktiken
  • kritiskt reflektera över möjligheter och begränsningar att genom utredningsarbete förse beslutsfattare i interorganisatoriska konstellationer (t.ex. köpare och säljare) med relevant information.

Innehåll

Kursen syftar till att ge en fördjupad insikt om marknadsföring mellan företag, och en perspektivmässig breddning med fokus på teorier som är aktuella inom den industriella marknadsföringslitteraturen. Kursen syftar till att ge fördjupad insikt i nya marknadsföringsperspektiv som berör primärt följande perspektiv: marknadskanaler och relationer mellan företag, industriella nätverk, och tjänstefiering av industriella produkter. Gemensamt för dessa perspektiv är att de berör hela företagets agerande, affärsutveckling, positionering på marknaden och externa relationer på hög strategisk beslutsnivå i organisationen, och är därmed av stort intresse inte bara för framtida marknadsförare utan för alla som tänkt sig en framtid i ledande positioner.

Likväl som kursen syftar till bredare och djupare insikt i teori ställer kursen höga krav på att studenterna ska träna sig i att angripa ämnet på ett professionellt vetenskapligt vis, bedöma och ge konstruktiv återkoppling på andras arbeten, samt träna på att muntligt och skriftligt presentera resultat och förslag till förbättringar till en internationell publik.

Kursen har två delar. Den ena delen av kursen handlar om att sätta sig in i olika perspektiv inom industriell marknadsföring, och den andra delen utgör ett projektarbete, där studenterna applicerar teorier och modeller på ett aktuellt interorganisatoriskt marknadsföringsproblem och föreslår en lösning på detsamma.

Examinationer och betyg

Marknadskanaler, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Tjänstefiering, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Industriella nätverk, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Projektarbete i industriell marknadsföring, 6 högskolepoäng (Provkod: A004)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd på kursen krävs godkänt projektarbete och godkända litteraturuppgifter. Betyget Väl Godkänd på kursen baserar sig på ett Väl Godkänt betyg på projektarbetet samt godkända litteraturuppgifter.

Examinationsformer

Marknadskanaler, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift

Tjänstefiering, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig inlämningsuppgift

Industriella nätverk, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig inlämningsuppgift

Projektarbete i industriell marknadsföring, 6 högskolepoäng (Provkod: A004)

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng från Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisning och examination kan komma att hållas på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Vetenskapliga artiklar om max 400 sidor. Artiklarna tillhandahålls av institutionen och meddelas i samband med kursstart.

Tillägg och kommentarer

Tillkommer: Vetenskaplig metodlitteratur samt referens-/fördjupningsartiklar, m.m., om max 400 sidor.