Kursplan

Företagsekonomi, Ledning och styrning av tjänsteprocesser, kandidatkurs, 15 högskolepoäng

Business Administration, Service Operations- and Process Management, Advanced Course, 15 Credits

Kurskod: FE306G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2021-09-10
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-11-10 Litteraturlista fastställd: 2021-09-10
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursens övergripande mål är att med utgångspunkt i ett systemsynsätt ge kunskap om och förståelse för både strategiska- och operativa nivåer för design, ledning och styrning av tjänsteprocesser. Fokus ligger på effektiva och kundvärdeskapande tjänsteprocesser i olika typer av tjänstesystem för att skapa konkurrenskraft i en dynamisk affärsmiljö.

Efter genomgången kurs skall studenten ha

  • erhållit kunskaper om centrala teorier inom området 'service process management' i ett interorganisatoriskt sammanhang
  • erhållit fördjupade kunskaper om verktyg och modeller för design och styrning av värdeskapande- och relationsorienterade tjänsteprocesser
  • utvecklat sin förståelse för innebörden och betydelsen av ett kritiskt förhållningssätt till såväl teoribildning som praktiska problemställningar
  • utvecklat sin förmåga att i projektarbete självständigt analysera och dra slutsatser om problemställningar som rör effektivitet i olika tjänsteprocesser
  • utvecklat färdigheter att praktiskt arbeta med analys och formulering av strategiska och operativa aspekter relaterade till ett problemområde i syfte att åstadkomma utväxling av kundvärde i tjänsteprocesser.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen är strukturerad i två huvudsakliga moment. Det första momentet innehåller föreläsningar med syfte att problematisera centrala teoretiska områden och strukturera innehållet i kurslitteraturen. Detta moment innehåller också seminarier och laborationsbaserade simuleringsövningar där studenter aktivt bidrar till varandras lärande med analys, diskussion och reflektion. Praktikrelaterade exempel diskuteras också. Det andra momentet innehåller ett projektarbete med koppling till praktik.

Inom ramen för kursen diskuteras teorier, managementfilosofier och centrala begrepp inom området service process management (från service productivity och 'lean thinking' till tjänstedominant logik och värdeskapande i nätverksrelationer). Det idémässiga upplägget innebär att vi utgår från ett organisationsperspektiv på tjänsteprocesser för att sedan växla till inter-organisatoriskt perspektiv.

Följande innehåll fokuseras:

  • Problematisering kring effektivitet i, och styrning av, tjänsteprocesser
  • Design av tjänsteprocesser
  • Kapacitets- och resursnyttjande i tjänsteprocesser
  • Innehåll, funktion och utväxling av kundvärde i relationsorienterade tjänsteprocesser
  • Integration av processer i nätverk med internet som möjliggörare av värdeskapande.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar samt obligatoriska gruppövningar, laborationer och seminarier. Föreläsningar syftar till att strukturera det teoretiskt orienterade innehållet i kurslitteraturen. Övriga undervisningsformer syftar till att analytiskt illustrera och diskutera praktikrelaterade exempel. Ett självständigt projektarbete genomförs där studentgrupper tillämpar teori, analyserar och drar slutsatser om praktisk tillämpning. Stor vikt läggs vid seminarierna där studenterna aktivt skall bidra till varandras lärande genom förberedda presentationer, analys och diskussion.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Skriftlig tentamen, 6 högskolepoäng (Provkod: A002)
Individuell skriftlig salstentamen.

Inlämningsuppgifter, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Gruppuppgifter som redovisas skriftligt samt presenteras och diskuteras vid obligatoriska seminarium.

PM, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftligt projektarbete som genomförs i grupp och behandlas vid obligatoriskt seminarium.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Skriftlig tentamen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Inlämningsuppgifter
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

PM
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För slutbetyget Godkänd krävs att skriftlig individuell salstentamen, inlämning av PM för projektarbete samt inlämningsuppgifter och deltagande vid obligatoriska seminarier samtliga är bedömda som godkända. För betyget Väl Godkänd krävs att skriftlig individuell salstentamen, inlämning av PM för projektarbete samt inlämningsuppgifter och deltagande vid obligatoriska seminarier är bedömda som godkända samt att betyget Väl Godkänd uppnåtts på den individuella salstentamen och minst en av de två gruppuppgifterna (projektarbete eller seminarier med tillhörande inlämningar).

Särskild behörighet och andra villkor

Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng från Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Viss undervisning kan komma att hållas på engelska.

Restuppgifter ska fullgöras snarast efter lärares anvisning.

Omprov

I de fall kursen ges som sista kurs på vårterminen:

Omtentamen efter vårterminens sista ordinarie tentamenstillfälle infaller i augusti och ersätter då uppsamlingstentamen.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lilliesköld, Joakim & Mikael Eriksson (2005)
Handbok för mindre projekt
Stockholm : Liber, 88 sidor

Slack, Nigel & Alistair Brandon-Jones & Robert Johnston & Alan Betts (2012)
Operations and Process Management
Pearson, 540 sidor

Tillägg och kommentarer

Artiklar tillkommer (max 200 sidor).