Kursplan

Företagsekonomi, Affärsförnyelse och tillväxt, avancerad nivå, 15 högskolepoäng

Business Administration, Growth Management, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: FE409A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2023-09-13    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-11-17 Litteraturlista fastställd: 2023-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 3

Mål

Det övergripande syftet med denna kurs är att fördjupa och problematisera kunskapen om förnyelse och tillväxtproblematik i främst företag utifrån olika teoretiska perspektiv och praktiska problemställningar. Detta ska bidra till ökad förmåga hos studenterna att i praktiken arbeta med problemområdet.

Kunskap och förståelse

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för och värdera olika centrala teoretiska perspektiv inom området affärsförnyelse och tillväxt samt för hur perspektivväxlingar bidrar med fördjupad analys och mångfacetterad förståelse av praktiken
  • redogöra för olika begrepp och modellers innebörd inom området affärsförnyelse och tillväxt samt för konsekvenser av deras tillämpning på praktiska problemställningar.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska den studerande

  • med utgångspunkt i teoretisk kunskap kunna identifiera, analysera och utarbeta lösningsförslag på praktiska problemställningar inom området affärsförnyelse och tillväxt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att kritiskt värdera och förhålla sig till

  • teoribildningen inom området
  • normativa managementkoncept som praktikern möter i förnyelsearbetet
  • problemställningar och situationer som uppkommer i det praktiska förnyelsearbetet i företag och organisationer.

Innehåll

Behovet och betydelsen av affärsförnyelse och tillväxt för stärkt konkurrenskraft hos företag diskuteras idag mot bakgrund av drivkrafter i den globala världen som teknikutveckling och den uppmärksammade hållbarhetsaspekten. Att förnya en verksamhet behöver dock inte vara ett resultat av en reaktion på händelser i omvärlden utan också ett resultat av företags proaktiva agerande.Förnyelseproblematiken berör också offentliga verksamheter där det idag finns behov av att finna nya sätt att utveckla verksamhet. Oavsett drivkraften till förnyelsen handlar det om att utveckla nya värdeerbjudanden såväl som nya interna och externa processer samt relationer till aktörer i nätverk. Mot denna bakgrund är kursens syfte att problematisera förnyelse och tillväxtproblematik i såväl stora som små, nya som etablerade företag. Detta görs utifrån olika teoretiska perspektiv med syftet att bidra till förståelse och förmåga att i praktiken arbeta med dessa problemområden. Ledord här är innovation och entreprenörskap.

Kursens innehåll tar sin utgångspunkt i förnyelseproblematik i det enskilda företaget och med fokus på värdeerbjudandet. Detta berör såväl den interna organisationen och relationer inom denna som olika relationer med externa aktörer. De teorier och begrepp som kursen behandlar innefattar innovation, entreprenörskap, tillväxt, kunskap och lärande, resurser och kapabiliteter, samarbete i olika former inom och utom organisationen, värde och värdeskapande samt konkurrens och konkurrenskraft. Dessa mer grundläggande teorier och begrepp behandlas också utifrån olika teman som exempelvis affärsmodellinnovation, innovationssystem och kluster för innovation.

Examinationer och betyg

Affärsutveckling, Praktikfall, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Affärsförnyelse och tillväxt, Inlämningsuppgift 1, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Affärsförnyelse och tillväxt, Inlämningsuppgift 2, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Affärsförnyelse och tillväxt, Projekt, 5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För slutbetyget godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment. För slutbetyget väl godkänd (VG) krävs minst 7,5 högskolepoäng på VG-givande examinationsmoment och godkänt (G) på resterande moment.
För att erhålla betyg på examinationsmoment med obligatorisk närvaro vid seminariet krävs vid utebliven närvaro, förutom minst godkänt på den skriftliga redovisningen av momentet, godkänt på uppgift som ersätter närvaro vid seminariet.

Examinationsformer

Affärsutveckling, Praktikfall, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift, examineras skriftligt samt muntligt vid obligatoriskt seminarium.

Affärsförnyelse och tillväxt, Inlämningsuppgift 1, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig inlämningsuppgift, examineras skriftligt samt muntligt vid obligatoriskt seminarium.

Affärsförnyelse och tillväxt, Inlämningsuppgift 2, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig inlämningsuppgift, examineras skriftligt samt muntligt vid obligatoriskt seminarium.

Affärsförnyelse och tillväxt, Projekt, 5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftlig inlämningsuppgift, examineras skriftligt samt muntligt vid obligatoriskt seminarium.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och kurs på kandidatnivå i annat huvudområde om 30 högskolepoäng där 15 högskolepoäng självständigt arbete ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisningen kan komma att hållas på engelska.

Kompletteringsuppgifter skall fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Vetenskapliga artiklar som belyser centrala teoretiska perspektiv inom strategi med inriktning mot innovation och entreprenörskap samt managementkoncept relevanta för beslutsfattare i näringslivet. (max 600 sidor)

Artiklarna tillhandahålls av institutionen och meddelas i samband med kursstart.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Förutom de gemensamma obligatoriska artiklarna tillkommer vetenskapliga artiklar och annat material för PM och inlämningsuppgifter som dels anvisas av lärare och dels väljs av studenterna själva. Omfattningen av detta material uppgår till max 500 sidor.